رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

May 19, 2018
18:45 شنبه، 29ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90803

فقط 6/5 میلیون نفر از تلگرام به پیام رسان های داخلی مهاجرت کردند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از فیلتر تلگرام گفت: تنها 6/5 میلیون نفر به پیام رسان های داخلی مهاجرت کرده اند.
 
آذری جهرمی در دو برنامه افتتاح دولت همراه و همچنین در گفت وگوی ویژه خبری سازمان صداوسیما که پیش از شایعه کرده بودند که وی ممنوع التصویر شده است، به تشریح دستاوردهای هفت ماه فعالیتش در این وزارتخانه پرداخت.
محمدجواد آذری جهرمی گفت: هم اکنون ۱۲۴۶ شهر کشور دارای پوشش نسل سوم و چهار موبایل هستند و شاهد هستیم که ۱۰۰ درصد پوشش منطقه شهری ازسوی همراه اول و ۹۷ درصد پوشش مناطق شهری ازسوی ایرانسل کامل شده است. در همین حال با اجرای طرح رومینگ ملی، اپراتور رایتل نیز پوشش سراسری در کشور دارد.
وی با بیان اینکه از ابتدای دولت دوازدهم، پروژه پایش شاخص های فناوری اطلاعات در مناطق کمتر برخوردار را اجرا کردیم، افزود: مطابق با این شاخص ها که در ۳ زیرشاخص ارتباطات ثابت، موبایل و اینترنت بررسی شد، مشخص شد که تنها ۳۵ درصد مناطق روستایی کشور از ارتباط برخوردار بودند که ما طی چند ماه گذشته در دولت دوازدهم ۲۰ درصد این شاخص ها را توسعه داده و آن را به ۵۵ درصد رساندیم.
وزیر ارتباطات با انتقاد از اینکه در بخش ارتباطات ثابت، توسعه پورت های فیبر نوری به خوبی انجام نگرفته است، گفت: تنها موفق به راه اندازی ۲۰۰ هزار پورت فیبر نوری شده ایم و نیازمند تلاش برای رفع این عقب ماندگی هستیم. بر مبنای برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال قرار است به ۲ میلیون پورت فیبر نوری برسیم.
وی گفت: در حوزه ارتباطات بین الملل، وارد باشگاه ترابیتی ها شدیم و حجم ارتباطات بین الملل که ۷۳ گیگابیت بوده امروز به ۱۲۰۰ گیگابیت رسیده است.
جهرمی گفت: در حوزه ارتباطات داخلی از ۶۴۰ گیگابیت به 4/5 ترابیت رسیده ایم و حجم شبکه دیتای کشور را به ۱۸.۲ ترابیت رسانده ایم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در آغاز دولت دوازدهم میزان ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی ۴۰ به ۶۰ بود، ادامه داد: با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه گذاری اینترنت داخلی، شاهد رشد ۱۶ درصدی تولید محتوای دیجیتال هستیم و محصولات داخلی متعددی در حوزه تلویزیون تعاملی و اینترنتی تولید شده است که امیدواریم در برنامه ششم توسعه به شاخص ۵۰ درصدی از میزان ترافیک داخلی برسیم.
جهرمی با بیان تولیدات محصولات ویدیوی آنلاین در کشور ازسوی تیم های جوان ایرانی گفت: یکی از این تولیدکنندگان بالغ بر ۳۰ درصد مشترک خارجی جذب کرده است. در همین حال شاهد رشد قابل توجه محتوا در حوزه نمایش خانگی، موسیقی و کتاب صوتی هستیم.
وی با بیان اینکه زیرساخت های ارتباطی ایران بالاترین نرخ رشد منطقه را در سال جاری داشته است و رتبه ما در دنیا از این شاخص دوم است، گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه، باید شاخص جهانی زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) ۳۰ رتبه ارتقا یابد.وی افزود: ما در گزارش سال ۲۰۱۸ با توجه به برنامه های توسعه ای که در پیش داریم، یک جهش قابل توجه در این شاخص را شاهد خواهیم بود.
 
