اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 4, 2018
20:46 جمعه، 14ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90319

پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شد

 
پیش فروش عمومی ارز دیجیتالی تلگرام با عنوان «گرام»، به دلیل مقررات سخت و پیچیدگی‌ها لغو شده است.
 
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، وال استریت ژورنال در گفت‌و‎گویی با برخی منابع آگاه در تلگرام اعلام کرده است که پاول دروف، بنیانگذار و مدیرعامل پیام رسان تلگرام بعد از جمع آوری مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به منظور ایجاد شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) که با نامTON مطرح است، قصد انجام امور پیچیده حقوقی به منظور پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام با نام گرام را ندارد و بر همین اساس پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شده است.
 
بر اساس اطلاعاتی که در سند ۲۳ صفحه‌ای TON موجود است و مرکز ملی فضای مجازی ایران نیز نسخه فارسی آن را با تمامی جزییات منتشر کرده است، تلگرام در پروژه ایجاد ارز رمزنگاری با استفاده از فناوری بلاک‌چین با عنوان ارز گرام قصد داشت تا این شبکه غیر متمرکز راهی برای پرداخت و جایگزین ویزا کارت و مستر کارت باشد.
 
تلگرام با سرمایه گذاری خصوصی جمعی در حدود ۲۰۰ نفراز سرمایه گذاران سازمانی و افراد دارای هویت حقوقی توانست ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند؛ البته در این سرمایه گذاری افراد ایرانی حق سرمایه گذاری نداشتند اما قرار بود در سرمایه گذاری عمومی بتوانند شرکت کنند.
 
بر اساس اعلام منابع آگاه، تلگرام امیدوار بود با عرضه عمومی ارز دیجیتال گرام سرمایه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه بلاک چین و ارز دیجیتال خود را جذب کند که حالا باتوجه به مقررات سخت و پیچدگی‌ها، تلگرام از هدف عرضه عمومی دست برداشته است و حالا باید منتظر واکنش پاول دروف درباره شکست بزرگترین پروژه تلگرام بود.
 
جالب است بدانید که سیاست تلگرام در خصوص پیش فروش ارز دیجیتال خود همواره مبهم بوده و اطلاع رسانی شفافی حتی به سرمایه گذاران کلان این پروژه انجام نشده و همین مسئله سردرگمی و گلایه آن ها را به دنبال داشته است.
 
گفتنی است؛ در بحث فیلترینگ تلگرام در روسیه و ایران یکی از موضوعات حساسی که همواره عنوان شده است به نگرانی دولت‌ها از گسترش استفاده از این ارز با توجه به تعداد بالای کاربر این پیام رسان و کمرنگ شدن ارزش پول ملی و نقش رگولاتور مالی اختصاص دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.