اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 24, 2018
17:06 سه شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89946

تلاش سازمان ملل برای نجات کره زمین به کمک کلان داده‌ها

«روز زمین» فشارهایی را یادآوری می‌کند که سیاره ما با آن مواجه شده است. در جریان رویارویی با چالش‌های مختلف زیست محیطی و اجتماعی، داده‌ها و تحلیل‌های مرتبط با آن می‌توانند درک بهتری از تصویر جامع زمین برای ما ایجاد کنند، نتایج مطلوب آن را نمایان سازند و ما را به سمت اهداف تعیین شده هدایت کنند.
 
پروژه جدید موسوم به Planet Analytics یکی از پیچیده‌ترین اتفاقاتی محسوب می‌شود که در این زمینه دنبال شده است. این طرح نه تنها تعداد و پیچیدگی‌های مربوط به مدل‌های تحلیلی و داده‌ها را برای ما نمایان می‌کند، ‌بلکه ضعیف بازیگران درگیر در این عرصه را هم به نمایش می‌گذارد.
 
تنها بازیگر اصلی که می‌تواند این طرح را به خوبی پیش ببرد سازمان ملل متحد است. با این وجود راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند روی نتایج نهایی تحلیل داده‌ها در این حوزه تاثیر بگذارد.
 
تصور کنید سازمانی که کنترل و مدیریت کامل داده‌ها در این حوزه را برعهده ندارد، یا رهبری بدون ماموریت و بودجه را برای ساخت اطلاعات سازمانی مورد نیاز پیش می‌برد به چه نتایجی خواهد رسید. این اتفاق را در مقایس جهانی تصور کنید تا مشخص شود که در حال حاضر با چه سیستمی مواجه هستیم.
 
همان طور که اشاره شد، طرح ابتکاری جدید سازمان ملل متحد موسوم به UN Global Pulse که به صورت مخفف با نا UNGP شناخته می‌شود، هدف اصلی خود را استفاده از کلان داده ها برای ترویج توسعه پایدار قرار داده است. توسعه پایدار یک مفهوم نسبتا انتزاعی است که بر اساس آن تلاش می‌شود تا با فرمول‌های معین، اهداف توسعه پایدار (SDG) تعیین شوند.
 
سازمان ملل اهداف توسعه پایدار را از یکدیگر متمایز کرده است و آنها را بر اساس یک طرح مشورتی در کارگروهی با ۱۹۳ عضو تشریح می‌کند که البته جامعه مدنی جهانی نیز در آن تاثیر دارند. در این میان پیشرفت به سوی اهداف وسیع و جاه طلبانه مانند «دنیای بدون فقر»،‌ «شهرها و جوامع پایدار» و «اقدامات اقلیمی» برای اندازه‌گیری و ارزیابی هرچه بهتر دنبال می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.