بازار سرمایه

April 23, 2018
0:18 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89873

اشتباهات رایج بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها

عاقله ترابی – دنیای اقتصاد : بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا از مهم‌ترین وزنه‌های اقتصادی هستند. این افراد خلاق ایده‌های بسیار خوبی برای جذب درآمد دارند که برای رسیدن به آن نیاز به حمایت دارند. این کار آفرینان علاوه بر تاثیر مثبتی که بر اقتصاد کشور دارند در راستای بیکاری هم می‌توانند بسیار مفید باشند زیرا هر استارت‌آپی نیاز به یک تیم دارد و پس از رشد هم این تیم گسترده می‌شود و در نهایت چندین نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از این کسب‌وکار امرار معاش می‌کنند. درست است که بازار استارت‌آپ‌ها در کشور ما قدمتی ندارد اما در همین مدت کم هم موفق شده‌اند سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.
 
 
 
البته همه این موارد مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که استارت‌آپ‌ها چالش‌های زیادی را پشت سر بگذراند و به بلوغ کافی برسند. مهم‌ترین رکن در یک استارت‌آپ بنیان‌گذاران آن هستند. این افراد کسانی هستند که ایده اصلی را داشته‌اند و به‌تنهایی یا به کمک افرادی دیگر کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده‌اند. این افراد کارآفرین البته همیشه هم بی اشکال پیش نمی‌روند. البته برخی از این اشکالات را می‌شود به حساب تازه‌کار بودن آنها و نداشتن تجربه کافی گذاشت، اما جالب است بدانید برخی اشتباهات میان اکثر این افراد در همه دنیا مشترک است. سه نفر از مدیران سابق فیس‌بوک، گوگل، اپل و فوراسکوئر تصمیم گرفتند برای آموزش به مدیران جدید کسب‌وکارها برنامه‌ای را طراحی کنند. این برنامه که «اوشن» نام دارد حاصل تحقیق این سه متخصص است و در آن هشت اشتباه رایج را که برای بیشتر بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا اتفاق ‌افتاده است توضیح داده‌اند که در ادامه آن را می‌خوانید.
 
تمرکز بر سرمایه‌گذار به‌جای کسب‌وکار
جاش ران می‌گوید یکی از اشتباهاتی که او در اکثر بنیان‌گذاران دیده است تمرکز اشتباه آنان بوده است. ران که قبلا یکی از مدیران فیس‌بوک بوده و تجربه کاری بسیار موفقی دارد می‌گوید که بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای نوپا را دیده است که فقط به دنبال سرمایه‌گذار هستند و گمان می‌کنند بدون فاند امکان پیشرفت برای آنها وجود ندارد. به گفته ران این بنیان‌گذاران به‌جای درست کردن مشکلات موجود در کسب‌وکار خود به فکر درست کردن فاند هستند و به اعتقاد او این یکی از اشتباهات بزرگ بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها است. زمانی که بنیان‌گذار و مدیرعامل یک کسب‌وکار به‌جای بهبود سرویس به دنبال پول باشد ناخواسته کیفیت سرویس کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا استارت‌آپ به فاند مورد نظر خودش نرسد یا اگر هم برسد به دلیل وقفه‌ای که افتاده کارهای فراوانی روی هم جمع شده باشد.
 
با یک دست دو هندوانه برداشتن!
جاش ران تاکید بسیاری بر تمرکز کامل روی کسب‌وکار دارد. او معتقد است همه اعضای تیم باید فقط در موضوع مشخصی که تعیین شده تمرکز کنند و نباید دنبال چیز دیگری باشند. به گفته ران یکی از اشتباهات مرسوم میان بنیان‌گذاران کسب‌وکارها این است که می‌خواهند چندین کار را همزمان و به تنهایی انجام بدهند. این اشتباه باعث خستگی بیش از حد افراد می‌شود و آنها را از موضوع اصلی دور می‌کند. به گفته ران هر فرد باید روی کاری تمرکز کند که به او محول شده است. او پیشنهاد می‌کند بنیان‌گذاران در موضوعی فعالیت کنند که نقطه قوت آنهاست و می‌توانند از پس آن به خوبی بر بیایند. پس از اینکه آن موضوع به نتیجه دلخواه رسید، حالا آنها می‌توانند به سراغ موضوع بعدی بروند.
 
استخدام افراد ناکارآمد
به گفته ران، کارآفرینان هرگز نباید اهمیت استخدام افراد مناسب را دست کم بگیرند. یکی از مهم‌ترین وظایف بنیان‌گذاران قرار دادن افراد مناسب در سمت مناسب است. ران می‌گوید در سمت قبلی خود در فیس‌بوک بیش از سیصد نفر را استخدام کرده و آنها را در سمت‌های مناسبی قرار داده است. ران می‌گوید اگر با کم‌دقتی یک فرد معمولی را استخدام کنید، نه‌تنها پیشرفتی در کار اتفاق نمی‌افتد، بلکه حتی اگر او را به‌عنوان مسوول یک محصول بسیار خوب قرار دهید احتمالا آن محصول را نابود خواهد کرد. به گفته ران برعکس این ماجرا هم حقیقت دارد، یعنی اگر یک نیروی حرفه‌ای را در سمتی درست برای بهبود یک محصول استخدام کنید می‌تواند آن محصول معمولی شما را به یک محصول ایده‌آل تبدیل کند.
 
