تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 6, 2018
17:27 یکشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90375

سازمان فناوری اطلاعات سازمان توسعه ای شد

شورای نگهبان، اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات را تایید کرد.
 
پس از دو سال تلاش سازمان فناوری اطلاعات، شورای نگهبان با اصلاح اساسنامه این سازمان موافقت کرد.
پیش از این در سال 1395 سازمان فناوری اطلاعات درخواست اصلاح اساسنامه برای تبدیل شدن به یک سازمان توسعه ای را داده بود، اما شورای نگهبان به آن اساسنامه ایراد گرفت.
مجددا سال گذشته هیات وزیران، اصلاحات موردنظر شورای نگهبان را لحاظ کرد و این شورا نیز امروز اعلام کرد: «اصلاح اساسنامه شرکت فناوری اطلاعات ایران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ نهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و نود و شش به تصویب هیات وزیران رسیده است؛ در جلسه مورخ 5 اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد». 
اجازه تاسیس شرکت، سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های اقتصادی و امکان فعالیت در تمام کشور از جمله تغییرات این اساسنامه است. به این ترتیب سازمان فناوری اطلاعات می تواند به دور از موانع قانونی، به سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازد.
عبدالرضا بهادری فرد، معاون توسعه صنعت و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت: در اردیبهشت سال 95 درخواست اصلاح مصوبه ارایه شده بود و در نتیجه این درخواست، هیات دولت نسبت به اصلاح تبصره مندرج در اساسنامه اقدام کرد. در اساسنامه پیشین به صراحت گفته شده بود این سازمان اجازه تاسیس شرکت ندارد که این موضوع اصلاح شد. همچنین عبارت سازمان توسعه ای به ماده یک اساسنامه و به تعریف سازمان فناوری اطلاعات افزوده شد. در نهایت بحث محدودیت فعالیت در مناطق کمتر توسعه یافته نیز از این مصوبه حذف و اجازه فعالیت در صنایع با فناوری پیشرفته و خطرپذیر درتمامی نقاط کشور اعطا شد. 
وی افزود: شورای نگهبان ایرادی به این مصوبه وارد کرد و آن هم این بود که مرجع تصمیم گیری درباره نحوه ورود به بحث سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و پروژه ها (شامل نوع پروژه، درصد سهام و اساسنامه شرکت جدید) مشخص نشده است. برای حل این مشکل جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت برای رفع ابهام ایجاد شده جهت  شورای محترم نگهبان مقرر شد نحوه ورود به سرمایه گذاری به پیشنهاد هیات عامل و با مصوبه مجمع عمومی سازمان فناوری اطلاعات صورت بگیرد.
بهادری فرد درباره تامین مالی پروژه ها توضیح داد: ما بازوی توسعه ای وزارت ICT هستیم. بنابراین طبیعی است که خود وزارتخانه یا سازمان های تابعه در تامین منابع مورد نیاز مشارکت کنند. برای مثال اگر یک پروژه در حوزه پست تعریف شود، قاعدتا شرکت پست منابع مورد نیاز را تامین خواهد کرد. به علاوه سازمان فناوری اطلاعات مطالباتی از سنوات گذشته دارد که در حال مذاکره برای وصول آنها هستیم. 
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: پیشنهاد ما تغییر ساختار معاونت توسعه صنعت است چرا که سازمان گسترش به عنوان یک نمونه سازمان توسعه ای، 350 نفر نیرو دارد و بسیاری از کارهای مربوط به business plan و feasibility study را برون سپاری می کند. آقای سراییان این روزها مشغول برنامه ریزی ماموریت های سازمان فناوری اطلاعات در سال 97 هستند و امیدواریم ابتدای سال آینده فرصت مناسبی برای گفت وگو در این زمینه فراهم آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.