لبه تکنولوژی

May 12, 2018
17:52 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90602

اولین عمل جراحی ستون فقرات با کمک ربات

روبات‌های جراح، گاهی قادر به انجام عملیاتی هستند که حتی ماهرترین جراحان نیز نمی‌توانند آنها را انجام دهند .به عنوان نمونه اکنون پزشکان "دانشگاه پنسیلوانیا" (University of Pennsylvania) با کمک یک ربات یک عمل جراحی ستون فقرات را انجام دادند.
 
به گزارش انگجت، این دانشگاه تأیید کرده است که برای اولین بار یک عمل جراحی را با استفاده از "بازوهای روباتیک داوینچی" ( Da Vinci's robotic arms) انجام داده است تا یک تومور نادر که در محل اتصال ستون فقرات به جمجمه به وجود آمده بود را از بین ببرند. این جراحی که ماه آگوست سال 2017 انجام شد، دو روز به طول انجامید.
 
نخست پزشکان با کمک "برش‌های اولتراسونیک"  ستون فقرات را آماده کردند و سپس با کمک ربات، راهی را برای از بین بردن تومور از طریق دهان بیمار آماده کردند.در مرحله بعد با کمک بخشی از استخوان‌های این بیمار، قسمت حذف شده ستون فقرات را بازسازی کردند.
 
 نقش این ربات در این عمل جراحی بسیار حیاتی بود زیرا اگر جراحان به اندازه کافی دقت نمی‌کردند، ممکن بود بیمار فلج شود. از سوی دیگر باید مطمئن می‌شدند تمام تومور برداشته شده، در غیر این صورت دوباره رشد می‌کرد. البته ناگفته نماند که در این عمل، جراحان نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.