تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2018
19:45 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90638

زمینه همکاری ایران و سوییس برای توسعه استارتاپ‌ها فراهم است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در شرایط فعلی، زمینه توسعه همکاری های تحقیقاتی و توسعه کسب و کارهای نو (استارتاپ ها) بین دو کشور ایران و سوئیس فراهم شده است.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری که در دیدار و گفت و گو با 'مورودل آمبروجیو' دبیر هیات دولت سوئیس در امور آموزش تحقیقات و نوآوری و به منظور بررسی زمینه های همکاری دو کشور در حوزه علم و فناوری سخن می گفت با اشاره به ضرورت توسعه و چرخش استارتاپ بین دو کشور، گفت: یکی از فرصت های بسیار مناسب برای همکاری ایران با کشور سوییس می تواند چرخش متخصصین و استارتاپ ها و بهره گیری هر یک از طرفین از این برنامه ها و رویدادها باشد.
وی افزود: ایران آمادگی لازم برای چرخش استارتاپ ها بین دو کشور را دارد و حاضر به همکاری با مراکز تحقیقاتی کشور سوییس است.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ایران در دنیا به واسطه داشتن تعداد زیاد جوان شناخته شده است به همین دلیل باید از این ظرفیت بزرگ و خدادادی به صورت درستی بهره بگیرد.
وی همچنین تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور، تکیه ایران به منابع زیرزمینی و نفت و گاز بود، اما با روی کار آمدن دولت روحانی، یک چرخش بزرگ در اقتصاد کشور به وجود آمد و نیروی انسانی و جوانان نقطه اتکای دولت و اقتصاد شدند.
ستاری ادامه داد: با توجه به آمار بالای نیروی انسانی و جوانان کشور، منطقی است که به این خیل عظیم تکیه کنیم وشکوفایی اقتصاد کشورمان را به دست آنها بسپاریم. 
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه ایران علاقه مند به توسعه اکوسیستم فناوری است، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا به کمک جوانان و دانشجویان کشورمان، اکوسیستم کارآفرینی را با افزایش تعداد پارک ها و مراکز رشد توسعه داده و بستر مناسبی برای ایجاد فضای کسب و کار و اشتغال جوانان ایجاد کنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: اکوسیستم کارآفرینی لازم برای توسعه فضای کسب و کار در شرکت های مستقر پارک ها و مراکز رشد فراهم شده است.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران توانمندی بالایی در حوزه های سلول های بنیادی، زیست فناوری و ارتباطات و اطلاعات دارد.
به گفته وی، نسل حال حاضر کشور، نخستین نسلی است که فضای کسب و کار خود را در جامعه دانشی کشور ایجاد می کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: در حوزه فناوری همکاری هایی را با کشور چین، روسیه و اتریش آغاز کرده ایم و قرار است که این همکاری ها را با کشور اسپانیا نیز داشته باشیم.
وی با اشاره به تعداد زیاد ایرانیان حاضر در کشور سوییس، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوییس مشغول به تحصیل هستند و اساتید خبره ایرانی نیز در کشور شما فعالیت علمی می کنند که همین موضوع می تواند نقطه اتکای توسعه همکاری دو کشور در زمینه چرخش مغزها و متخصصین باشد. 
 
**چرخش مغزها را جایگزین فرار مغزها کنیم
مورودل آمبروجیو دبیر هیات دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری نیز در ادامه این دیدار دو جانبه با ابراز شگفتی از حضور تعداد بالای ایرانیان فعال در پارک زوریخ( بزرگ ترین و اصلی ترین مرکز و موسسه فناوری کشور سوییس) گفت: از هر 10 نفر تنها 2 سوییسی در مرکز تحقیقاتی سوییس مشغول به فعالیت است و بقیه از دیگر کشورها هستند که این موضوع نشان می دهد کشور سوییس برای همکاری های موثر با دیگر کشورها آمادگی کامل دارد.
وی افزود: 65 درصد دانشجویان دکترای ما اهل سوییس نیستند و این نشان از آمادگی سوییس و فراهم بودن یک پلت فرم موفق برای همکاری با کشورهای دیگر است.
