امنیت

فناوری اطلاعات

April 23, 2018
19:06 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89913

هشدار به ضعف شرکت های انگلیسی در مقابله با حملات سایبری

آژانس‌های اطلاعاتی انگلستان بارها هشدار داده و اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و کارخانه‌های این کشور در معرض حملات سایبری بزرگی قرار دارند، اما به نظر می‌رسد هنوز هیچ یک از آنها آمادگی مقابله با خطر این حملات خطرناک را ندارند.
 
به گزارش وب سایت تلگراف، در سالهای اخیر که حملات سایبری به شدت رشد کرده است، موسسه‌های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان هشدار داده اند که سال ۲۰۱۸، سال حملات سایبری و بدافزاری به سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در جهان خواهد بود.
 
حالا به تازگی آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی در انگلستان اعلام کرده‌اند که بارها در بیانیه‌هایی خطاب به صاحبان مشاغل، کارخانه و شرکت‌های بزرگ هشدار داده‌اند که باید به منظور جلوگیری و پیشگیری از خطر باج افزارها و حملات سایبری خطرناک که در نتیجه سرقت اطلاعات محرمانه و مالی آنها را به دنبال دارد، اقدامات لازم را هرچه زودتر و بهتر انجام دهند.
 
به گفته آنها، مجرمان سایبری تاکنون توانسته‌اند بیش از ۸۰ کارخانه و شرکت بزرگ در این کشور را هک کرده و اطلاعاتشان را به سرقت ببرند که این امر می تواند زیرساخت های امنیت ملی انگلستان را زیر سوال برده و به طور جدی تهدید کند.
 
نهادهای اطلاعاتی و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری به صاحبان مشاغلی که در زمینه حمل و نقل، بهداشت و سلامت و همچنین تجهیزات اساسی فعالیت و تجارت می کنند، هشدار داده اند که هر چه سریعتر فکری به حال امنیت و حفاظت از اطلاعات محرمانه خود کنند چراکه خطر حملات سایبری از سوی هکرهای روسی در کمین شرکت های انگلیسی است.
 
شواهد جدید نشان می دهد که هکرها و مجرمان سایبری شرکت های مهم انگلیسی را هدف قرار داده اند و برای کسب نتیجه و رسیدن به اهداف شوم خود، از هیچ کاری غافل نخواهند شد.
 
نتایج تحقیقات و نظرسنجی هایی صورت گرفته حاکی از آن است که بسیاری از صاحبان شرکت ها و کارخانه های انگلستان اذعان کرده‌اند حداقل یکبار هدف حمله باج افزاری و سایبری هکرها قرار گرفته‌اند. بر اساس این تحقیقات که از ۱۷۰ شرکت فعال انگلیسی صورت گرفته است، نیمی از آنها مجبور به پرداخت مبالغ و پولهای هنگفتی به هکرها شده اند و نیمی دیگر نیز به خاطر عدم پرداخت وجه به آنها، تمامی اطلاعات ارزشمند و حیاتی خود را از دست داده‌اند.
 
به گفته تحلیلگران و متخصصان امنیت سایبری، این امر به وضوح نشان می دهد که شرکت ها هنوز به اهمیت برخورد و پیشگیری از خطر حملات سایبری، باج افزاری و بدافزاری و در نتیجه سرقت اطلاعاتشان پی نبرده اند و هنوز این خطر بزرگ را جدی نگرفته اند.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی نیز به اوج خود رسیده و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از این که هست هم نابسامان تر شود، بسیار نگران کننده به نظر می رسد.
 
همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.
 
بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.
 
در سال گذشته میلادی باج افزار، بدافزار و ویروس های رایانه ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت های مربوطه و دولت ها خسارت وارد کرده اند.
 
حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سالهای اخیر صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.