رگولاتوری

April 25, 2018
13:49 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90027

طرح برخورد با تبلیغات کالاهای غیر بهداشتی در فضای مجازی

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام در دستور کار قرار گرفتن طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای غیر بهداشتی در رسانه‎ها و فضای مجازی گفت: مجازات برای تبلیغ کنندگان این کالاها تعیین می شود.
 
محمد حسین قربانی با اعلام در دستور کار قرار گرفتن "طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضای مجازی" در دستور صحن علنی مجلس، گفت: این طرح به منظور ساماندهی به تبلیغات دروغ در رسانه ها و فضای مجازی تدوین شده است تا سلامت مردم بر اثر این تبلیغات دچار تهدید نشود.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فضای آزاد تبادل اطلاعات نظارتی بر رسانه های خارجی و فضای مجازی وجود ندارد و نمی توان جلوی تبلیغات دروغ را در این فضا گرفت، افزود: بسیاری از محصولات بهداشتی که در فضای مجازی و رسانه‎های ماهواره ‎ای تبلیغ می شود نه تنها مجوزی ندارند بلکه سلامت فرد را نیز به خطر می اندازند و در این زمینه هیچ قانونی نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این تبلیغات بی اندازه اغراق آمیز و غیر واقع است، ادامه داد: با این حال مردم تحت تأثیر فضای رسانه ای و تبلیغی به این محصولات اعتماد و با استفاده از این کالاها سلامت خود را در معرض خطر می اندازند.
قربانی گفت: کالاهای تبلیغی غیر مجاز در رسانه های خارجی و فضای مجازی به صورت رسمی در داروخانه ها و مجاری رسمی کشور به فروش و برخی از آن‎ها حتی تولید می شود و در عین حال با آن ها برخوردی صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم و متمایز در قانون مذکور این است که مجازات متناسب با جرم شده است و با فرد مجرم به گونه ای برخورد خواهد شد که فرد یا شرکت خاطی با تحمل مجازاتی متناسب با جرم، مجازاتی بازدارنده را متحمل شود و کسی به سراغ این تبلیغات و فروش محصول از این فضا نرود.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیشتر محصولات به فروش رسیده از طریق رسانه های ماهواره‎ ای و فضای مجازی محصولات آرایشی– بهداشتی، زیبایی و تناسب اندام هستند که برای مخاطب نیز جذابیت بالایی دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.