تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 29, 2018
19:52 یکشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90171

بزرگان تکنولوژی که سالانه یک دلار دریافت می‌کنند

یکی از مواردی که همه به آن دقت می‌کنند حقوق است. همیشه برای افراد جالب است بدانند مثلا مدیرعامل اپل، گوگل یا مایکروسافت چقدر حقوق می‌گیرند. این آمار حداقل برای شرکت‌های بزرگ چیز پنهانی نیست و می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده آن را پیدا کنید؛ اما در این میان چیزی که برای ما جالب است مدیرانی هستند که نه‌تنها حقوق‌های کلان نمی‌گیرند، بلکه تقریبا هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند. برای مثال حقوق ریاست جمهور آمریکا ۴۰۰ هزار دلار است که دونالد ترامپ اعلام کرده آن را نمی‌خواهد و فقط یک دلار در سال حقوق می‌گیرد. این یک دلار به دلیل قوانین است و نمی‌شود رایگان کار کرد. در ادامه با مدیران بزرگی آشنا می‌شویم که آنها هم فقط یک دلار در سال حقوق دریافت می‌کنند.
 
لری پیج
لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل است. او به همراه سرگئی برین گوگل را پایه‌گذاری کرد و از سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت تا تنها یک دلار به‌عنوان حقوق از گوگل دریافت کند. البته این یک دلار چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ چون سهم لری پیج از گوگل ۵۱ میلیارد دلار است.
 
 سرگئی برین
ســرگئی بــرین هم دیـگر بنیان‌گذار گوگل است و او هم با لری پیج هم نظر شد تا هر دو آنها از سال 2004 تا امروز از گوگل حقوق دریافت نکنند.البته سهم برین هم از گوگل 5/ 46 میلیارد دلار است.
 
 جک دورسی
جک دورسی، مدیرعامل شبکه اجتماعی توییتر است. او هم برای این سمت در سال فقط یک دلار حقوق می‌گیرد که البته سهم دورسی از توییتر ۴میلیارد دلار است.
 
 لری الیسون
لری الیسون که سمت CTO را در اوراکل دارد از مدیرانی است که فقط یک دلار در سال حقوق می‌گیرد. اوراکل سال 2014 اعلام کرد که مدیر ارشد تکنولوژی این کمپانی یعنی الیسون فقط یک دلار در سال حقوق خواهد گرفت. این درحالی است که بنیان‌گذاران اوراکل سال 2014 هر کدام 950 هزار دلار حقوق گرفتند که از 2 برابر حقوق رئیس‌جمهوری آمریکا است.  البته الیسون خیلی نگران این مساله نیست چون سهم او از اوراکل 40/ 62 میلیارد دلار است.
 
 ایلان ماسک
ایلان ماسک نابغه بزرگ تکنولوژی درحال حاضر مدیرعامل تسلا موتورز است. او از کمپانی خود هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند.  سال ۲۰۱۵ دادگاه کالیفرنیا او را مجبور کرده تا حداقل دستمزد ۳۷ هزار دلار در سال را دریافت کند! ایلان ماسک نه‌تنها حقوقی از تسلا نپذیرفته، بلکه هیچ جایزه، تشویق یا هر نوع پول دیگری را قبول نکرده است. البته گفته می‌شود او بیش از ۶/ ۱۹ میلیارد دلار پول دارد.
 
 مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ هم از مدیرانی است که این تصمیم را سال 2013 گرفته است.  مــدیرعامل و بنیـان‌گذار فیس‌بوک سال 2012 نیم میلیون دلار حقوق گرفت و از سال 2013 تا امروز فقط یک دلار در سال حقوق می‌گیرد. او همچنین هیچ سهام تشویقی یا پول اضافه دیگری هم دریافت نمی‌کند.  البته او اندوخته‌ای ۶۶ میلیارد دلاری دارد و خیلی نگران حقوق خود از فیس‌بوک نیست.
 
 دیوید فیلو
دیــوید فـیــلو، یــکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل یاهو است. فیلو هم سال‌هاست که فقط یک دلار در سال حقوق دریافت می‌کند. البته سهم او از یاهو 6/ 5 میلیارد دلار است و برای او هم حقوق گرفتن از یاهو خیلی جذابیتی ندارد.
 
 جرمی استاپلمن
جرمی استاپلمن، مدیرعامل سرویس Yelp است. او سال 2012 حقوق 300 هزار دلاری دریافت کرد و سال بعد هم 37 هزار دلار حقوق گرفت و سال 2014 اما فقط با یک دلار در سال کار کرد. البته باید بدانیم که سهم او از یلپ 222 میلیون دلار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.