بنیان‌گذاران باهوش‌ترین افراد شرکت هستند
این اشتباه بزرگ هم در اکثر استارت‌آپ‌ها به وضوح دیده می‌شود که افراد جدیدی که استخدام می‌شوند از استخدام‌کننده سطح پایین‌تری دارند و امید می‌رود تا کم کم کار را یاد بگیرند اما این باور کاملا اشتباه است. ران می‌گوید در فیس‌بوک اولین قانونی که همه بدون استثنا باید آن را اجرا می‌کردند این بود که زمانی که می‌خواهید یک فرد را استخدام کنید او باید این توانایی را داشته باشد تا از همان روز اول جای شما را بگیرد. به گفته او این یک متد تایید شده است و این کار باعث می‌شود سطح سواد کمپانی روز به روز بالاتر برود. به گفته ران زمانی که او وارد فیس‌بوک شد یکی از باهوش‌ترین افراد شرکت بود و تقریبا جایگزینی نداشت اما پس از اینکه صد نفر اول را استخدام کرد متوجه شد که در اتاق کارش همه از او باهوش‌تر و باسوادتر هستند. این امر باعث شد تا ران کمی احساس خطر کند اما از طرفی دیگر کیفیت کمپانی لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کند.
 
صبر و حوصله کافی ندارند
بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها در همه جای دنیا فشار بسیار زیادی را هر روز متحمل می‌شوند. هر استارت‌آپ با توجه به حوزه فعالیت چالش‌های گوناگونی دارد و در هر کشور با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشکلات متفاوتی برای کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد. بیشتر بار این چالش‌ها و مشکلات روی دوش بنیان‌گذاران کسب‌وکار است و همین امر باعث می‌شود آنها زیر بار این مشکلات تحمل کافی نداشته باشند و تصمیم‌های اساسی عجولانه بگیرند. به گفته ران بنیان‌گذاران در این شرایط احساس می‌کنند یک نفر با اسلحه روی سر آنها ایستاده است و باید به سرعت یک نفر را استخدام کنند یا خیلی سریع یک مشکل بزرگ را حل کنند اما این عجله بدتر کار را خراب می‌کند و باعث می‌شود بعدا از این تصمیم پشیمان شوند.
 
نمی‌گویند به مشکل برخورده‌اند
اگر اعتراف نکنید که در مسیر فعالیت خود به مشکل برخورده‌اید، اتفاق خیلی بدتری خواهد افتاد. مدیرعامل سابق فوراسکوئر، استیون روزنبلت، می‌گوید که باید با تیم خود صادق باشید و شهامت اعتراف کردن به اشتباه را داشته باشید. همه افراد مشکلات خاص خود را دارند و روزنبلت می‌گوید همه استارت‌آپ‌هایی که او با آنها کار کرده مشکل داشته‌اند، اما موضوع مهم این است که بنیان‌گذاران و مدیران باید این اشتباهات را بپذیرند و آنها را بیان کنند.
 
 با کارمندان رو راست نیستند
هرچقدر بتوانید با کارمندان خود بیشتر رو راست باشید بهتر است. به گفته روزنبلت شفافیت در همه مسائل با کارمندان بهترین استراتژی یک بنیان‌گذار است. او می‌گوید اگر مدیر من با من شفاف برخورد نکند اولین سوالی که برای من پیش می‌آید این است که او چه چیزی را از من پنهان می‌کند و چه موضوعی را دوست ندارد که من بدانم و این اصلا حس خوبی برای کارمند شما نخواهد بود. شما به‌عنوان مدیر و بنیان‌گذار یک کسب‌وکار باید آماده باشید تا به سخت‌ترین سوالات جواب روراست بدهید.
 
 از کمک گرفتن می‌ترسند
ران می‌گوید اکثر بنیان‌گذاران می‌ترسند از دیگران کمک بگیرند. او می‌گوید این مدیران سرویس یا محصول خود را برای چندین سرمایه‌گذار ارائه کرده‌اند و کلی از پیشرفت‌های خود توضیح داده‌اند و زمانی که سرمایه‌گذار جذب می‌کنند می‌ترسند بگویند: «از علاقه شما متشکریم و البته ما به کمک زیادی نیاز  داریم». ران می‌گوید این یک حرکت اشتباه است و بنیان‌گذاران باید تا حد ممکن با سرمایه‌گذار خود صادق باشند و حقیقت ماجرا را به او بگویند مخصوصا اگر در تیم سرمایه گذار متخصصی وجود داشته باشد که بتواند مشکل را حل کند. ران می‌گوید گاهی بنیان‌گذاران از ترس خود مشکل را به یک نیروی غریبه از بیرون می‌سپارند تا حل کند بدون اینکه به سرمایه‌گذار حرفی بزنند و این هم یک رفتار اشتباه است و شما باید به این گفت‌وگو تن بدهید و به سرمایه گذار خود مستقیم بگویید برای حل این مشکل به کمک نیاز دارید و مطمئن باشید این امر هیچ اشکالی ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.