به گفته آمبروجیو، پتانسیل های خوبی برای همکاری های دوجانبه علمی و فناورانه بین دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی همچنین بیان کرد: دو کشور می توانند همکاری های دانشگاهی خود را توسعه دهند تا به جای فرار مغزها؛ چرخش مغزها ایجاد شود.
دبیر هیات دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری ادامه داد: کشور سوییس نیز علاقه مند به همکاری های فناورانه با ایران است، خصوصا در حوزه های اکوسیستم فناوری، استارتاپ ها، انتقال تکنولوژی و چرخش مغزها و متخصصین.
وی در ادامه تصریح کرد: قطعا همکاری در حوزه استانداردها و دریافت گواهی برندسازی و بازاریابی یکی از مهم ترین و مطرح ترین زمینه های همکاری بین دو کشور می تواند باشد.
آمبروجیو، با اشاره به اینکه ایران یک فرصت منحصر به فرد برای همکاری با سوییس محسوب می شود، گفت: یکی از تفاوت های ایران با کشورهایی مثل چین و برزیل، این است که می توانید آزادانه با موسسات مختلف برای انجام تحقیقات وارد عمل شوید و از تشریفات مرسوم و دست و پاگیر دولتی آزاد هستید.
وی تعریف شیوه جدید برای آغاز همکاری های دوجانبه بین دو کشور را ضروری خواند و گفت: ما بسیار موافق هستیم که به یک مدل جدید همکاری برسیم و تعاملات سریع تر برقرار و اجرایی شود، به جای آنکه وقت و هزینه های زیادی صرف تهیه تفاهم نامه و اسناد بی فایده کنیم. 
دبیر هیات دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری با ابراز خرسندی از سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور کشورمان به سوییس، گفت: امیدواریم با این سفر، توسعه همکاری های دو جانبه دو کشور هر چه زودتر آغاز شود و شاهد شکوفایی این روابط باشیم. 
علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در امور بین الملل نیز در این دیدار گزارشی از «سوابق همکاری دو کشور و دیدارهای صورت گرفته دو جانبه در حوزه فناوری»، «تهیه و رونمایی از گزارش آنکتاد» و «پیشرفت های علمی و فناورانه» ایران ارائه کرد.
محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه این دیدار با اشاره به این اینکه علم و فناوری می تواند یکی از جنبه های تعاملات دو جانبه و همکاری های دو طرفه بین ایران و سوییس باشد، گفت: بهترین مدل همکاری دو کشور می تواند فراهم کردن بستر و فضای فعالیت در ایران باشد که تا سقف 70 درصد هزینه ها توسط ایران تامین شود.
وی افزود: دومین حالت این است که از توانمندی سوییس در بحث استانداردها و گواهی های بین المللی بهره بگیریم خصوصا در حوزه های پزشکی و دارویی.
به گفته شیخ زین‌الدین، ایران پتانسیل خوبی در حوزه استارتاپ های زیست فناوری و دارویی دارد که اگر گواهی های لازم و استانداردهای ضروری بین المللی را کسب کنند شرایط بهتری برای فعالیت و عرض اندام در دنیا خواهند داشت.
'مارکوس لایتنر' سفیر سوئیس در ایران نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی و دسترسی سوییس به مراکز ثبت مالکیت معنوی و تجربه کافی در حوزه مالکیت فکری، گفت: سوییس پتانسیل های قوی را برای همکاری با ایران در این زمینه دارد. 
وی افزود: در حوزه استارتاپ نیز شرکت ها و سازمان هایی را شاهد هستیم که برای سرمایه گذاری و توسعه فضای استارتاپی به ایران کمک می کنند.
به گفته سفیر سوئیس، رییس جمهوری سوییس فارغ از هرگونه ملاحظه آمریکایی ها نسبت به دعوت و میزبانی از روحانی اقدام کرد و اوایل ماه جولای (اواخر خرداد) پذیرای رییس جمهور ایران خواهند بود و این دیدار برای رییس جمهوری سوییس بسیار مهم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.