تلفن همراه

فناوری

May 5, 2018
19:30 شنبه، 15ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90354

آیا اینترنت 5G واقعا ارزش انتظار را دارد؟

5G در قیاس با نسل‌های قبلی تحولی بنیادین در اینترنت تلفن همراه محسوب می‌شود.
 
اکثر ما کسانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنیم،‌ احتمالا تا به حال اسم اینترنت نسل پنجم یا 5G به گوشمان خورده و با خود گفته‌ایم: خوب که چی؟ چرا باید به این فناوری نسل جدید توجه کنم؟ آیا این فناوری چیزی جز ادامه پیشرفتهای معمول نیست؟
 
نه! نه! به هیچ وجه اینگونه نیست!
 
فناوری 5G در حقیقت یک جهش بسیار بزرگ است. اول از همه سریع یا بهتر بگوییم واقعا سریع است‌، تا حدی که در ضعیفترین حالت ۱۰برابر و در صورت استفاده از همه ظرفیتش ۱۰۰ برابر سریعتر از 4G است. بنابراین می‌توانید ویدئوهای آن‌لاین را بدون لحظه‌ای تاخیر تماشا کرده یا یک فیلم کامل را ظرف چند ثانیه دانلود کنید. این سرعت بالا با فدا کردن کیفیت به دست نیامده و می‌توان از سرعتی بالا در کنار تصاویری با کیفیتی خیره‌کننده لذت برد.
 
این فناوری برای اپراتورهای تلفن همراه نیز دنیایی جدید محسوب می‌شود و کاربران با اشتیاق بیشتری به خدمات محتوا، به خصوص محتوای ویدئویی نگاه خواهند کرد. علاوه بر اپراتورها،‌ شرکت‌های تهیه محتوا نیز با توجه به سرعت و کیفیت مثال‌زدنی 5G،‌ برای تهیه انواع ویدئوها دستی بازتر دارند.
 
داستان 5G تنها به سرعت ختم نمی‌شود. از ابتدا قرار بوده که این فناوری پخش زنده ویدئویی رویدادها و مراسمات بزرگ نظیر مسابقات ورزشی را ارتقا داده و به مقوله دانلود محتوا جانی دوباره بخشد. خلاصه آنکه قرار است با محوریت ویدئو الگوی مصرف اینترنت ما تمام و کمال دگرگون شود.
 
اپراتورها روی 5G شرط می‌بندند
 
اپراتورهای مطرح جهان (مانند AT&T، اسپرینت، ودافن، O2، وریزون) قصد دارند تا در سال جاری 5G را در شهرهایی آزمایشی در امریکا،‌ اروپا و آسیا از سن‌فرانسیسکو و دالاس گرفته تا نیویورک و بمبئی اجرا کنند. به غیر از گوشی‌های هوشمند،‌ اینترنت اشیا نیز در حال گسترش است و این یعنی اتوموبیل‌ها و لوازم خانگی از هر نوعی به مجموعه مصرف‌کنندگان اینرنت افزوده خواهند شد. زیرساخت امروزه جهان برای چنین رشدی عظیم و کیفیت متناسب آن ساخته نشده است.
 
در سطحی بنیادین،‌ شاهد مسابقه‌ای برای بسیج کردن کل دنیا هستیم. بسیاری از کشورها هرگز خدمات پرسرعتی را تجربه نکرده‌اند که در سایر کشورها تقریبا رایگان به حساب می‌آید. فشار جهانی  5G می‌تواند دسترسی بیشتر به اطلاعات، سرگرمی و اینترنت اشیا را برای این نقاط محروم فراهم آورد.
 
آنچه که در عوض سرمایه‌گذاری بر زیرساخت فنی برای اپراتورها به دست می‌آید، محتواست: گزینه‌هایی جدید برای محتوای باکیفیت و ممتاز نظیر اشتراک پخش زنده رویدادهای پرمخاطب و هر چیزی که بتواند کاربرانی جدید را جذب کند.
 
اندرو شراد، مدیر بازاریابی T-Mobile، در مورد 5G می‌گوید: «با اینترنت اشیا و سایر نوآوری‌هایی که حتی تصور نکرده‌ایم،‌ انفجاری عظیم را شاهد خواهیم بود. نظر اینکه خیلی‌ها بر روی فناوری‌های نو کار می‌کنند، با تولید محتوای جدید و تلفیق آن با شیوه نوینی از زندگی احساس من آن است که به زودی همه ما عمیقا غافلگیر شویم»
 
تولیدکنندگان محتوا و مصرف کنندگان آن
 
تولیدکنندگان محتوا از حالا برای انقلاب پیش‌رو در حوزه ویدئو صف کشیده‌اند. آنها روی 5G برای ارائه ویدئوهایی با کیفیت بالاتر و سریعترو نیز فرمت‌های جدید و خدماتی بدون قطعی یا وقفه حساب کرده و مشتاقند تا با کمک آن مخاطبانی هرچه بیشتر داشته باشند.
 
