رگولاتوری

مخابرات فضایی

April 28, 2018
23:15 شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90122

وافقت سازمان فضایی با دسترسی کسب و کارهای فضاپایه به اطلاعات ماهواره‌ای دقیق

رییس سازمان فضایی ایران در بازدید از یک کسب و کار فضا پایه به درخواست بخش خصوصی برای تسهیل دسترسی به اطلاعات ماهواره ای با دقت بالا برای ارائه خدمات کاربردی فضایی موافقت کرد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران از موسسه بصیر فعال در زمینه سنجش از راه دور بازدید کرد.
 
براری با اشاره به توسعه بخش خصوصی به عنوان یکی از دغدغه های کشور گفت: در ۳۰ سال گذشته دانشگاه های ما در شکل گیری زیست بوم حوزه فضا خوب عمل کردند و ۳۰ هزار نیروی متخصص در این حوزه آموزش داده شده است که باید از این سرمایه انسانی ارزشمند استفاده حداکثری کرد و به جامعه خدمت ارائه نمود.
 
وی با تاکید بر اهمیت افزایش سهم ایران در زنجیره اقتصاد جهانی فضا گفت: با توجه به شاخص های جهانی سهم ما از اقتصاد دنیا باید از یک دهم درصد کنونی به فرمایش مقام معظم رهبری، به ۶ درصد ارتقا یابد. رییس سازمان فضایی ایران، راهکار تحقق این هدف را استفاده حداکثری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و زیرساخت های موجود دانست.
 
به گفته براری تثبیت و توسعه فناوری فضایی که از اولویت های کشور و سازمان فضایی است، یکی از زمینه های مهم همکاری با بخش خصوصی است که دو طرف می توانند همکاری نزدیکی در حوزه های مشاوره، نظارت و بهره‌برداری از ظرفیت های بین المللی داشته باشند.
 
براری، توسعه کاربردهای فناوری فضایی را مبحث دیگری عنوان کرد که با توجه به ظرفیت های انسانی و زیرساخت موجود می تواند به افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی فضا کمک کند.
 
وی با بیان چشم انداز حوزه سنجش از دور در دنیا تا سال ۲۰۴۰ و رشد ۱۴۰۰ درصدی آن افزود: خوشبختانه حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی، نعمتی است که باید از آن بهره برد.
 
رییس سازمان فضایی ایران خواستار عبور شرکت های دانش بنیان از مدل کارفرما پیمانکار به ارایه خدمات شد و گفت: حرکت به این سمت موجب توسعه کسب و کارهای جدید و ورود ایده های نو به بازار شده و توسعه بازار را به همراه دارد.
 
وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که بستری برای حضور شرکت های توانمند حوزه سنجش از دور فراهم کنیم تا با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیارشان قرار می دهیم، خدمات ارائه نمایند که در این راستا حوزه های کشاورزی، خدمات شهری، هواشناسی، محیط زیست و مدیریت بحران بر اساس نیازهای کشور شناسایی شده و در اولویت قرار دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه بازار خدمات فضایی بازار بزرگی است، خاطر نشان کرد: در بخش فضایی ظرفیت های مناسبی موجود است که در حال تدوین برنامه ای برای استفاده حداکثری از آن برای ارائه خدمات جامع و به ویژه صادرات فناوری و علمی هستیم که زمینه همکاری مشترک وجود دارد.
 
براری با اشاره به نقش حاکمیتی سازمان در زمینه بسترسازی برای حضور حداکثری بخش خصوصی گفت: رفع موانع قانونی پیش روی بخش خصوصی و تضمین بازار، دغدغه این بخش است و ما می توانیم با همکاری هم بازار را بزرگ تر و اقتصاد را رشد دهیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد که در بخش سنجش از دور نیز نظام اپراتور رگولاتور شکل بگیرد و با ورود بازیگران جدید بخش خصوصی به این حوزه، اقتصاد شبکه بزرگ تر شده و شاهد ایجاد کسب و کارهای مختلفی باشیم که به سازمان فضایی در جهت ارائه خدمات اولویت دار اجتماعی کمک می کنند.
 
وی در عین حال از همکاری نزدیک این سازمان با سازمان فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: به منظور استفاده از ظرفیت های موجود و رشد صنعت فضایی، زمینه ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت های دانش بنیان عرصه فضا با شرکت های فناوری اطلاعات را ایجاد خواهیم کرد.
 
محسنی مدیرعامل شرکت سنجش از دور بصیر نیز با تاکید بر نقش حاکمیت در تامین ابزار و داده ها، از تجربیات شرکت در زمینه های مختلف یاد کرد و خواستار تسهیل دسترسی به اطلاعات ماهواره ای با دقت بالا جهت ارائه به متقاضیان مربوط در حوزه های مختلف شد که با قول مساعد براری در زمینه تامین داده های مورد نیاز کسب و کارهای فضاپایه همراه بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.