تلفن همراه

گوشی

May 28, 2018
14:32 دوشنبه، 7ام خردادماه 1397
کد خبر: 91070

چرا گوشی های اکسپریای سونی موفق نبود

شرکت ژاپنی- سوئدی سونی اریکسون که بعدها از اریکسون جدا شد و به شکل مستقل تولید گوشی را در دستور کارش قرار داد، جزو اولین و موفق ترین تولیدکنندگان گوشی در دنیا به شمار می رفت.
 
بسیاری از کاربران جوان حتما خاطره ای با گوشی های ساده و قدیمی سونی اریکسون دارند. 
سونی اریکسون تا پیش از عرضه گوشی های هوشمند جزو خلاق ترین تولیدکنندگان گوشی در دنیا به شمار می رفت چرا که با طراحی های خاص گوشی هایش توانست نظر بسیاری از جوانان حتی میان سالان را در آن سال ها که هنوز گوشی های هوشمند باب نشده بودند به خود جلب کند.
تا پیش از عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷، در حالی که نوکیا روی گوشی های آبنباتی مانور می داد، سونی اریکسون توانست با عرضه گوشی های کشویی که از کنار یا به شکل گرد باز می شدند، نظر بسیاری را به خود جلب کنند. این کمپانی حتی رنگ را به طراحی گوشی های موبایل اضافه کرد. 
در آن سال ها که گوشی ها عموما به رنگ مشکی یا سرمه ای تولید می شدند، سونی رنگ های شاد و مورد پسند جوانان همچون نارنجی، سفید، آبی و قرمز را به دنیا گوشی های موبایل آورد. 
به این ترتیب بود که در کنار گوشی های مقاوم نوکیا، کسانی که به دنبال طراحی های به روزتر بودند، گوشی های سونی اریکسون را انتخاب می کردند. اما از زمانی که اپل با عرضه گوشی آیفون، صنعت موبایل دنیا را تغییر داد، نه تنها سونی، بلکه موتورولا، نوکیا و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان نتوانستند در این عرصه رقیب خوبی برای اپل باشند.
البته سونی تا سال ها با همان برند اریکسون گوشی هوشمند هم تولید کرد که البته با استقبال خوبی هم روبه رو شد و توانست سهم خوبی از بازار را از آن خود کند، اما پس از جدایی از سونی از اریکسون، اگرچه پیش بینی می شد که سونی با توجه به اینکه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قطعات و کامپوننت های موبایل در دنیاست و برای بسیار از گوشی سازان از جمله اپل و سامسونگ قطعه می سازد، اما نتوانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و رفته رفته سهم اش از بازار موبایل دنیا کاهش یافت تا آنجا که اکنون نامش در میان پنج تولیدکننده بزرگ دنیا دیده نمی شود.
سونی پس از جدایی از اریکسون اقدام به ساخت گوشی های سری اکسپریا کرد. البته نباید فراموش کرد که در ابتدا و هم اکنون هم این برند همچنان طرفداران پروپاقرص خود را دارد، اما سهمی که از بازار به خود اختصاص داد کم کم با کاهش روبه رو شد. اما حالا مدیران این کمپانی هم به این قضیه اعتراف کرده اند و معتقدند عدم موفقیت گوشی های اکسپریا در نتیجه بهینه سازی کند اکسپریا، برنامه ریزی ناکارآمد توسعه محصول و فرایند بیش از حد طولانی طراحی و تولید می دانند.
اگرچه سونی در ساخت گوشی هایش از فناوری های روز بهره برده است و حتی در آخرین تولیداتش، اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت از طراحی جدید بهره برده و در کنار دوربین دوگانه و نمایشگر با کیفیت 4K HDR  قرار داده که نسبت به مدل های قبلی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده که حاکی از تلاش سونی و رویکرد جدید است، اما باز هم نتوانسته آن طور که باید نظر کاربران را جلب کند.
با این حال سونی در تلاش است با همکاری کمپانی های اروپایی فناوری 5G را ارایه کند تا از فناوری روز دنیا عقب نماند.
مدیران سونی اعلام کرده که این کمپانی در راستای افزایش میزان سهم اش از بازار موبایل دنیا و جبران عقب ماندگی های خود، در صدد است تا همه بخش های تولید دستگاه های موبایلش از جمله بخش تولید دوربین، دپارتمان طراحی، لنز، باتری، صدا و نمایشگر همه تلاش خود را به کار ببند تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلبی دست یابند.
البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که سونی نه تنها در طراحی محصولاتش باید تجدید نظر کند و تنوع بیشتری ایجاد کند، بلکه لازم است که نوآوری هایی نیز در خلق محصولاتش به کار ببندد، چرا که عصر رقابت تغییر کرده است؛ سال ها پیش که سونی گوشی تولید می کرد، تنها رقیبش نوکیا و موتورولا بود اما هم اکنون رقبایی همچون اپل و سامسونگ دارد که گوشی هایی گران قیمت و پیشرفته تولید می کند بازار گوشی های بالا رده را به خود اختصاص داده اند و این ها تنها مشکل سونی نیستند، در لایه های بعد رقبای چینی که گوشی های میان رده و ارزان قیمت تولید می کنند که تعدادشان هم کم نیست؛ هوواوی، شیائومی، ویوو، اوپو و زد تی ایی و سایرین که رقابت سختی را در بازار دنیا آغاز کرده اند.
بر این اساس سونی حالا شرایط سخت تری دارد و باید همه جوانب را در نظر بگیرد. اما یکی از نقاط قوت سونی، ارزش برندش و نیز سابقه ای است که در ساخت گوشی دارد و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین برندهای تولید کننده گوشی در دنیا شناخته می شود. بر این اساس می تواند با تغییر در رویکردش سهمی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهد.
 این کمپانی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان دوربین در دنیاست که برای گوشی های اپل و سامسونگ و سایر تولیدکنندگان گوشی، دوربین می سازد. از سوی دیگر سازنده نمایشگر و سایر قطعات دستگاه های موبایل هم به شمار می رود، بنابراین می توان به سونی و موفقیت این کمپانی در آینده امیدوار بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.