رگولاتوری

May 7, 2018
18:30 دوشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90449

تعریف «صوت و تصویر فراگیر» در انتظار تصویب شورای عالی فضای مجازی

معاون وزیر ارشاد و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: امکان ایجاد انحصار در فضای مجازی، به صورت عملیاتی وجود ندارد.
 
مرتضی موسویان درباره موضوع اعطای مجوز صدور و نظارت بر «صوت و تصویر فراگیر» در فضای مجازی به صداوسیما گفت: سه سال در مرکز ملی فضای مجازی، هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار جلساتی برگزار شد که در آنها، درباره صوت و تصویر فراگیر به صورت تخصصی کار شد و در حال حاضر تعریفی که از صوت وتصویر در مرکز ملی فضای مجازی وجود دارد و باید به صحن شورای عالی فضای مجازی بیاید، با آنچه به آن اشاره کردند، متفاوت است. یعنی این تعریف معتقد است که صوت و تصویر فراگیر، صدا و تصویری است که «بدون شناخت مخاطب»، او را دربر بگیرد و دارای «کنداکتور پخش» و «زنده» و تعدادی مخاطب خاص به بالا باشد. او ادامه داد: این موارد در تعریف مذکور در نظر گرفته شده و البته تا زمانی که تعریف دقیق «صوت و تصویر فراگیر» از سوی شورای عالی فضای مجازی مصوب نشود، بقیه موارد حدس و گمان است و نمی توان به آنها اتکا کرد. موسویان افزود: این تعریفی است که کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی به آن رسیده اند؛ اما نمی دانم تعریفی که مصوب خواهد شد، چیست. او درباره پیش بینی خود از امکان تصویب این تعریف در شورای عالی فضای مجازی گفت: معتقدم که اگر این تعریف هم مصوب نشود، امکان ایجاد انحصار به صورت عملیاتی وجود ندارد و فضای مجازی این امکان را به افراد نمی دهد که بتوانند انحصار ایجاد کنند.
موسویان افزود: البته انحصار در آن شکلی که تعریف شد، متفاوت است؛ چرا که وقتی از «کنداکتور» صحبت می کنیم، یعنی از یک برنامه با تهیه کننده مشخص صحبت می کنیم یا وقتی می گوییم «برنامه زنده»، منظورمان مشخص است.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: به هر حال این نوع برنامه ها، برنامه هایی هستند که تاکنون هم در اختیار صداوسیما بوده اند و از این به بعد هم می تواند در اختیار آنها باشد ولی درباره یک دنیای خیلی بزرگ در فضای مجازی، اعمال حاکمیت بسیار دشوار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.