تلفن همراه

فناوری

گوشی

May 25, 2018
14:47 جمعه، 4ام خردادماه 1397
کد خبر: 90963

تاثیر منفی دستگاه‌های الکترونیکی بر کیفیت خواب

به گفته محققان، استفاده طولانی مدت از گوشی‌های همراه و رایانه کیفیت خواب کاربران را با اختلال مواجه می‌کند.
 
 
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت مدیکال نیوز تودی، پژوهشگران و محققان بسیاری همواره از تاثیرات مخرب و منفی تکنولوژی بر سلامت روحی و جسمی کاربران سخن گفته‌اند اما حالا گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کیفیت خواب و ساعات خواب نیز با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی هوشمند و رایانه دچار اختلالات فراوانی خواهد شد.
 
ساخو ماتیو – پزشک مراقبت از سلامتی و درمانگر فعال در موسسه Piedmont – در مصاحبه و گزارشی جدید اعلام کرده است که استفاده طولانی مدت و زیاد از تکنولوژی ساعات و عادات خواب افراد را مختل کرده و آن‌ها را به بیماری‌های مزمن همچون بی‌خوابی، توهم، فراموشی و اختلال حواس دچار می‌کند.   
 
وی دلیل این تاثیر مخرب را نگاه افراد به نور روشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، رایانه، تبلت و تلویزیون می‌داند و بر این باور است که مشاهده طولانی مدت و زل زدن چشم به نمایشگر دارای نور روشن، کاربران را به بی خوابی، کم خوابی و حتی مشاهده خواب‌های پریشان و قطعه قطعه مبتلا کند.
 
 
او در تشریح این موضوع می‌گوید نور روشن (Bright lights) ساطع شده از سوی صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی برروی میزان ترشح هورمون‌های مختلف تاثیر گذاشته و ترشح هورمون ملاتونین را که مسئولیت ایجاد حس خواب و تنظیم کیفیت خواب را برعهده دارد، غیرفعال و مسدود می‌کند.
 
غیرفعال شدن این هورمون در بدن به طور قطع کیفیت خواب کاربران را بهم می‌ریزد و آن‌ها را دچار بی‌خوابی و بهم خوردگی ساعات خواب می‌کند.
 
ماتیو به کاربرانی که به ناچار از دستگاه‌های الکترونیکی هنگام روز  و در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنند، توصیه کرد بهتر است شب‌ها زمانی که به اتاق خواب خود می‌روند و چراغ‌ها را خاموش می‌کنند، به صفحه نمایش گوشی خود در تاریکی نگاه نکنند.
 
 
وی همچنین پیشنهاد می‌کند که بهتر است کاربران به منظور افزایش کیفیت خواب خود، حداقل از یک ساعت قبل از خواب آلود شدن، گوشی های خود را کنار بگذارند و از آن استفاده نکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.