April 23, 2018
0:35 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89876

استراتژی همراه‌اول به روایت مدیرکل خدمات ارزش افزوده شرکت

حمید فرهنگ پس از نشستن روی صندلی مدیرعاملی شرکت ارتباطات سیار ایران، ابوذر مهرمنش را که سوابق کاری قابل توجهی در حوزه خدمات ارزش افزوده و تولید محتوا دارد، به عنوان مدیرکل خدمات ارزش افزوده برگزید. مهرمنش که سابقه انجام چنین فعالیتی را در بخش خصوصی و در سطح بین المللی تجربه کرده، امیدوار است بتواند بازار خدمات ارزش افزوده کشور را حداقل تا دو برابر افزایش دهد.
 
 
Abozar-MehrManesh-3-Way2pay-95-10-09.jpg
 
مدیرعامل جدید همراه اول در جلسه معارفه، روی توسعه خدمات محتوایی و همچنین توسعه پلت فرم ها تاکید زیادی داشت و یکی از نخستین تغییرات انجام شده هم حضور شما در اداره کل ارزش افزوده همراه اول بود. در عمل چه تغییری در نگاه و مسیر همراه اول در این حوزه پدید می آید؟
مدیرعامل همراه اول تاکید زیادی روی نگاه پلتفرمی دارند و می خواهیم از این منظر، موتور کسب وکار تولید محتوا و خدمات دیجیتال در کشور باشیم. در این راه ابزارهای متنوعی مانند زیرساخت های پرداخت، مشتریان شرکت، برند و  شرکای تجاری جهت همراهی در پروژه های بزرگ را در اختیار داریم. برای مثال مدل کسب درآمد از طریق عضویت (مانند پرداخت حق عضویت ماهانه استفاده از محتوای ویدئویی) در زیرساخت های بانکی تعریف نشده است، اما اپلیکیشن های مختلف با همکاری اپراتور می توانند از این سرویس استفاده کنند که روشی جذاب برای رونق کسب وکارها به شمار می رود.
موضوع دیگر تلاش ما برای توسعه پایدار خدمات محتوایی است. در گذشته، محصولاتی که به هر دلیلی تمایل به تامین مالی از طریق سرمایه گذار و استفاده از توان شتاب دهنده ها و VCها را نداشتند، سراغ مدل های خدمات ارزش افزوده می آمدند تا از این طریق درآمدی کسب کرده و این درآمد را صرف توسعه سایر بخش ها کنند. ما مشوق هایی در نظر گرفته ایم که درآمد خدمات ارزش افزوده در خود این بازار سرمایه گذاری و هزینه شود و اسباب ارتقای کیفیت محصول و همچنین اجرای تبلیغات و پروموشن ها فراهم آید. اپلیکیشن های بسیار خوبی وجود دارند که به دلیل نحوه تجاری سازی نامناسب و یا تبلیغات ناکافی و ناکارآمد، نتوانسته اند درآمد مورد انتظار را کسب کنند. در این راه توجه زیادی به توسعه محصولات فاخر، به عنوان یکی از اجزای اصلی توسعه  پایدار این صنعت خواهیم داشت.
 
 بحث تبلیغات و انجام پروموشن ها برای جذب مشتری به چه شکل است؟ چون این انتقاد برای برخی سرویس ها وجود دارد که صرفا با تبلیغات و تعریف جوایز پرهزینه، موفق به جذب کاربر و درآمد شده اند.
دو نگاه در این حوزه وجود دارد. نگاه اول این است که محصولی به عنوان پوسته اولیه تولید شده و سپس تمرکز بر جذب مشتری روی تبلیغات باشد. نگاه دیگر تمرکزش بر توسعه محصول بوده و بر این باور است که محصول ارزشمند خودش کاربرش را پیدا می کند البته با معرفی مناسب. ما با نگاه اول کاملا مخالفیم و تصریح کرده ایم که فضای تبلیغات نباید به نحوی باشد که کاربران صرفا به خاطر جایزه عضو یک سرویس شوند چراکه پروموشن ، راهکار کمکی جذب مخاطب بوده و اصل باید مبتنی بر کیفیت بالای محصول و میزان کاربری آن باشد. اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که جای اصل و فرع عوض می شود که موجب شد موضوع نظارت بر تبلیغات به صورت عملیاتی در این حوزه در دستور کار قرار بگیرد.
درباره نگاه دوم هم، گاهی این دوستان با مشکل روش تجاری سازی و عدم تبلیغات مناسب مواجه شده و در بعضی از موارد حتی به اندازه هزینه تمام شده محصول، درآمد کسب نمی کنند. در این بخش برنامه ما این است که با استفاده از کانال های تبلیغاتی جدید، از جمله کانال های ایجاد شده در قرارداد با صدا و سیما و همچنین با همراهی ad–networkها،
به حمایت از محصولات با کیفیت و کارآمد بپردازیم. همچنین در بین محصولات موجود پتانسیل های خوبی برای صادرات محصولات محتوایی وجود دارد که از سمت ما حمایت هایی از این محصولات می تواند صورت پذیرد. 
 