 27 میلیون نفر گوشی هوشمند ندارند
جهرمی با بیان اینکه باید گوشی تلفن همراه هوشمند در اختیار تمام ایرانی ها قرار داشته باشد، افزود: امروز در شبکه موبایل همراه اول از بیش از ۵۰ میلیون مشترک فعال حدود ۱۸ میلیون نفر گوشی هوشمند ندارند. همچنین از بیش از ۳۰ میلیون مشترک ایرانسل، ۹ میلیون نفر فاقد گوشی هوشمند هستند. ما به اپراتورها حکم کرده ایم که با اجرای طرح رجیستری موبایل، وارد فضای باندلینگ گوشی شوند تا بتوانیم تمامی مردم را از گوشی هوشمند برخوردار کنیم. وی با بیان تولیدات قابل قبول در حوزه تجهیزات شبکه های ارتباطی در کشور گفت: امروز شاهد هستیم که تمامی تجهیزات دولت الکترونیک ازسوی دانشگاه شریف انجام شده و در حوزه تولیدات صنعتی نیز رشد قابل توجهی را داشتیم. به بیان دیگر می توانیم ادعا کنیم یکی از بخش هایی که رونق صددرصدی داشته و رکود نداشته است، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.
وزیر ارتباطات با بیان زیرشاخص های زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: از منظر زیرشاخص های IDI، رتبه ایران در دسترسی به فناوری اطلاعات ۶۷ و رتبه دانش مهارتی کاربران ۵۸ است. این در حالی است که رتبه ایران از نظر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۰۱ و در مجموع این شاخص ها رتبه ما نزدیک به ۸۰ است. این عقب ماندگی بیشتر به دلیل عدم توسعه مناسب در استفاده از فناوری اطلاعات است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه شعار امسال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را «توسعه استفاده از فناوری اطلاعات» اعلام می کنیم، گفت: یکی از شاخص های رسیدن به این توسعه، ارایه خدمات دولت الکترونیکی است که در این شاخص رتبه ۱۰۲ در دنیا را داریم.
 
 چرا از زیرساخت های دولت الکترونیکی استفاده نمی کنید؟
وزیر فاوا با انتقاد از عملکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی در ارایه خدمات دولت الکترونیکی گفت: با وجود اینکه زیرساخت ارایه این خدمات فراهم شده است، اما همچنان بسیاری از سازمان ها به صورت سیلندری خدمات خود را ارایه می دهند و هنوز به یکدیگر متصل نشده اند. این در حالی است که با اتصال دستگاه ها به یکدیگر و ارایه خدمات، می توان بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد. همانطور که در پروژه رجیستری موبایل، اتصال خدمات ۳ دستگاه به یکدیگر جلوی معضل قاچاق گوشی را گرفت.
 
 نیروها را دم تیر نفرستید
وزیر فاوا گفت: فیلتر و فیلترشکن معلول علتی بالاتر است. یک سیاست را در کشور مشخص کنید. منابع انسانی و نیروهای مان را دم تیر ندهیم و نابودشان نکنیم. در تقابل با افکار عمومی نگذاریم شان. کاری نکنیم مسوولان جرات گفتن حقایق را نداشته باشند.
وی افزود: مجلسی که مردم نمایندگانش را انتخاب کرده است قانونی تصویب می کند برای جمع آوری ماهواره ها. نارضایتی زیادی فراهم می کند و این وسط پلیس اگر اجرا کند، مردم بد و بیراه می گویند و اگر اجرا نکند در نظر مردم قهرمان است اما از نظر قانون خائن است.
جهرمی با بیان اینکه مواضع مان را پیشتر به صورت شفاف گفته ایم ادامه داد:  ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم. وظیفه ذاتی ما توسعه است. بار عدم تکلیف در فضای رسانه ای یک روز روی دوش پلیس است و یک روز روی دوش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فردا روی دوش نهادی دیگر. چرا نیروهای انسانی خود را از بین می بریم.
وزیر ارتباطات گفت: در بحث پیام رسان ها این مردم هستند که انتخاب آخر را می کنند. اگر فیلترینگ شکست بخورد یا موفق شود در هر دوصورت محکوم می شویم.
وی با بیان اینکه زیرساخت پیام رسان های داخلی فقط فنی نیست گفت: بحث اعتماد و فیلتر در بعضی از حیطه ها در پیام رسان های داخلی وجود دارد و از روزی که تلگرام فیلتر شده فقط 5/6 میلیون نفر از ۴۵ میلیون کاربر آن به پیام رسان های دیگر منتقل شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.