امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 25, 2018
22:25 جمعه، 4ام خردادماه 1397
کد خبر: 90976

هشدار بدافزار VPNFilter

شرکت سیمانتک یک هشدار امنیتی مهم را برای بدافزاری به نام VPNFilter منتشر کرده که روترها و دستگاه‌های NAS را صادر کرده است. این بدافزار روترهای Linksys را آلوده می‌کند.
 
بر خلاف بدافزارهای مشابه در حوزه اینترنت اشیا این بدافزار قادر به ادامه فعالیت در صورت راه‌اندازی مجدد دستگاه ( reboot ) است. بدافزار VPNFilter قابلیت‌های مختلفی دارد از جمله جاسوسی سیستم، ساختن ماژول‌هایی برای آلوده کردن سیستم‌های ارتباطی صنعتی SCADA و …
 
این بدافزار به شکل گسترده‌ای طی هفته‌های اخیر آلودگی سیستم‌ها را افزایش داده و گفته می‌شود یک هدف عمده آن اوکراین است با این حال این بدافزار به شکل گسترده‌ای در سراسر جهان در حال پخش است. 
 
در حال حاضر این بدافزار قادر به آلوده کردن روترهای خانگی و اداری با مدل Linksys ، MikroTik ، Netgear و TP-Link است همچنین بدافزار قادر به آلوده سازی سیتم‌های ذخیره سازی شبکه QNAP و دستگاه‌های NAS است. 
 
لیست دستگاه‌های آلوده :‌
 
Linksys E1200
 
Linksys E2500
 
Linksys WRVS4400N
 
Mikrotik RouterOS for Cloud Core Routers: Versions 1016, 1036, and 1072
 
Netgear DGN2200
 
Netgear R6400
 
Netgear R7000
 
Netgear R8000
 
Netgear WNR1000
 
Netgear WNR2000
 
QNAP TS251
 
QNAP TS439 Pro
 
Other QNAP NAS devices running QTS software
 
TP-Link R600VPN
 
سیمانتک میگوید این بدافزار پیچیده در چندین مرحله در داخل دستگاه‌های آلوده قرار می‌گیرد و احتمال می‌رود دستگاه‌های آلوده برای یک حمله گسترده در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرند.
 
از کسانی که دستگاه‌های آلوده دارند خواسته شده بلافاصله دستگاه را دوباره راه‌اندازی کرده و نسبت به نصب تازه‌ترین نسخه یا اصلاحیه نرم‌افزاری روتر یا دستگاه‌هشان اقدام کنند. 
 
منبع: سیمانتک
ترجمه: آی تی ایران
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.