 بنابراین بساط جوایزی نظیر بنز و بی ام و جمع می شود؟ چون در عمل برخی سرویس های محتوایی شبیه بلیت های بخت آزمایی عمل می کنند.
بله ما کاملا با چنین عملکردی مخالفیم. در درجه اول انتقاد این است که چرا محصولات تولید داخل به عنوان جایزه تعیین نمی شود و سراغ خودروهای خارجی می روند؟ اما درباره خود جوایز، اجازه بدهید با یک مثال از مولوی موضوع را توضیح دهم. تعبیر ایشان در مورد مال این گونه است: «آب در کشتی هلاک کشتی است/ آب اندر زیر کشتی پشتی است». استفاده صحیح از جوایز در کمپین ها در حکم آب زیر کشتی است که محصول مناسب را به کاربر خود به خوبی معرفی کرده و مورد استفاده واقع می شود. اما اگر جایزه راهکار غالب و تنها انگیزه جذب مخاطب بشود و محصول کاربری چندانی نداشته باشد، مانند این است که آب وارد کشتی شده و باعث هلاک کشتی می شود. مجموعه ای که اخیرا این رفتار را به صورت گسترده انجام داد، ارتباط سازمانی با همراه اول ندارد و باید به صراحت عرض کنم که ما با این مدل که مشخصا مانند فروش بلیت بخت آزمایی است کاملا مخالفیم. به سرویس های مختلف هم اعلام کرده ایم که باید پروموشن های شان در ازای استفاده از محصول و خدمات ارزش افزوده باشد نه این که صرفا مردم پولی پرداخت کنند تا در قرعه کشی شرکت داده شوند. 
 
 شما به بحث صادرات محصولات محتوایی اشاره کردید. یک اپراتور چه امکاناتی می تواند در این زمینه در اختیار سرویس دهندگان بگذارد؟
ابتدا این نکته را باید بگویم که همین الان هم شرکت های موفقی در این حوزه وجود دارند و نه تنها در منطقه بلکه در سایر نقاط جهان به صادرات در این حوزه پرداخته اند. برای مثال یکی از شرکت ها، اپلیکیشن خود را متناسب با نیاز یکی از کشورهای امریکای جنوبی بومی کرده و محصولش در این کشور به فروش می رسد.
در جهت حمایت از صادرات محصولات محتوایی ما می توانیم از ارتباطاتی که بعضا بین همراه اول و ناشران (Publishers) بین المللی وجود دارد در این جهت استفاده  کنیم. علاوه بر این امکان حمایت از محصولات باکیفیت برای حضور در رویدادهای بین المللی نیز وجود دارد. در موضوع صادرات محصولات اولویت ما کسب سود نیست و بیشتر به حمایت از تولیدکنندگان محتوا تاکید داریم. 
 
 تخمینی از حجم این بازار در کشور دارید و هدف گذاری تان چیست؟
بله حجم این بازار در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار است و فکر می کنیم این بازار حداقل می تواند به دوبرابر افزایش یابد. شما ملاحظه کنید طبق گزارش های اعلام شده حجم بازار گیم در دنیا در سال 2017 معادل 109 میلیارد دلار بوده و اگر طبق نسبت عرفی تولید ناخالص داخلی ما به جهان سهم ما از این بازار یک درصد باشد، حداقل درآمد بخش بازی این حوزه باید حدود یک میلیارد دلار باشد. بنابراین ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد.
 
 سهم همراه اول در این حوزه چقدر است؟
همراه اول با بیش از 250 شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم همکاری می کند و بیش از 1200 سرویس به کاربران ارایه می کند. درباره سهم بازار اعداد متفاوتی در گزارش های مختلف ذکر می شود ولی به صورت خلاصه می توان گفت سهم همراه اول در این بازار حداکثری است.
 
