تلفن همراه

گوشی

May 19, 2018
18:52 شنبه، 29ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90808

قیمت گوشی کاهش می یابد؟

پس از نوسانات شدید نرخ ارز، قیمت گوشی به شدت بالا رفت و بازار نسبت به قبل کسادتر شد و اما و اگرها درباره کاهش قیمت گوشی همچنان ادامه دارد.
 
در حالی که ظاهرا با اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل، پای قاچاق از بازار موبایل برچیده شده، اما معضل دیگری به نام افزایش نجومی قیمت گوشی دامن بازار را گرفته است.
از سال ۸۵ که افزایش تعرفه واردات یک شبه بازار موبایل را به ورطه قاچاق کشاند تا امروز که ۱۲ سال از آن می گذرد، این بازار همچنان با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم کرده است.
تا سال ها که بحث بر سر کاهش تعرفه بود و این موضوع باعث افزایش قیمت گوشی شد. قضیه کاهش تعرفه که ظاهرا به سرانجام رسید و مختومه اعلام شد، موضوع رجیستری گوشی های موبایل مطرح شد که با کش و قوس هایی همراه بود و بالاخره پاییز سال گذشته به مرحله اجرایی درآمد، اما همه این مسایل باعث نشد که قیمت گوشی بالا نرود؛ بنابراین هر مشکلی که دامن بازار را می گرفت در نهایت منجر به افزایش قیمت ها می شد.
به هر حال سال قبل، با اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل اگرچه اعلام شد که گوشی گران نمی شود اما ورود گوشی از مبادی قانونی و پرداخت عوارض و مالیات آن باعث بالا رفتن قیمت ها شد. پس از اینکه به ظاهرا همه چیز به ثبات رسیده بود، نوسانات نرخ ارز دوباره بازار را به تلاطم کشید و باعث شد تا قیمت گوشی حتی در مواردی با دو برابر افزایش همراه شود و درنتیجه آن بازار به شدت کساد شد تا آنجا که پیش بینی ها حاکی از تعطیلی بازار و ورشکستگی بسیاری از فعالان بازار دارد.
درحالی که نرخ ارز به شدت و غیرقابل کنترلی بالا رفته بود، بانک مرکزی قیمت ثابت ۴۲۰۰ هزار تومان را برای دلار تعیین کرد. 
اگرچه این قیمت به شکل واقعی در بازار وجود نداشت و هیچ کس نتوانست با قیمت ۴۲۰۰ تومان دلار بخرد، اما اعلام این موضوع که این نرخ به واردات گوشی و خودرو تعلق نمی گیرد باعث نابسامانی هر چه بیشتر بازار شد. 
بر این اساس اگرچه به ظاهر پای قاچاق از بازار موبایل کشورمان کوتاه شده اما قیمت ها به شکل باورنکردی بالا رفته و کاملا بی ثبات است به گونه ای که نمی توان نرخ ثابتی از یک گوشی را در دو فروشگاه یافت. 
با این حال بسیاری از فعالان بازار امیدوارند که تا اواخر خرداد ماه قیمت گوشی با کاهش روبه رو شده و بازار ثبات پیدا کند، اما تجربه نشان داده که هرگز قیمت ها کاهش نمی یابد و خوشبینانه ترین حالت این است که قیمت ها ثابت شده و بالاتر از میزان کنونی افزایش نیابد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.