تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 25, 2018
13:31 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90024

تغییرات تعرفه‌ای محصولات آی‌تی

تعرفه گمرکی برخی محصولات آی‌تی در سال‌جاری با تغییراتی نسبت به گذشته همراه شده است. بزرگ‌ترین تغییر اما برای فعالان بازار کامپیوتر به ۵ درصد رسیدن حقوق ورودی لپ‌تاپ و نوت‌بوک است که در سال‌جاری اعمال شده است. حالا در صورت تایید دولت واردکنندگان این دسته از کالاها می‌توانند با دلار تک نرخی این واردات را انجام دهند. نگاهی به جدول تعرفه واردات سال ۹۷ کالاهای آی‌تی نشان می‌دهد تغییرات تعرفه‌ها با افزایش و برخی دیگر با کاهش همراه بوده است.
از سوی دیگر درحالی‌که بسیاری از فروشندگان موبایل در بازارهای پایتخت اعلام کردند که حقوق ورودی موبایل در سال جدید از سوی گمرک افزایش یافته اما این موضوع از سوی روابط عمومی گمرک رد شد. به گزارش این سازمان برای سال ۹۷ در تعرفه واردات این کالا، سود بازرگانی و مالیات ارزش افزوده آن هیچ افزایش یا کاهشی اعمال نشده است. مقایسه تعرفه واردات کالاهای آی‌تی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نشان از آن دارد که اگرچه دامنه تغییرات کم بوده اما اغلب کالاها با افزایش تعرفه ورودی نسبت به سال قبل مواجه بوده‌اند. اگرچه این افزایش در کالاهای اصلی گروه سخت‌افزار دیده نمی‌شود و به‌جز کاهش چشمگیر تعرفه لپ‌تاپ و نوت‌بوک که به رقم ۵ درصد رسیده است، دیگر محصولات سخت‌افزاری بدون تغییر تعرفه باقی مانده‌اند. این مساله نشان از آن دارد که در سال‌جاری واردکنندگان با ثبات وضعیت در پرداخت حقوق ورودی گمرک روبه‌رو خواهند شد و حالا باید دولت مشخص کند که چه دسته از کالاهایی را مستحق دریافت ارز با نرخ ۴۲۰۰تومان می‌داند.
 
از جمله تغییرات تعرفه‌ای برای سال ۹۷ در گروه آی‌تی می‌توان به تغییر تعرفه دستگاه‌های سوئیچینگ تلفن که از ۲۶ درصد سال ۹۶ به ۳۲درصد در سال ۹۷ رسیده است، اشاره کرد. همچنین تعرفه دستگاه‌های مودم از ۵ درصد در سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال ۹۷ رسیده  است. تعرفه کارت توام شده با باریکه مغناطیسی ضبط نشده از ۲۶ درصد در سال ۹۶ به ۴۰درصد حق ورودی مصوب در سال ۹۷ رسیده و کارت مجاورتی دارای حافظه توام با پردازشگر از ۱۵درصد حق ورودی مصوب سال ۹۶ به ۲۶درصد در سال ۹۷ رسیده است. تعرفه گیرنده تلویزیونی توام شده با دستگاه پخش ویدئویی و بازی یا نمایشگر از نوع قابل نصب در وسایل نقلیه بدون تغییر با ۱۵درصد تعرفه برای سال ۹۷ مصوب شد و نیز تعرفه دسته بازی برای بازی با رایانه یا سایر کنسول‌های بازی با ۵ درصد حقوق ورودی به تصویب رسیده است. به نظر می‌رسد در سال‌جاری محصولات آی‌تی با کمترین تغییرات تعرفه‌ای روبه‌رو بوده‌اند و این موضوع می‌تواند نقطه امیدی باشد که در صورت ورود کالا با ارز تک‌نرخی باید منتظر ثبات و بهبود بازار سخت‌افزار بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.