امنیت

فناوری اطلاعات

April 29, 2018
20:23 یکشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90180

حمله سایبری به 11 بانک اصلی کشور

رئیس پلیس فتای کشورگفت: به ۱۱بانک از۳۲ بانک کشورحمله سایبری شده است وبانک‌هایی مدنظربودند که بیشترین مشتری را دارند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار کمال هادیانفر، اظهارکرد: ازسال 90 تاکنون‌ میزان جرایم سایبری900 درصد افزایش‌ داشته است، اما به طورکلی درایران به ازای 1400 نفریک جرم اما درهند به از‌ای یک میلیارد و300 نفرجمعیت57 فقره جرم‌ وجود دارد.وی بیان کرد: ما در روزبیش از6 میلیون حمله سایبری‌ را درکشورشاهد هستیم‌ که درصد زیادی ازآنها دفع می‌شود وبخش زیادی ازحملات مربوط به کاربران است.
سردار هادیانفر ادامه داد: 7 هزارو525 حمله‌ سایبری‌ درسال96 شناسایی شده است که296 حمله جدی‌ به سامانه وزیرساخت‌های حساس رخ داده که درواقع58 درصد آنها ازسوی آمریکا‌ وچین صورت گرفته وهدف حمله آنها بانک‌ها ومؤسسات‌ مالی بوده است ودراولویت‌ بعدی‌ زیرساخت‌ها، مخابرات وتوزیع برق وگاز بوده است وخوشبختانه همواره‌ ما این حملات را ساماندهی کرده‌ایم.
وی افزود: با توجه به حملات سایبر‌ی ممکن است اختلا‌لاتی درنظام پولی ومالی به وجود آید که لازم است بانک‌ها دراین زمینه توجه بیشتری کنند، چراکه حمله سایبری‌ به11 بانک از32 بانک که مشتری بیشتری دارند صورت گرفت که ما دراین زمینه تذکرات لازم را داده‌ایم وازمرکز افر‌ا گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم؛ تلاش ما مقابله‌ با نفوذ به سیستم‌هاست که با جرأت‌ می‌توان گفت که تاکنون آسیب جدی به زیرساخت‌های کشوروارد نشده ومحافظت از زیرساخت‌های کشوردردستورکارقرارگرفته است.
 
سردارهادیانفربا اشاره به اینکه درطول 6سال گذشته درزمینه جرایم‌ سایبری نزدیک به120 هزارفقره پرونده تشکیل شده است، گفت: بیش از86 درصد پرونده‌ها کشف ورسیدگی شده است.وی با تأکید براستفاده ازپیام‌رسان‌های داخلی گفت: امروزمدیرتلگرام‌ به روسیه‌ رفته ودرآنجا به عنوان ششمین نفراز 600 نفرثروتمند‌ شناخته شده است وحاضرنیست درمقابل گروه تکفیری‌ درتلگرام‌ بایستد‌، چراکه معتقد است این گروه خشونت‌ را ترویج نمی‌کنند.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا 2018 بیش از186 میلیارد دلاراطلاعات مردم درتلگر‌ام فروخته‌ شود که ما تأکید داریم ازپیام‌رسان‌های داخلی که نگهدارنده‌ اطلاعات در داخل کشورهستند، استفاده شود.
سردار هادیان‌فر با بیان اینکه بیشتر جرایم در تلگر‌ام رخ می‌دهد و تقریباً 20 درصد جرایم‌ در اینستا‌گرام صورت می‌گیرد، گفت: به طورمثال می‌توانیم به دوپرونده درزمینه‌ تلگرام‌ اشاره کنیم‌ که یکی از آن‌ها پرونده قتلی‌ در استان مرکزی‌ بود که فردی ازطریق‌ تلگر‌ام با هم‌کلاسی قدیمی خود دوباره آشنا شده و با آن دست به یکی کرده وهمسر‌خود را به قتل رسانده است که باید بگویم اگرما این پیام‌رسان را رصد‌ می‌کردیم هیچ‌گاه‌ این اتفاق نمی‌افتاد.
وی ادامه داد: برخی ازافراد که درآمدی ازتلگرام‌ دارند، جوبی‌اعتمادی را درفضای مجازی داخلی مانند سروش وبیسفون‌ را ایجاد می‌کنند ویک بازی به راه انداخته‌اند که همین جا باید بگوییم سروش زیرنظرصدا وسیماست وبه این شکل نیست که ما تمام اطلاعات شهروندان را دائماً رصد کنیم.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی و وزارت اطلاعات به زودی ارزمجازی را تولید‌ می‌کند، گفت: درحوزه کسب وکارپلیس فتا و وزارت ارتباطات همکاری خوبی خواهند داشت تا افراد برای کسب وکارخود به آنجا مراجعه کنند.
وی در ادامه افزود: درسال96 بیش از39 هزارفقره جرم سایبر‌ی در108 کد وکلاسه‌ پلیسی ثبت شده که بیش از 32 هزارفقره پرونده آن کشف شده است، به این معنا که84 درصد پرونده‌ها کشف شده است.
سردارهادیان‌فر به رشد10 برابری جرایم‌ اشاره کرد وگفت: این امربرنگرانی‌ ما می‌افزاید، زیرا هر چه جلوتر‌ می‌رویم پیچیدگی‌ جرایم بیشتر می‌شود؛ در حال حاضر بیش از 63 مدل پول مجازی در جهان است و انواع فیلترشکن‌ها و ابزارهای‌ پنهان‌کننده هویت وجود دارد که در این میان تعداد زیادی از افراد قربانی شده و این امر در حال افزایش است.
رئیس پلیس‌ فتا‌ نا‌جا ارزش ریالی پرونده‌های متشکل در سال 96 را اعلام کرد وگفت: ارزش ریالی پرونده‌ها بالغ بر یک تر‌یلیون و 427 میلیون و 867 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در پرونده‌های کشف شده، پولی که از متهمان گرفته شده بالغ بر 931 میلیارد ریال است که ارزش ریالی پرونده‌ها در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش 75 درصدی داشته است که 20 درصد هم پرونده‌های مکشو‌فه وجود داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.