رسانه‌های اجتماعی

April 25, 2018
13:34 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90026

نگرانی پیام رسان ها از استقبال ناگهانی کاربران!

مدیران پیام رسان های داخلی در جلسه با دبیر شورای عالی فضای مجازی، از سرعت افزایش کاربران اظهار نگرانی کردند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی روز گذشته از یک دیتاسنتر در برج میلاد تهران بازدید کرد. این دیتاسنتر، بزرگ ترین مرکز داده کشور بوده و درواقع مرکز اصلی میزبانی از پیام رسان های داخلی محسوب می شود.
پس از بازدید از این مرکز، دبیر شورای عالی فضای مجازی با مدیران پیام رسان های داخلی دیدار کرد.
در این نشست مدیران پیام رسان های داخلی اعلام کردند که در صورت کوچ یک باره مردم به پیام رسان های داخلی، سرویس دهی با اختلال همراه خواهد شد. همچنین مدیران پیام رسان ها اعلام کردند با توجه به اینکه درآمد اپراتورها از ترافیک پیام رسان های داخلی به یک سوم کاهش یافته، ممکن است اپراتورها خدمات مناسبی ارایه نکنند.
 
 مسوولان درباره کوچ به پیام رسان های داخلی هم نظرند
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این دیدار با اعلام اختصاص مرکز نگهداری داده مجهز و حفاظت شده و زیرساخت های مورد نیاز به پیام رسان های داخلی برای ارایه خدمات بهتر و سریع تر به مردم گفت: کوچ سازمان ها، دستگاه ها و کانال های پرظرفیت به پیام رسان های داخلی و در نتیجه ارایه سرویس بیشتر به مردم برنامه ای است که به طور جدی مورد وفاق مسوولان کشور است و قوای سه گانه کشور علاقه مند هستند این کار به سرعت انجام شده و موانع این راه برطرف شود.
وی با بیان اینکه در این مسیر باید پیام رسان ها هم تلاش بیشتری داشته باشند، افزود: امیدوار هستیم تا در فرصت زمانی مناسب سرویس پایدار و فنی با استحکام امنیتی و رعایت حریم خصوصی از سوی پیام رسان ها به شهروندان ارایه شود.
فیروزآبادی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی می توانیم توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم، اعلام کرد: با توجه به تاکید ویژه برای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید خدمات پایه در کشور به سمتی برود که توسط شرکت های داخلی و بخش خصوصی ارایه شود و بومی سازی مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم تا در این حوزه بتوانیم اقتصادی مناسب با استانداردهای بین المللی، پایدار و چالاک در برابر تحولات جهانی در داخل کشور داشته باشیم.
وی با بیان سال حمایت از کالای ایرانی گفت: باید پلات فرم ها، سکو ها و خدماتی که ارایه می شود ایرانی باشد و در این راه بایستی همه مردم نقش ایفا کنند. دولت به عنوان قوه مجریه کشور تصمیم دارد این کار صورت گیرد اما این کار بدون نقش آفرینی مردم امکان پذیر نیست.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نوع توسعه تکنولوژی مربوط به فضای مجازی توسعه تکنولوژی از نوع مشارکت و تعامل بوده که به صورت افقی است و از نوع عمودی نیست که چند سرمایه دار بخواهند صنعتی را در کشور پیاده سازی کنند و در واقع مبتنی بر مشارکت همراه باتعامل از سوی مردم است.
وی گفت: باتوجه به ویژگی های فضای مجازی، رفتار مردم به شدت تابع خدماتی است که ارایه داده می شود و ما شاهد تغییر و تحول سریع در رفتار مردم هستیم بنابراین اگر پیام رسانی رفتار مناسب نداشته باشد، نیازهای مشتریان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ایجاد کند به راحتی در مدت خیلی کوتاه و حتی در کمتر یک شبانه روز کاربران خود را از دست خواهد داد. این در حالی است که در هیچ صنعتی در گذشته شاهد چنین پدیده ای نبودیم یعنی صنعتی برای استقرار در یک کشوردر مرحله اول ورود به بازارش زمان می برد و هم چنین خروج آن نیز سال ها طول می کشید.
 
 از ماجرای فیس بوک درس بگیریم
فیروزآبادی با بیان حوادث اخیر در جریان فیس بوک و سقوط ارزشی چند ده میلیارد دلاری آن، گفت: سایز اقتصاد ایران در این حد نیست اما رفتار کاربران می تواند به همان شدت باشد چون جامعه ما یک جامعه همگرا و پیوسته تر نسبت به جامعه غربی است. در جوامع غربی فردی گرایی و واگرایی بیش از جوامع ماست و بر همین اساس رفتارهای ما نیز می تواند خیلی سریع تر و عکس العمل ها خیلی شدید تر باشد بنابراین پیام رسان های داخلی باید درارایه خدمات به مردم رضایتمندی آنها راهدف قرار دهند و رضایتمندی مردم در خدمات مناسب، پایدار و امن و همچنین ارایه خدمات نو است.
وی افزود: ما شاهد هستیم پیام رسان هایی مانند تلگرام در جهت ارایه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر این که پیام رسان و شبکه اجتماعی هستند در حال تبدیل به سکوی اقتصادی نیز بوده و می خواهند تا اقتصاد کشورها را در اختیار بگیرند. در حوادثی که در روسیه اتفاق افتاد غول های بزرگ اقتصادی آمریکا در این نزاع فضای مجازی میلیاردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد میلیون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همین میزان باید متضرر شده باشند و این همه با هدف آماده سازی برای تصاحب بخشی از اقتصاد این کشور است.
فیروز آبادی گفت: باید توجه داشت که این هزینه برای نگهداشتن یک جامعه در یک پیام رسان نیست بلکه این هزینه برای تصرف اقتصادی یک کشور صورت می گیرد بنابراین باید در مرحله نخست تلاش کنیم تا پیام رسان خوبی داشته باشیم و نیازهای پیام رسان اجتماعی را در جامعه ایرانی تامین کنیم و امیدوار هستیم که پیام رسان های داخلی در مرحله بعد تبدیل به سکویی برای ارایه خدمات به مردم شوند و در فضای مجازی در کشور که از تامین پیام رسان با هدف خروج از انحصار پیام رسان خارجی کشور شروع شده و در نهایت دست یابی به سکوهای قابل توجهی برای ارایه خدمات است، نقطه آغاز یک تحول بزرگ باشیم.
 
 تایید نگرانی های پیام رسان ها
در ادامه این نشست دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با نگرانی مدیران پیام رسان های داخلی در خصوص سرعت افزایش کاربران جدید به صورت موج ناگهانی و همچنین عدم ارایه خدمات مناسب از سوی اپراتورها به دلیل کاهش تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی، گفت: تمامی پیام رسان ها اگر به صورت موج ناگهانی مردم بخواهند ورود کنند دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهیم کرد تا به آرامی جمعیت به سمت پیام رسان ها هدایت شوند. همچنین در خصوص این که تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی یک سوم استفاده از پیام رسان های خارجی است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پیام رسان های داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران سرویس دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود گزارش دهند تا برطرف کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.