اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 18, 2018
19:50 جمعه، 28ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90767

خداحافظی با مکالمات نامحدود؛ جایگزینی بسته‌های ترکیبی

اگرچه مکالمات نامحدود تلفن همراه در زمان ارائه با استقبال کاربران مواجه شده بود، با حذف این طرح تشویقی، در حال حاضر مشترکان می‌توانند بسته‌های ترکیبی اپراتورها را شامل ترکیبی از مکالمه، پیامک و حجم اینترنت دریافت کنند.
 
به گزارش ایسنا، ارائه مکالمات نامحدود در برهه‌ای از زمان در سال‌های گذشته از جمله طرح‌های مورد توجه برخی مشترکان در حوزه تلفن همراه بود و اپراتورهای مختلف هر یک طرحی را برای استفاده از مکالمات رایگان موبایلی در نظر گرفته بودند تا مشترکان بتوانند با پرداخت هزینه‌های مربوطه، به مدت یک ماه مکالمات درون‌شبکه‌ای رایگان داشته باشند. اما این طرح پس از گذشت چند ماه در حالی که با استقبال نسبی مشترکان مواجه شده بود، به دلیل آنچه ایجاد مشکل در شبکه اپراتورها و بالا رفتن قطعی تماس‌ها اعلام شد، بنا به دستور رگولاتوری متوقف شد.
 
مکالمه نامحدود روی شبکه اثرات نامطلوبی داشت
 
صادق عباسی شاهکوه در زمانی که معاونت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را برعهده داشت، برای محدودیت این طرح، به تاثیر آن بر کیفیت شبکه اشاره کرده و گفته بود: به نظر می‌رسد طرح مکالمه نامحدود روی شبکه اثرات نامطلوبی داشته است. عمده‌ترین اشکالاتی که در خصوص اجرای این طرح‌ها وجود داشته، اطلاع‌رسانی غیرشفاف به مردم و بحث کیفیت پایین شبکه بوده، چرا که قرار نیست اجرای این طرح‌ها کیفیت شبکه را کاهش دهد اما در برخی موارد چنین مشکلی ایجاد شده بود.
 
در عین حال اعتراضاتی مطرح شد مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات به جای مکلف کردن اپراتورها به ارائه خدمات باکیفیت‌تر، جلوی اجرای این نوع طرح‌ها که برای مردم صرفه اقتصادی به دنبال دارد را می‌گیرد، اما محمود واعظی – وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به تلاش اپراتورها برای آسایش مردم گفت: ما با این‌که اپراتورها قیمت‌ها را کاهش دهند، مشکلی نداریم و از این‌که بخواهند امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند، استقبال هم می‌کنیم، اما باید به گونه‌ای عمل کرد که اپراتورها با رقابت با هم دچار مشکل در شبکه نشوند و با این‌که مردم نتوانند از امکانات به درستی استفاده کنند موافق نیستیم.
 
واعظی با بیان اینکه خود اپراتورها تقاضای قطع این خدمات را داشته‌اند نیز اظهار کرد: شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه در جریان رقابت‌ با یکدیگر در ارائه طرح‌های تخفیفی با اختلالاتی مواجه شدند که درنهایت خودشان درخواست کردند که رگولاتوری‌های وزارت ارتباطات این بسته‌ها را کنترل کنند تا مردم با مشکل مواجه نشوند. با اینکه اپراتورها طرح‌های ترجیحی از نظر قیمت و کیفیت برای مردم ارائه کنند، موافق هستیم اما شرط ارائه این طرح‌ها آن است که قابل اجرا باشند و مردم به زحمت نیفتند.
 
امکان ارائه طرح‌های تشویقی تعرفه‌ای وجود دارد
 
البته پس از آن حسین فلاح جوشقانی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه طبق پروانه اپراتورها، امکان ارائه طرح‌های تشویقی تعرفه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: قطعا اپراتورها می‌توانند در چارچوب پروانه خود به ارائه طرح‌های مختلف بپردازند، چراکه ما در این زمینه تعیین تکلیف نمی‌کنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیف‌های متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.
 
وی همچنین تاکید کرد: در شرایطی که اپراتور امکان ارائه‌ی طرح‌هایی با قیمت مناسب و حفظ کیفیت و رضایت مردم را داشته باشد، رگولاتور ممانعت نخواهد کرد. در آن مقطع هم بحث ما این نبود که جلوی اجرای این طرح‌ گرفته شود، بلکه ما بر این نکته تاکید داشتیم که باید شرایط اجرای طرح‌ها به گونه‌ای باشد که موجبات نارضایتی مشترکان از خدمات اپراتور را به همراه نداشته باشد.
 
مسوولان ارتباطی همچنین معتقد بودند در هیچ کشوری در دنیا این‌گونه نیست که طرح‌های تشویقی را به طور تمام مدت ارائه کند و طرح‌های تشویقی مربوط به یک دوره زمانی خاص می‌شوند و در زمان ارائه آن‌ها باید مشترک به طور شفاف بداند که تفاوت این سرویس با شرایط عادی از چه قرار است.
 
بسته‌های ترکیبی چرا جایگزین مکالمات نامحدود موبایل شد؟
 
اگرچه پس از توقف سرویس مکالمات نامحدود توسط رگولاتوری، برای مدتی باز هم این طرح‌های تشویقی به نحوی از سوی اپراتورها از سر گرفته شد، اما در نهایت  از همان طرح‌های قبلی که استقبال به نسبت خوب مشترکان را به همراه داشت خبری نشد. تا اینکه با گذشت زمان، واعظی تابستان سال گذشته به لزوم ارائه بسته‌های ترکیبی صوت و دیتا توسط اپراتورهای موبایل تاکید کرد که تا حدی شبیه به طرح‌های مکالمه نامحدود است.
 
وی با اشاره به لزوم اقتصادی شدن تعرفه‌ها برای کاربران در کنار سوددهی شرکت‌ها، گفته بود: برنامه داریم بسته‌هایی را تعریف کنیم که برای مردم اقتصادی باشد، فکر کنیم این کار در کوتاه‌مدت از درآمد می‌کاهد اما اگر نگاه درازمدت داشته باشیم، یک فرمول برد-برد است. باید با تعریف بسته‌های اقتصادی نوآوری داشته باشیم تا هم شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و هم مردم از آن استفاده کنند. کشورهای جهان با مجموعه متعددی از بسته‌ها طرف هستند بنابراین ما نیز باید بسته‌های ترکیبی از صوت و دیتا داشته باشیم.
 
پس از آن اپراتورهای موبایل و همچنین مخابرات ایران و حتی برخی دیگر از اپراتورهای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، به ارائه بسته‌های ترکیبی شامل صوت و دیتا و یا ترکیبی از صوت، دیتا، خدمات ابری، سرویس ADSL و تلویزیون اینترنتی اقدام کردند. بنابراین در حال حاضر مشترکان می‌توانند چندین دقیقه مکالمه، تعداد مشخصی پیامک، حجم مشخصی اینترنت و یا سایر خدمات را با انتخاب بسته‌های مختلف ارائه‌شده توسط اپراتورها دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.