امنیت

فناوری اطلاعات

April 27, 2018
11:09 جمعه، 7ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90073

حمله گروه APT به سرور شرکت‌های بخش صنعتی و انرژی

به تازگی یک گروه APT با عنوان Energetic Bear/Crouching Yeti سرورهای شرکت‌های مختلف بخش صنعت و انرژی را مورد هدف قرار داده است. این گروه که از سال ۲۰۱۰ فعالیت می‌کند، شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان را مورد حمله قرار داده است.
 
به گزارش ایسنا، تمرکز بیشتر حملات این گروه روی کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است. همچنین، در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعداد حملات این گروه روی سرورهای کشور ترکیه رشد قابل توجهی داشته است.
 
اما رویکردهای اصلی این گروه شامل ارسال ایمیل‌های فیشینگ حاوی اسناد مخرب و آلوده‌سازی سرورهای مختلف است. این گروه از از سرورهای آلوده به منظور استقرار ابزارهای گوناگون و در برخی موارد جهت اجرای حملات waterhole استفاده می‌کنند. waterhole به حمله‌ای گفته می‌شود که مهاجم سایت‌هایی که فرد یا گروه‌های قربانی بطور روزمره بازدید می‌کند را با بدافزار آلوده می‌کند.
 
باتوجه به گزارش کسپرسکی، قربانیان حملاتی که اخیرا صورت گرفته است فقط محدود به شرکت‌های صنعتی نمی‌شود و روسیه، اکراین، انگلستان، آلمان، ترکیه، یونان و آمریکا را شامل می‌شود. به عنوان مثال نوع سرورهایی که در کشور روسیه مورد هدف قرار گرفته است شامل وب‌سایت‌های سیاسی، بنگاه‌های املاک، باشگاه فوتبال و …  است.
 
بر اساس  اطلاعات سایت افتا، نکته قابل توجه در مورد این حملات این است که تمامی سرورهایی که هدف حمله waterhole قرار گرفته‌اند با الگو یکسانی آلوده شده‌اند. در این الگو، یک لینک در یک صفحه وب و یا فایل جاوا اسکریپت تزریق شده است که حاوی آدرس فایل بصورت file://IP/filename.png است که به منظور ارسال یک درخواست برای یک فایل تصویری است و موجب می‌شود تا کاربر از طریق پروتکل SMB به یک سرور کنترل از راه دور متصل شود.
 
بنابر گزارش کسپرسکی، در برخی از موارد مهاجمین از سرورهای آلوده جهت حمله به سایر منابع استفاده می‌کنند که  برای این امر پس از دسترسی به سرورها، لازم است ابزارهای مورد نیاز خود را نصب شوند.
 
همچنین باتوجه به تحلیل‌های انجام شده می‌توان دریافت که مهاجمین از ابزارهای در دسترس عموم و متن باز استفاده می‌کنند. همچنین، مهاجمان در اکثر سرورهای هدف به دنبال یافتن آسیب‌پذیری‌ها و سرقت اطلاعات احراز هویت کاربران هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.