برای مصرف‌کنندگان نهایی، این انقلاب جدید تقریبا معادل پخش زنده است. سرعت بالاتر،‌ کیفیت بهتر،‌ فرمت‌هایی با رزولوشن بیشتر به علاوه آنتن‌دهی جهانی بدون اشکال حتی در زمان حرکت، همه و همه آنها را ترغیب می‌کند تا با گوشی‌های خود رویدادهای خبری یا ورزشی،‌ ویدئو، بازی و شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش دنبال کنند.
 
حتی اگر از طرفداران اولیه واقعیت افزوده یا AR نباشید 5G این فناوری را در فیلم‌ها و بازی‌های مورد علاقه شما ادغام خواهد نمود.
 
دهکده المپیک مبتنی بر 5G
 
در بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۱۸ همه ما کاربرد 5G را شاهد بودیم که در آن کل المپیک به یک دهکده 5G تبدیل شد و با شبکه‌ای به هم پیوسته از دوربین‌ها وقایع میدان مسابقات بلادرنگ و از زوایای گوناگون در اختیار قرار گرفت. به بازدیدکنندگان تبلت‌هایی با فناوری 5G داده شد تا بتوانند مسابقات را به صورت مستقیم از هر زاویه‌ مورد پسندشان بدون هیچ محدودیتی تماشا کنند.
 
علاوه بر جمعیت عظیمی که برای تماشای بازی‌ها در سئول گرد آمده بودند،‌ بسیاری دیگر نیز پخش زنده مسابقات و گزارش آنها را در تلفن‌های همراه خود تماشا کرده و در شبکه‌های اجتماعی تعامل می‌کردند. این آزمون عملی مهم و قابل توجه، راهی گشود تا نشان دهد که 5G چطور می‌تواند نحوه لذت بردن ما از مسابقات ورزشی را دگرگون کرده و آن را در اختیار همگان قرار دهد.
 
تلویزیون یعنی موبایل
 
جفری کتزنبرگ، غول صنعت سرگرمی، روی یک ماجراجویی جدید در حوزه 5G کار می‌کند: WndrCo (که واندر کامپنی تلفظ می‌شود) برای «تلویزیون جدید» یعنی تلفن همراه ویدئو تولید می‌کند. برنامه‌های آن مخاطبانی ۱۸ تا ۳۴ ساله را هدف گرفته و هر قسمت از برنامه‌ها تنها ۶ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشند.
 
«تلویزین جدید» برای فعالیت مورد نظر خود نیازمند 5G است. زیرساخت موجود از عهده سرعت نسل بعدی فناوری و همچنین حجم رشد آن برنمی‌آید.  قبل از آغاز چنین تغییری‌، لازم است تا ظرفیت از ابتدا به اندازه‌ای باشد که انبوهی از مخاطبان را دربرگیرد. اگر 5G در تعهد اولیه خود مبنی بر ارائه سرعت بالا بدون هرگونه قطعی موفق شود، ‌توسعه دهندگان می‌توانند خدماتی مطمئن برای پشتیبانی از برنامه‌های تلویزیونی مربوطه ارائه دهند.
 
در پرانتز باید گفت که تحت برخی شرایط خاص، می‌توان از وای‌فای نیز برای تلویزیون موبایلی استفاده کرد به شرط آنکه سطح خدمات آن با 5G قابل قیاس باشد. با توجه به آنکه بسیاری از سرویس‌های وای‌فای بر بستر فیبر نوری کار می‌کنند،‌ چنین اتفاقی دور از ذهن نیست.
 
تبلیغات نیز یعنی برای موبایل
 
حال که 5G واقعا می‌آید، به نظر می‌رسد که فعالان بخش تبیلغات نیز با ضرورت فرمت‌های جدید متناسب با تلفن همراه روبرو شوند. این  تبلیغات قاعدتا باید مبتنی بر ویدئو،‌ مرتبط با محتوا و شخصی‌سازی شده باشند.
 
آگهی‌های ویدئویی، به دلیل بازدهی بالای خود نزد بنگاه‌های تبلیغاتی بسیار محبوبند. با این حال بسیاری از فعالان این حوزه از پخش این ویدئوها در گوشی تلفن همراه اکراه دارند چرا که قطع مکرر ناشی از کیفیت پایین سرویس نهایتا تاثیری منفی بر مخاطبان می‌گذارد. 5G با رفع این مشکل نه تنها پخش این آگهی‌ها را آسان‌تر می‌کند،‌ بلکه ممکن است سبب شود تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فرمتهای جدید و اختصاصی برای این آگهی‌ها ایجاد کنند.
 
اپراتورهای تلفن همراه،‌ انبوهی از داده‌های کاربران را در اختیار دارند. بنگاه‌های تبلیغاتی با همکاری مستقیم با اپراتورها در تشخیص توقعات و تمایلات کاربران فرصتی استثنایی دارند. در عین حال که 5G برای تلفن‌های همراه سرعت و کیفیت بالاتری به ارمغان می‌آورد،‌ می‌تواند آگهی‌های شخصی‌سازی شده و به موقع را نیز در اختیار قرار دهد.
 
 با کنار هم قرارداد همه این موارد،‌ پاسخ سوالی که در ابتدا مطرح شد بدیهی به نظر می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.