اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 8, 2018
19:31 سه شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90483

اپراتورها به دریافت کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی “بسته تشویقی” می‌دهند

spam sms 2.jpg
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی از طراحی سامانه ای خبر داد که با اجرای آن، اپراتورها ملزم می شوند به مشترکانی که از سیم کارت های شخصی پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند، بسته تشویقی ارایه کنند.
 
 
حسین فلاح جوشقانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اکنون بیشتر پیامک های تبلیغی از سیم کارت های شخصی ارسال می شود، گفت: فرآیندی طراحی شده که بر اساس آن اپراتورها موظف به برخورد با دارندگان این سیم کارت ها شده اند.
 
وی توضیح داد: اپراتورهای تلفن همراه کشور موظفند با رفتار شناسی صاحبان سیم کارت های ارسال کننده تبلیغات و شناسایی ارسال کنندگان مداوم پیامک تبلیغی، اقدام های لازم را برای برخورد با آنها را انجام دهند.
وی با بیان اینکه مرحله اجرایی این فرایند به زودی توسط اپراتورها کلید می خورد، افزود: با این کار، روند ارسال پیامک تبلیغی از سیم کارت های شخصی ساماندهی می شود.
 
معاون وزیرارتباطات به مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات که ارسال پیامک را تنها با کسب رضایت مشتری مجاز دانسته است، اشاره کرد و از طراحی سامانه ای توسط اپراتور های تلفن همراه خبر داد که براساس آن افرادی که تمایل به دریافت پیامک های تبلیغی دارند با مراجعه به این سامانه و ثبت نام در دریافت پیامک تبلیغاتی، بسته های تشویقی دریافت خواهند کرد. 
 
فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: سامانه اپراتورها برای ارسال پیامک تبلیغاتی با لحاظ کردن بسته های تشویقی تا چند روز آینده رونمایی می شود.
 
رئیس سازمان رگولاتوری ایران تلاش اپراتورها برای ارائه سرویس به مشترکان را کاری طبیعی دانست و در عین حال تاکید کرد: ایجاد مزاحمت برای مشترک از سوی اپراتور تخلف است و رگولاتوری با آنان برخورد های لازم را خواهد کرد.
 
به گفته وی، اکنون میزان و حجم پیامک های ارسال نسبت به 6 ماه گذشته به یک دهم رسیده است اما بخش زیادی از این نوع پیامک ها از سیم کارت های شخصی است که اپراتورها نقش چندانی در آنها ندارند.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه سامانه هایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه می کنند تنها قراردادی با اپراتور دارند، یادآور شد: ارسال پیام تبلیغاتی از یک سرشماره به معنای آن نیست که اپراتور اقدام به ارسال پیامک کرده بلکه براساس قراردادی سرویسی ارائه شده و دارنده آن سرویس تخلف کرده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اپراتور در چنین مواردی موظف است از ارسال پیامک ها برای افرادی که اقدام به مسدود سازی ارسال پیامک کرده اند، خودداری کند که البته این امر از سوی آنها رعایت می شود.
 
وی گفت: اکنون اپراتورها تنها پیام های خدمات خود را برای مشترکان ارسال می کنند و از سرشماره های خود پیامک تبلیغی نمی فرستند زیرا می دانند با آن به شدت برخورد می شود.
فلاح جوشقانی به سامانه 195 که پیشتر برای دریافت گزارش های مردمی از تخلفات اپراتورها طراحی شده بود، اشاره کرد و افزود: ارسال پیامک تبلیغی از سیم کارت های شخصی نیز ساماندهی خواهد شد.
 
به گزارش ایرنا، بیست و چهارم مهرماه پارسال سامانه پیامکی 195 فعال شد تا پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشترکان تلفن‌ همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه همان سال اعلام کرد تا پیش از این باید پنج شکایت از یک شماره درباره ارسال پیامک مزاحم ثبت می شد که این میزان اکنون به 2 شکایت کاهش یافته است.
 
«حسین فلاح جوشقانی» افزود: اگر 2 شکایت درباره مزاحم بودن پیامکی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شکایت ها در دستور کار قرار می گیرد.
 
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شکایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یک پیامک تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می کنیم.
 
وی به مسدود شدن سرشماره یکی از اپراتورها اشاره کرد و افزود: سرشماره‌ ای از یکی از اپراتورها با آنکه پیامک‌های مناسبی را ارسال می‌کرد، مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامک‌های ارسالی فقط باید در زمینه‌ مسائل مرتبط با خود اطلاع‌ رسانی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.