گجت

April 27, 2018
11:13 جمعه، 7ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90075

ساخت کوچکترین عصای سفید هوشمند و موبایل با صفحه کلید بریل در کشور

پژوهشگران مرکز رشد واحدهای دانشگاه آزاد سنندج علاوه بر طراحی و ساخت موبایل هوشمند ویژه نابینایان، موفق به ساخت کوچکترین عصای سفید شدند که با استفاده از اشعه مادون قرمز فرد نابینا را در مسیرهای پرازدحام هدایت کند.
 
 
اسری پاک‌نهاد، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، دستبند پوشیدنی – بریل را یک دستبند هوسمند برای نابینایان دانست و گفت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۲۸۵ میلیون نفر در سراسر دنیا مشکل بینایی دارند که از این تعداد ۳۹ میلیون نفر به صورت کامل نابینا هستند.
 
وی ادامه داد: بر این اساس در این مطالعات تلاش کردیم تا دستبندهایی را طراحی کنیم که با اتصال به تلفن همراه بتواند خدماتی را به نابینایان ارائه دهد.
 
پاک‌نهاد با اشاره به عملکرد این دستبند الکترونیکی یادآور شد: این دستبند الکترونیکی با بسته شدن به دست فرد نابینا،‌ از طریق بلوتوث به موبایل هوشمند متصل می‌شود و از این طریق فرد می‌تواند فرامین کنترلی را از طریق صفحه کلید بریل به دستبند ارسال کند.
 
مجری طرح با بیان اینکه این دستبند، نقش تلفن همراه را برای نابینایان دارد، اظهار کرد: موبایل نابینایان دارای کلیدهایی برای رد تماس و پاسخگویی است و افراد نابینا می‌توانند با صفحه کلید بریلی که روی این دستبند تعبیه شده است، از طریق ویبره‌های تعریف شده، پیام‌های خود را ارسال کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه با استفاده از کلیدهای بریل موجود بر دستبند، می‌توان به سایر منوها و امکانات گوشی دسترسی پیدا کرد، خاطر نشان کرد: صفحه کلید تعبیه شده بر روی این دستبند بر اساس قوانین جهانی طراحی شده است.
 
پاک‌نهاد، اعلام هشدار و لرزش برای ارتباط با گجت‌های هوشمند، امکان اتصال به هندزفری، قابلیت دسترسی به دفترچه تماس، امکان تولید سفارشی، امکان تعریف ویبره‌های خاص و شخصی‌سازی را ازجمله مزایای این موبایل نام برد.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر طراحی و ساخت موبایل نابینایان، عصای هوشمند را نیز طراحی کردیم، اضافه کرد: عصای هوشمند نابینایان کوتاه‌ترین عصا در دنیا محسوب می‌شود. این عصای هوشمند قدرت کنترل شناسایی موانع در ازدحام تا ۵ سانتی‌متر و در فضای باز تا 2 متر را دارد.
 
این محقق اساس عملکرد عصای هوشمندی را اشعه مادون قرمز ذکر کرد و ادامه داد: این عصای هوشمند می‌تواند تا ۱۸۰ درجه محیط اطراف کاربر را بررسی و نتایج آن را به حالت ویبره به کاربر منتقل ‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.