 فعالان این حوزه با مشکلات مختلفی برای توسعه محصول مواجهند. برای مثال می گویند مراحل اداری همکاری با اپراتورها طولانی است و مدت زمان اینکه طرح ارایه شده به محصول قابل ارایه به مردم بدل شود، زیاد است. انتقاد دیگر این است که اگر سرویسی در یک اپراتور ارایه می کنند، نمی توانند آن سرویس را در اپراتور دیگر با همان نام ارایه کنند و این موضوع مانع برندسازی است. آیا چنین مشکلاتی حل خواهد شد؟
درباره انتقاد دوم بگویم که این مشکل کاملا حل شده است. در نگاه جدید و با هدف حمایت از تولیدکنندگان محتوا نه تنها ما مخالفتی درباره حضور یک سرویس در بازارهای دیگر نداریم بلکه از این موضوع استقبال هم می کنیم. چراکه برای تولید محصولات فاخر، سرمایه گذاری زیادی لازم است و اگر یک محصول توان کسب درآمد از سایر بازارها را داشته باشد درنهایت، به نفع خود محصول خواهد بود و نتیجتا به توسعه محصول می انجامد. در نتیجه هم توسعه دهنده، هم کاربر و هم اپراتور از این موضوع سود خواهند کرد. پیش از این شاهد بودیم یک محصول با چندین عنوان در بازارهای مختلف فعال باشد، اما با استراتژی جدید می توان امیدوار بود که در هر سرویسی مشخصا به جای وجود چندین محصول مشابه با اسم های متفاوت در بازارهای مختلف، شاهد یک محصول ویژه با برند معتبر و بزرگ باشیم.
درباره بحث طولانی بودن زمان، با محدودیت هایی روبه رو هستیم که مهم ترین آن نسبت تعداد پروپوزال های دریافتی به کارشناسانی است که باید آن ها را بررسی کنند. با این حال اصلاح فرایندها آغاز شده و این وعده را می دهم که در کمتر از 6 ماه آینده، این فاصله زمانی حداقل به نصف کاهش یابد. از آنجایی که برخی اپلیکیشن ها برای رویدادهای خاصی طراحی می شوند به همین دلیل باید زمان عرضه به بازار کوتاهی داشته باشند و لذا برای این بخش هم به دنبال طراحی یک مسیر سریع هستیم.
 
 با راه اندازی سامانه #800* آیا حجم شکایت ها از سرویس ها به طور عملی کاهش یافته است؟
بله تقریبا شکایت جدی در این حوزه دیگر نداریم. عملا در چند ماه گذشته فشار سختی به همراه اول و تولیدکنندگان محتوا وارد شد. ولی به نظرم این جراحی لازم بود تا جلوی برخی تخلفات گرفته شود.
 
 چقدر ریزش مخاطب اتفاق افتاد؟
در سرویس های مختلف متفاوت است اما برخی سرویس ها ریزش های 80 درصدی را تجربه کردند. برای مثال سرویسی بود که 300 هزار کاربر داشت اما بعد از راه اندازی این سامانه، 20 هزار نفر ماندند. درآمد شرکت های تولیدکننده محتوا پس از راه اندازی سامانه تا 50 درصد هم کاهش یافت اما در نهایت رضایت مندی مشتریان تا 15 درصد افزایش یافت. اکنون دیگر خیال ما تا حدودی از بابت عضویت ناخواسته افراد در سرویس ها راحت است و دیگر تخلف سازماندهی شده ای در این زمینه صورت نمی گیرد. تمرکز ما هم اکنون روی مدل های جذب کاربر مانند استفاده ناصحیح از پروموشن ها و جوایز است.
 
 اخیرا افشاگری درباره امنیت کاربران سرویس های ارزش افزوده صورت گرفت. در این مورد، کسانی که کدنویسی بلد هستند، می توانستند از طریق IP به شماره تلفن کاربران دست یابند. آیا باید کاربران بازهم نگران چنین اشکالاتی باشند؟
مردم مطمئن باشند محرمانگی کاربران برای ما اولویت اول را دارد. در ماجرای اخیر، ما به طور مستدل به سازمان تنظیم مقررات توضیح دادیم که خدشه ای به محرمانگی اطلاعات کاربران وارد نشده اما متاسفانه حرف اپراتور به صورت کامل شنیده نشد. داستان از این قرار بود که شرکت های طرف قرارداد اپراتورها می توانستند با استفاده از سرویس غنی سازی هدر، تبلیغات فضای مجازی را به سمت سرویس خود هدایت کنند. متاسفانه به دلیل تنظیمات فنی غلط یکی از شرکت ها در بازه کوتاهی یک فرد متخصص باگی را متوجه شد که تنها در سرویس های این شرکت با نوشتن یک کد جاوااسکریپت امکان نمایش شماره ای که تبلیغ را کلیک کرده وجود دارد. دقت بفرمایید که اولا تنها این امکان توسط یک فرد متخصص کشف شد و ثانیا هیچ گونه اتفاقی بر اساس این تنظیمات غلط در این بازه زمانی کوتاه اتفاق نیفتاده بود. ضمن اینکه شماره تلفن به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و همین الان در بین شرکت های مختلف دیتابیس های متنوعی وجود دارد. شماره وقتی ارزش دارد که همراه با نام صاحب آن، یا نشانی یا کد ملی یا سایر اطلاعات مهم باشد. درواقع هیچ اتفاق عجیبی در زمان وجود مشکل فنی روی نداد ولی به هر حال در رسانه ها بازتاب گسترده و نامناسبی داشت.
 
 اکنون سرویس header enrichment مجددا برقرار شده است؟
نه فعلا این سرویس را متوقف کرده ایم و در تلاشیم سازمان تنظیم را متقاعد کنیم که مشکلی در سرویس قبلی وجود نداشته است. البته دوستان ملاحظات قابل توجهی دارند و با برگزاری جلسات متعددی در تلاشیم این ملاحظات را برطرف کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.