اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 5, 2018
11:31 شنبه، 15ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90336

آمارهایی جالب از وضعیت اینترنت در ایران

iran internet user 4.jpg
 
در روز بیش از ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری به کشور اتفاق می‌افتد که درصدی از آن تأثیری در زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و غیره ندارند، اما بنا بر اعلام مسوولان در سال گذشته، ۲۹۶ حمله جدی به سامانه و زیرساخت‌های کشور صورت گرفت که مبدأ و منشا ۵۰ درصد از این حملات از سوی آمریکا و چین و ۳۰ درصد از سوی برخی کشورهای اروپایی مثل هلند، آلمان بوده است.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها از ۷.۳ میلیارد جمعیت دنیا، ۴.۲ میلیارد نفر امروز به اینترنت دسترسی دارند که در کشور ما طبق اعلام وزارت ارتباطات ۵۶ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند. همچنین بیش از ۹۳۷ هزار وب سایت با دامنه ( .ir) در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین  آمار ۴۰ میلیونی کاربران در تلگرام و ۲۰ میلیونی در اینستاگرام هم اخیرا در حالی اعلام شد که این دو پیام‌رسان هیچ سروری در کشور ندارند.
 
مسوولان از رشد ۱۰ برابری اینترنت در کشور خبر داده و اعلام می‌کنند که ۵۶ میلیون سیم‌کارت در اختیار مردم است که از این میزان نزدیک به ۸۰ درصد از "اینترنت همراه" استفاده می‌کنند و بیش از ۴۱۲ میلیون کارت بانکی در کشور در اختیار مردم وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی پنج تا شش کارت بانکی دارد. آمار دیگر به وجود اینترنت نسل سوم و چهارم در ۱۰۳۸ شهر و ۲۸ هزار روستا مربوط است.
 
همچنین در کسب و کارهای اینترنتی، ۵۱ هزار نفر متقاضی فعال سازی فروشگاه اینترنتی و کسب نماد "اعتماد" هستند که از میان این متقاضیان ۳۱ هزار نفر موفق به دریافت نماد اعتماد شده‌اند و  به مردم توصیه شده که برای خریدهای اینترنتی صرفا از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد خریداری کنند.
 
آن سوی این رشد اینترنت اما به جرایم سایبری مربوط است که متأسفانه طبق اعلام رئیس پلیس فتا، از سال ۱۳۹۰ تاکنون میزان جرایم سایبری ۹۰۰ درصد افزایش و به فراخور رشد سایبری جرم نیز افزایش داشته است.  
 
 نکته قابل توجه اینکه در حملات سایبری؛ بانک‌ها و موسسات پولی و مالی در اولویت و هدف اصلی هستند، همچنین زیرساخت‌های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق‌وگاز، صنایع پخش فرآورده‌های نفتی نیز جزء اهداف حملات سایبری بوده‌اند و به گفته مسوولان اساسا این حملات به دنبال اختلال در نظام پولی و بانکی و زیرساخت‌های کشور صورت می‌گیرد و در بین ۱۱ بانک مورد حمله از سوی ۳۲ بانک، بیشتر بانک‌هایی مورد هدف واقع شدند که دارای بیشترین مشتری و گردش مالی بودند و بیشترین حملات از نوع "دیداس"؛ (یعنی ایجاد اختلال) بوده است. خوشبختانه تاکنون هیچ آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور نداشتیم و با هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه مطلوبی صورت گرفته است.
 
در هر حال برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم‌های خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند.
 
بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان بوده است و کمترین جرایم در استان‌های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش اتفاق افتاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.