تلفن همراه

گوشی

May 23, 2018
16:27 چهارشنبه، 2ام خردادماه 1397
کد خبر: 90942

شوک بعدی بازار موبایل در راه است

این روزها بازار موبایل اوضاع خوشایندی ندارد؛ قیمت ها بالا رفته، جنس کم است و بازار به شدت کساد شده است.
 
هر سال سه ماهه ابتدایی، فصل خوبی برای کاسبی نیست و تقریبا بازار کم رونق است تا اواخر خردادماه که مدارس و دانشگاه ها تعطیل می شود و بازار رونق می گیرد. اما امسال اوضاع کمی متفاوت بود؛ از بعد از تعطیلات نوروز نوسان شدید نرخ ارز باعث نابسامانی شدید بازار شد، آن هم بازاری که اصولا با کوچک ترین تنشی نابسامان می شود. بر این اساس افزایش شدید قیمت دلار باعث شد تا قیمت ها به شدت افزایش یابد و حتی در برخی از مدل ها به دو برابر افزایش نیز برسد. 
بر این اساس پیش بینی های ضد و نقیضی درباره آینده بازار وجود دارد، در حالی که تجربه نشان داده که هرگز قیمتی که بالا می رود کاهش نمی یابد، اما برخی از بازاریان به بهبود بازار تا اواخر خرداد ماه امیدوارند و معتقدند نرخ ارز تثبیت خواهد شد و قیمت ها با کاهش همراه می شود. در همین حال اما بسیاری نیز معتقدند اوضاع از وضعیت موجود هم نابسامان تر خواهد شد. 
بر اساس خبرهایی که در طول یکی دو هفته گذشته منتشر شده، قیمت دلار روی 4200 تومان تثبیت شد، اگرچه هیچ کس تاکنون گزارشی از معامله با چنین نرخی در بازار ارایه نکرده، اما از همان ابتدای امر اعلام شد که این نرخ به واردات موبایل و خودرو تعلق نمی گیرد و این موضوع باعث نابسامانی هرچه بیشتر بازار 
شد.
بر این اساس برخی از کارشناسان معتقدند اوضاع بازار بهتر که نخواهد شد، بلکه تا یکی دو ماه آینده باید منتظر موج جدیدی از گرانی و کسادی هرچه بیشتر بازار باشیم، چرا که هم اکنون جنس در انبارها وجود دارد و اگرچه برخی از اجناس برای اینکه با قیمت بالاتری در اختیار مشتریان قرار گیرد، به گونه ای نایاب می شوند، اما تا یکی دو ماه آینده به دلیل اینکه واردکنندگان با نرخ بالا قادر به واردات گوشی نخواهند بود، رفته رفته جنس در بازار کمتر می شود و قیمت ها با افزایش بیشتری همراه خواهد 
شد.
به این ترتیب فاصله زیادی بین عرضه و تقاضا ایجاد می شود و از آنجا که قیمت ارز مشخص نیست بازار احتمالا باید منتظر شوک جدید باشد. بر این اساس اگر دولتمردان تدبیر تازه ای برای وضعیت کنونی بازار نیندیشند احتمالا تا چند ماه آینده وضعیت بازار موبایل از آنچه که این روزها می بینیم بدتر خواهد شد. علاوه بر افزایش نجومی قیمت ها، احتمالا شاهد ورشکستگی بسیاری از واردکنندگان و نیز کسب و کارهای مرتبط با این حوزه خواهیم بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.