لبه تکنولوژی

April 24, 2018
18:21 سه شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89983

ابداع سیستم رادار کوانتومی برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز

پژوهشگران کانادایی در نظر دارند با ابداع یک سیستم رادار کوانتومی بتوانند راه ساده‌تری برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز، ایجاد کنند.
 
به گزارش دیلی‌میل، پژوهشگران در حال ابداع یک سیستم رادار کوانتومی هستند که می‌تواند هواپیماها و موشک‌های رادارگریز که امواج صوتی منتشر می‌کنند، در آسمان تشخیص دهد.
 
"هواپیمای رادارگریز" (Stealth aircraft)، هواپیمایی است که برای جلوگیری از کشف و رهگیری، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند تا بازتاب راداری، فروسرخ(حرارتی)، نور مرئی، دامنه بسامد رادیویی و امواج صوتی خود را کاهش دهد. این هواپیماها، علاوه بر داشتن رنگ و طراحی به خصوص، به سیستم‌هایی موسوم به ردیاب‌های "جم"(jam) با صدای مصنوعی مجهز هستند تا تشخیص مبتنی بر امواج رادیویی را خنثی کنند.
 
سرمایه‌گذار این پروژه 2.7 میلیون دلاری یعنی "بخش دفاع ملی"(DND) کانادا در نظر دارد برای یافتن اشیایی که با سیستم‌های مبتنی بر موج رادیویی، قابل تشخیص نیستند، از روشی موسوم به "نورپردازی کوانتومی"(quantum illumination) استفاده کند. ممکن است این سیستم با استفاده از فوتون‌های مرکب برای آشکار کردن محل هواپیمای رادارگریز، یک هواپیمای بدون خلبان را به نمایش بگذارد.
 
پژوهشگران "دانشگاه واترلو"(University of Waterloo) کانادا معتقدند عوامل محیطی بسیاری وجود دارند که می‌توانند چالش‌های موجود را به سیستم‌های رادار ارائه دهند.
 
"جاناتان باو"(Jonathan Baugh)، از اعضای "موسسه محاسبه آماری"(IQC) این دانشگاه گفت: در شمالگان، طوفان‌های ژئومغناطیسی و شراره‌های خورشیدی، در عملکرد رادار مداخله می‌کنند و شناسایی موثر اشیاء را دشوار می‌سازند. ما امیدواریم با استفاده از رادار کوانتومی به جای رادارهای سنتی، نه تنها این صدا را از بین ببریم، بلکه اشیایی که به طور خاص برای فرار از تشخیص ساخته شده‌اند، شناسایی کنیم.
 
رادار کوانتومی، بر پایه اصل درهم‌تنیدگی کوانتومی است که براساس آن، دو فوتون از یک جفت، هرگز در فواصل خیلی دور، جفت نمی‌شوند. این سیستم، یکی از فوتون‌ها را ارسال می‌کند و فوتون دیگر را نگه می‌دارد.
 
به گفته پژوهشگران، شاید سیستم رادار کوانتومی بتواند به بهبود دقت در محیط‌هایی با امواج صوتی زیاد منجر شود اما کار کردن در این زمینه، به روشی برای تولید فوتون‌های مرکب مورد نظر، نیاز دارد.
 
باو ادامه داد: هدف ما از انجام این پروژه، ایجاد یک منبع قوی از فوتون‌های مرکب است که می‌توان آن را با فشار یک دکمه، تولید کرد. این پروژه، امکان انتقال رادار کوانتومی از آزمایشگاه به زمین را فراهم می‌کند.
 
با اینکه نورپردازی کوانتومی، تاکنون فقفط در آزمایشگاه بررسی شده، پژوهشگران امیدوارند این پروژه، راه را برای تحقق آن در دنیای واقعی، هموار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.