اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 20, 2018
9:47 یکشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90818

بستر رقابتی آینده پیام‌رسان‌ها

دنیای اقتصاد : در سال‌های اخیر بازار ارتباطات در میانه یک جنگ تمام‌عیار قرار داشته است. سیل اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند Facebook Messenger، WhatsApp، WeChat، Viber و…، حالا بازاری را که زمانی به طور سنتی در اختیار پیامک یا اس‌ام‌اس بود، در اختیار گرفته است تا به این ترتیب به منبع درآمدی عظیم برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت بی‌سیم تبدیل شود.
 
با این اوصاف است که این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان حالا برای کاربران نه تنها پلت‌فرم‌های پیام‌رسان، بلکه پرتال‌هایی برای اینترنت هستند. چنین شرایطی می‌تواند نگرانی‌های جدی در مورد کنترل و نفوذ بیشتر گوگل و اپل بر اکوسیستم موبایل از طریق سیستم‌عامل‌هایشان یعنی اندروید و آی‌او‌اس، به دنبال داشته باشد. این در حالی است که اپل در سال ۲۰۱۱ و با معرفی سرویس iMessage خودش، شکل جدی‌تری به این نگرانی بخشیده بود. گوگل اما امکانات و قابلیت‌های پیام‌رسانی اندروید را تا حد زیادی به سازندگان موبایل‌های بر پایه این سیستم‌عامل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت بی‌سیم واگذار کرده است. به همین منظور سازندگان گوشی‌های موبایل به دنبال جدیدترین تکنولوژی برای ساخت محصولاتشان هستند تا جذابیت بیشتری برای کاربران و خریداران داشته باشد. درست به این علت است که بازار موبایل‌های هوشمند به سرعت رقابتی‌تر هم می‌شود. اشتیاق این شرکت‌های سازنده برای ارائه قابلیت‌های پیام‌رسانی بومی، یکی از عوامل جلوبرنده تغییر و تحولات در ساختار پیام‌رسان‌هاست. RCS یا سرویس‌های ارتباطی غنی، یک استاندارد جدید برای پیام‌رسان‌هاست که نشان می‌دهد تعهد، راهکاری برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های پیام‌رسان است.
 
 
گوگل معتقد است استاندارد جدید RCS اندروید را نسبت به آی‌او‌اس رقابتی‌تر می‌کند، چون جذابیت‌های این سیستم عامل برای توسعه پیام‌رسان‌های بومی را تا حد زیادی بهبود می‌دهد. بررسی‌های جدید موسسه تحقیقاتی BI Intelligence نشان می‌دهد که این استاندارد جدید چه تغییراتی را در اکوسیستم پیام‌رسان‌ها ایجاد کرده و می‌تواند بستر تازه‌ای برای ظهور نسل آینده پیام‌رسان‌ها باشد. براساس این بررسی‌ها، استاندارد جدید RCS کمک زیادی به توسعه نسل بعدی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بومی کرده و جایگزین قدرتمندتری برای اس‌ام‌اس به کاربران موبایل‌های هوشمند اندرویدی می‌دهد. این استاندارد به کاربران پیام‌رسان‌های اندرویدی امکان ارسال عکس‌های باکیفیت‌تر و بزرگ‌تر را داده و همچنین امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی یا برقراری تماس ویدئویی به‌صورت پیش‌فرض را می‌دهد. کاربران سیستم‌عامل اندروید در حال حاضر برای بهره‌گیری از چنین امکاناتی بیشتر به سرویس‌های پیام‌رسان Facebook Messenger و WhatsApp وابسته هستند.
 
هرچند به‌کارگیری و همراهی با استاندارد جدید RCS برای اندروید پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد، اما در نهایت به آن ساختاری رقابتی‌‌تر و قدرتمندتر در حوزه پیام‌رسان‌ها خواهد داد که می‌تواند در آینده به یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این سیستم‌عامل محبوب تبدیل شود. با این اوصاف انتظار می‌رود جمعیت بزرگ کاربران سیستم‌عامل اندروید در آینده‌ای نه چندان دور با بهره‌گیری از استاندارد جدید RCS امکانات و قابلیت‌های بهتر و جدیدتری برای استفاده از پلت‌فرم‌های پیام‌رسان در اختیار داشته باشند؛ امکاناتی که می‌تواند عامل برتری این سیستم عامل بر رقبای بزرگی مانند اپل و آی‌او‌اس آن باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.