امنیت

فناوری اطلاعات

May 26, 2018
9:56 شنبه، 5ام خردادماه 1397
کد خبر: 91003

ورود دوباره پلیس فتا به ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی

تیمی از پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش، صحت و سقم اخبار مربوط به لو رفتن سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی را بررسی می کنند.
 
امتحانات نهایی دانش آموزان در شرایطی از روز سه شنبه  آغاز شده که در اتفاقی مرسوم، بازار فروش سوالات امتحانی در شبکه های مجازی آغاز به کار کرده است.
چند سالی است امتحانات نهایی دانش آموزان به بازاری برای کسب درآمد توسط افراد فرصت طلب تبدیل شده است. بازاری که با سوءاستفاده از نوجوانان کشور به بهانه فروش امتحانات نهایی، درآمدهایی را نصیب برخی افراد می کند.
این شبکه ها که عمدتا در فضای مجازی و کانال های تلگرامی یا اینستاگرام فعالیت می کنند، صبح روز امتحان سوالات را به دست مشتریان خود می رسانند و برای خرداد 97 فعالیت آنها برای تبلیغات و بازارگرمی چند هفته مانده به زمان برگزاری امتحانات نهایی آغاز شد و اولین امتحان دانش آموزان که روز گذشته با درس دین و زندگی آغاز شد، با لو رفتن سوالات همراه بود و طبق اعلام دانش آموزان سوالات قبل از شروع امتحان در دست برخی افراد بود.
تعداد کانال های فروش سوالات کم هم نیست، قیمت ها نیز متفاوت است از 30 هزار تومان برای درس دینی تا 70 هزار تومان برای دروس عمومی و 90 هزار تومان برای دروس تخصصی.
البته ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی داستان همین امسال نیست بلکه دو سال گذشته نیز دانش آموزان لو رفتن سوالات را تجربه کردند حتی سال گذشته این قضیه با اعتراضات بسیاری همراه شد و تجمع دانش آموزان مقابل وزارت آموزش وپرورش را رقم زد.
در بیشتر موارد سوالات فروخته شده، تقلبی هستند اما دانش آموزان گزارش داده اند که در برخی موارد موفق شده اند سوالات واقعی را خریداری کنند.
در آخرین خبر در فضای مجازی گفته می شود که سوالات نهایی درس دین و زندگی که امتحان آن هفته گذشته برگزار شد، در فضای مجازی به فروش رفته است.
 
 واکنش مجلس به لو رفتن سوالات
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که مسوولان آموزش و پرورش به این کمیسیون درباره شائبه لو رفتن سوالات امتحان نهایی گزارش خواهند داد.
محمد مهدی زاهدی در گفت وگو با خانه ملت درباره خبرهایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی گفت: هنوز صحت و سقم این مساله اثبات نشده است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: چهارشنبه از معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خواستم پیگیری های لازم را در این زمینه انجام داده و نتیجه را اعلام کنند.
 تشکیل تیم بررسی موضوع لو رفتن سوالات
وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: تیمی از آموزش و پرورش و پلیس فتا مشغول بررسی صحت و سقم لو رفتن سوالات امتحان نهایی است. محمد بطحایی گفت: اصل موضوع هنوز اثبات نشده است؛ تیمی با همکاری پلیس فتا در حال بررسی این موضوع است و عصر امروز گزارش های لازم در این زمینه به بنده ارایه می شود.
وی با بیان اینکه باید دید خبرهای مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی تا چه حد صحت دارد، افزود: باید بررسی شود سوال های مورد بحث اصل بوده یا نه و حجم آن چه میزان بوده است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شایعه هایی درباره لورفتن سوالات امتحانات درس دینی مطرح شده است، اظهار کرد: هنوز نمی توان درباره رد یا تایید این شایعه اظهار نظری کرد؛ تیمی با همکاری پلیس فتا این موضوع را بررسی می کند.
بطحایی ادامه داد: براساس خبرهای واصله به بنده این موضوع در حد اختلاس و پول گرفتن بوده است اما هنوز لو رفتن سوالات به اثبات نرسیده و امروز خبرهای لازم به بنده ارایه می شود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان چگونگی تامین امنیت امتحانات نهایی، افزود: مردم نگران امنیت برگزاری امتحانات نهایی نباشند چراکه فاصله غیراطمینان پذیرش در فرآیند امتحانات وجود داشت که در حال برطرف شدن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.