تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 8, 2018
19:42 سه شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90489

ضرایب ارزش افزوده صنف فاوا 4 درصد کاهش یافت

پس از تلاش و پیگیری های مستمر اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، محاسبه پرداخت ضرایب ارزش افزوده از 9 درصد به 5 درصد کاهش یافته و در اولین اظهارنامه ارزش افزوده قابل اجرا است.
 
مهدی میرمهدی کمجانی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: پس از پیگیری و جلسات مداوم اتحادیه فناوران با نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد، رییس سازمان امور مالیاتی و همچنین نامه به ریاست جمهوری، سرانجام  ضرایب ارزش افزوده صنف فناوری اطلاعات از 9 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرد.
وی توضیح داد: سود فعالان صنف فناوری اطلاعات 3 درصد است، اما در سازمان امور مالیاتی 14درصد محاسبه می شد. یعنی اگر واردکننده ای 10 میلیون تومان کالا وارد می کرد، ضرب در 14 درصد و نتیجه آن ضرب در 9 درصد می شد و در مجموع می بایست 126 هزار تومان را مالیات بدهد. 
وی افزود: اما اکنون این رقم ضرب در 5 درصد می شود و در مجموع 45 هزار تومان مالیات می دهد. در واقع مالیات فعالان صنف  فاوا 65 درصد کاهش یافته است.
میرمهدی با بیان اینکه جرایم ارزش افزوده صنف بسیار سنگین است، گفت: با این اقدام اتحادیه مبنای سود شرکت ها 5 درصد لحاظ می شود و از طرفی جلوی سوءاستفاده ممیزان مالیاتی نیز گرفته می شود.
وی همچنین با بیان اینکه  ضرایب مالیاتی در کتاب ضرایب، برای عمده فروشان صنف فناوری اطلاعات 14 و در خرده فروشی 18 درصد درج شده بود، گفت:  پس از سال ها دفاع در کمیسیون ضرایب، اتحادیه موفق شد این ارقام را در عمده فروشی به 3 درصد و در خرده فروشی به 6 درصد کاهش بدهد؛ اما طبق قانون، ارزش افزوده از این موارد مستثنی بوده است.
به گفته رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران،  به علت ضرایب سود در این صنف که شاید در بعضی مواقع کمتر از 1 درصد باشد، با 9 درصد ارزش افزوده در نظر گرفته شد؛ البته که بین درآمد و ارزش افزوده ناهمخوانی وجود دارد؛ اما اجرای آن برای افراد حقوقی لازم الجراست؛ اتحادیه با درخواست های مکرر از سازمان ارزش افزوده خواسته با استفاده از بند "ز" تبصره ماده 6 بودجه کشور و اینکه قانونگذار در این مورد تبصره های متفاوت و متغیری دارد، درصد ارزش افزوده به وزیر امور مالیاتی سپرده بشود. 
وی گفت: خوشبختانه با تداوم این درخواست به صورت کتبی موافقت سازمان اعلام شد که از ابتدای سال جاری برای صنف فناوری اطلاعات قابل اجراست.
وی گفت: محاسبه پرداخت ارزش افزوده از 9 درصد به 5 درصد کاهش یافته و در اولین اظهارنامه ارزش افزوده قابل اجراست و من بسیار خرسندم که توانستم در این مورد  با سازمان امور مالیاتی به توافق خوبی دست پیدا کنم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.