رگولاتوری

May 7, 2018
11:34 دوشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90417

رگولاتور ایران برنامه‌هایش برای توسعه 5G و IoT را تشریح کرد

falah joshaghani.jpg

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برنامه های این سازمان برای توسعه و بکارگیری فناوری نسل پنجم تلفن همراه و اینترنت اشیا را تشریح کرد.
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، حسین فلاح جوشقانی در نشست شورای رگولاتوری‌های جنوب آسیا و اقیانوسیه با موضوع فناوری و روند اینترنت اشیا و 5G گفت: برنامه رگولاتوری برای اینترنت اشیا و 5G شامل مطالعه نسل پنجم و امکان سنجی ارایه سرویس های آن در کشور، توسعه مقررات منعطف برای استفاده از سرویس های نسل پنجم، تامین فضای فرکانسی مناسب برای 5G و اینترنت اشیا در فرکانس پایین و باندهای فرکانسی بالاتر از 6 گیگاهرتز، آماده سازی برنامه فرکانسی برای ارتباطات هوشمند ماشینی و سنسورهای قرائت انرژی و آزمایش، تعریف و اولویت بندی استانداردهای مرتبط با اینترنت اشیاء است.
 
او افزود: LTE و فناوری های نسل پنجم تلفن همراه با توسعه و رشد خود موجب ایجاد اکوسیستم قدرتمندی برای اینترنت اشیا شده اند. بسیاری از صاحبان صنایع معتقدند اینترنت اشیا یکی از فرصت های کلیدی توسعه برای ارایه کنندگان سرویس و کمپانی ها طی دهه آینده است و از منظر کسب و کار هم صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد درآمدهای جدید دو موتور محرکه اصلی اینترنت اشیا هستند.
به گفته فلاح جوشقانی، برای فعالان این عرصه واضح است که فناوری های متنوع موبایل از جمله 5G و IoT به سرمایه گذاری زیادی نیازمند هستند که تنها در محیط های دارای رگولاتوری با برنامه مطلوب قابل دستیابی است.
 
او گفت: بر همین اساس، اقدامات رگولاتوری شامل معرفی، بکارگیری و توسعه فناوری های نسل پنجم در کشورها شامل همکاری مناسب و دو جانبه میان رگولاتوری ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان های استاندارد، دانشگاه ها، مراکز تحقیق و نوآوری اپراتورهای موبایل و شبکه، سازندگان تجهیزات و نهادهای منطقه ای و بین المللی شامل SATRC می شود.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: دیگر اقدامات مهم رگولاتوری در این زمینه شامل طراحی و تدوین قوانینی برای کاهش موانع توسعه سرویس های 5G با رویکرد توسعه سرمایه گذاری و نوآوری است تا منجر به ایجاد اصول اولیه مساوی و عدالت محور برای تمامی بازیگران این زنجیره ارزش ضمن رعایت حقوق مشتریان، پشتیبانی از رقابت پایدار و سالم و ایجاد فضای فرکانسی مورد نیاز در زمان درست بشود.
 
به گفته او، سال های اخیر برای صنعت ICT ایران زمان رونق و شکوفایی بوده است و صاحبان صنایع توانسته اند رشدهای بزرگی را براساس سرویس های بهتر و خلاقانه تجربه کنند.
 
فلاح جوشقانی گفت: در این سال ها ارتقای شبکه به فناوری های نسل های سوم و چهارم تلفن همراه در دو اپراتور اول کشور، ارایه پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه با هدف ایحاد رقابت در بازار موبایل و نوآوری و ارایه سرویس های جدید، بکارگیری رومینگ ملی در کشور با هدف کمک به تازه واردان به بازار برای فائق آمدن به چالش ها و جذب مشترکان و کسب بازار رقابتی، تکمیل پوشش فناوری های نسل سوم و چهارم در همه شهرها، بهبود فرایندهای مانیتورینگ براساس آخرین استانداردها، ارایه بهتر و با کیفیت تر سرویس ها به کاربران اپراتورها در دو حوزه ثابت و موبایل و استفاده از ابزراها و تجهیزان به روز از جمله اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حوزه صنعت موبایل بوده است.
 
به گفته او، در دنیای امروز، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص های کلیدی اندازه گیری رشد و توسعه کشورها به شمار می رود و توسعه ICT منجر به ارایه سرویس های ارزش افزوده متنوع، بهینه سازی تولید از جمله کاهش هزینه ها، ارتقای شاخص های محیطی، بهبود رفاه اجتماعی، کاهش بوروکراسی و همچنین تسهیل ایجاد مشاغل جدید، ایجاد ثروت ارتقای نوآوری و افزایش دانش و فرهنگ جامعه شده است.
 
رئیس رگولاتوری افزود: باتوحه با اینکه بازار موبایل، بازار بسیار بزرگی است که کاربران زیادی را جذب می کند، دولت ها می توانند روی انواع اپلیکیشن ها و سرویس های گسترده برای اهداف توسعه پایدار بهره ببرند. ضمن اینکه گسترش کاربری موبایل و پیشرفت های صنعت موبایل بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار داده است که شامل اپلیکیش های موبایل، بانکداری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.