سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 7, 2018
17:57 دوشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90440

اصناف کامپیوتری منتظر تجدید نظر دولت/ کالاهای کامپیوتری؛ لوکس یا ضروری؟

فعالان بازار کامپیوتر مترصد اعلام نظر دولت مبنی بر خروج کالاهای کامپیوتری از لیست کالاهای لوکس هستند تا بتوانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای انتقال ارز و تصفیه اعتبارات خارجی خود استفاده کنند.
 
به گفته برخی از فعالان آنها برای حواله کردن ارزها و تصفیه حساب با طرف‌های خارجی که از آنها کالا خریداری کرده‌اند حالا با دیدگاه دولت مواجه شده‌اند که معتقد است لپ‌تاپ و تبلت و برخی کالاهای سخت‌افزاری در لیست کالاهای لوکس قرار دارند و اولویتی برای دریافت ارز  ندارند. کارشناسان اما می‌گویند بسیاری از کالاهایی که از نگاه دولت لوکس است امروزه یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی مردم محسوب می‌شود و چنین نگاهی پایه کارشناسانه‌ای  ندارد.
 
احمد علیپور، ریس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از جمله منتقدان این رویکرد دولت با اصناف رایانه‌ای است و اعتقاد دارد اگر آن‌طور که ادعای بعضی از بانک‌هاست اولویت واردات کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژیک سخت‌افزاری پایین است و سهمیه و اهمیت کمی برای آن قائل شده‌اند باید ضمن اظهار تاسف از این کج سلیقگی یا بی تدبیری، توجه دولت را به نقش بدیهی و بسیار مهم و حیاتی IT در توسعه دانش و زیرساخت‌های کشور جلب کرد و بدون هیچ تردید این حوزه باید فورا در اولویت‌های بالا برای تامین ارز قرارگیرد.
 
او درباره اینکه آیا نمایندگان دولت در بخش فاوا، جلسات کارشناسی را برای بررسی موضوع نوسان‌های ارزی با بخش خصوصی برگزار کرده‌اند می‌گوید: «با وجود میل عمیق فعالان این حوزه به همکاری با دولت برای گذر از معضلات اقتصادی، متاسفانه شفافیت و صداقت لازم در اتخاذ تصمیمات جدید ارزی وجود ندارد. در واقع به‌دلیل عدم مطالعه یا مراجعه به نظرات کارشناسان در بخش خصوصی قبل از اعلام و اجرایی شدن تغییرات وسیع اخیر، همچنان صدوربخشنامه‌های سریالی و هیجانی ارزی در این روزها، مشکلات زیادی را برای شرکت‌های سخت‌افزاری پیش آورده و عملا برای مدیران این حوزه مشخص نیست چگونه باید تعهدات گذشته و نیازهای ارزی حال و آینده مجموعه‌های خود و از همه مهمتر نیازهای اساسی کشور در زمینه فناوری اطلاعات را تامین و مدیریت کنند.»
 
علیپور وضعیت فعالیت شرکت‌ها را بسیار بد توصیف می‌کند: «شرایط بسیاری از شرکت‌ها، چه تولیدی و چه بازرگانی که البته حیات هر دو دربازار فناوری به یکدیگر وابسته اند، به شدت بحرانی است. بدون شک در هفته‌های آتی، باید شاهد اثرات جانبی این توقف یا کاهش تحمیلی شدید فعالیت شرکت‌های سخت‌افزاری با توجه به توسعه استفاده از فاوا هم در دولت، هم حوزه خدمات عمومی و نیز در سایر فعالیت‌های جامعه باشیم؛ چراکه محدود شدن فعالیت این شرکت‌ها، مشکلات زیادی را در تامین اساسی‌ترین نیازهای استفاده‌کنندگان از فناوری در کشورایجاد خواهد کرد.
 
بلاتکلیفی بازاریان کامپیوتر
حالا فعالان بازار منتظرند تا دولت در وضعیت کنونی آنها را از بلاتکلیفی خارج کند. رجب زاده یکی از فعالان بازار سخت‌افزار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کالاهای اصناف رایانه به شدت وابسته به قیمت دلار است و نوسان شدید دلار در چند مدت اخیر به بلاتکلیفی بازار دامن زده است. خیلی از همکاران ما اعتباراتی دریافت کرده‌اند اما ارزی از سوی صرافی‌ها عرضه نمی‌شود. پس از آن نیز بعد از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی دولت بعد از حدود یک ماه اعلام کرد رایانه و قطعات آن در اولویت چندم است و ارز تک نرخی به آن تعلق نمی‌گیرد. بنابراین ما با یک مشکل ریشه‌ای با دولت مواجهیم که هنوز هم کالاهای کامپیوتری را به‌عنوان کالای لوکس نگاه می‌کند.»
 
او می‌گوید: «امروزه مردم عادی در شهرها، اقشار مرفه و مسوولان دولتی از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و این گوشی‌ها چیزی نیست جز کامپیوترهای کوچک شده در دست مردم که حالا برایشان یک کالای ضروری محسوب می‌شود. همین وسایل اگر گم شود یا صدمه‌ای ببیند بسیاری از اطلاعات مهم دولتی و شخصی در معرض تهدید قرار می‌گیرند. حتی امروزه مدارس نیز نمرات و کارنامه دانش‌آموزان را به صورت اینترنتی اعلام می‌کنند و یک دانش‌آموز معمولی نیز ملزم به استفاده از کامپیوتر است.»
 
رجب زاده می‌گوید: او و همکارانش در این صنف برای پرداخت بدهی‌های ارزی خود بلاتکلیف نظر دولت هستند و داشتن بدهی ارزی آبروی این صنف را به خطر می‌اندازد و «فعالیت در این صنف دیگر مقرون به صرفه نیست همانطور که بسیاری از افراد به این فکر افتاده‌اند که برای سرمایه‌گذاری در صنف دیگری سوییچ کنند.» فعالان بازار کامپیوتر حالا با عبور از مشکلات این‌بار منتظر نظر دوباره‌ای از دولت هستند که غیرضروری دانستن کالاهای کامپیوتری را برای مصرف‌کننده نهایی اصلاح کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.