تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 30, 2018
16:44 چهارشنبه، 9ام خردادماه 1397
کد خبر: 91139

مشکلات ارزی گریبان الکامپ را هم گرفت

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به برگزاری چهارمین دوره‌ی الکام استارز به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی زیست‌بوم استارتاپ‌ها در الکامپ ۲۴، از مشکلات ارزی ایجادشده برای صنف فناوری اطلاعات گفت و از وزارت ارتباطات خواست به این موضوع رسیدگی کند.
 
محمدباقر اثنی‌عشری امروز در نشست الکام‌استارز، با اشاره به برگزاری الکامپ از ششم تا نهم مرداد بیان کرد: الکامپ امسال چهار بخش استراتژیک دارد. بخش اول دولت هوشمند به تولی‌گری سازمان فناوری اطلاعات است. بخش اصلی الکامپ است. پاویون استان‌ها که شرکت‌های فناوری اطلاعات سراسر کشور در قالب پاویون‌های نظام صنفی شرکت می‌کنند بخش سوم است. الکام استارز نیز رویدادی است که برای چهارمین سال برگزار می‌شود.
 
وی درباره الکام استارز توضیح داد: استارز دو بخش الکام گیمز و ترندز دارد. در بخش ترندز(گرایش‌های نو) ترندهای ICT و رخدادهای آینده‌نگرانه‌ی بازار مثل بلاک چین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و روباتیک را عرضه می‌کنیم. همچنین در الکام گیمز (بازی) به کسب و کار گیمی می‌پردازیم. البته تمام تمرکز ما روی کسب‌وکارهای بازی و سرگرمی است و روی خود سرگرمی تمرکز نداریم زیرا نمایشگاه‌های مختلفی برای بازی‌های رایانه‌ای و اعطای جوایز تشکیل می‌شود.
 
مشکلات ارزی سر راه واردات کالاهای فناوری اطلاعات
 
اثنی‌عشری با اشاره به مشکلات ارزی ایجادشده در حوزه فناوری اطلاعات، بیان کرد: بخش عمده‌ی تجهیزات مخابراتی تولید داخل و بخشی وارداتی است و تامین‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان همواره راه‌حل‌هایی را در نظر می‌گیرند که کشور دچار فشار و سختی نشود. با وجود این روند صعودی نرخ ارز شروع شده، واردات از طریق ارزی غیر از آنچه از بانک مرکزی تخصیص داده شود، قاچاق محسوب می‌شود و از طرفی ارزی برای واردات در دسترس نیست.
 
وی ادامه داد: پیش از این همواره برخی از تولیدکنندگان به صورت اعتباری کالا می‌آوردند. با شرطی که در خصوص لزوم استفاده از ارز تخصیص‌یافته گذاشته شده، بدهی‌هایشان از قبل مانده است و اگر نتوانند تعهدات خود را به صورت قانونی انجام دهند، دچار مشکل می‌شوند. همچنین بخش خصوصی همواره پیش از تحریم‌ها با وجود احتمال متضرر شدن، تجهیزات ذخیره‌سازی می‌کرد و سفارش کالا می‌داد که در حال حاضر این ذخیره‌سازی هم انجام نمی‌شود.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از لوکس حساب کردن کالاهای آی‌تی بیان کرد: کالاهای آی‌تی در شرایطی جزو کالاهای لوکس رده‌بنده شده که حوزه فناوری اطلاعات پیشران اقتصاد است و حتی شعار الکامپ امسال، پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی نامیده شده. ما حتی نامه‌ای به وزارت ارتباطات نوشتیم که به این موضوع رسیدگی کنند اما تا کنون از طرف بانک مرکزی و وزارت ارتباطات که مرجع حوزه‌ی ماست اقدام عملی دیده نشده است. البته نامه‌ای از ریاست جمهوری و بانک مرکزی داشتیم که قول مساعدت دادند و درخواست‌های صنف را تایید کردند.
 
اثنی عشری همچنین درباره مواضع سازمان درباره فیلتر تلگرام و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: ما نگاه کسب و کاری و سازمانی خود را به صورت مکاتبه‌ای اعلام‌ کرده‌ایم. اینکه پیام‌رسانی که قرار بوده جزئی از کسب و کار باشد به یک کسب و کار تبدیل شده است. تلگرام ابزاری مجانی است که جای رسانه، فین‌تک و راه ارتباطی بین سازمان‌ها را گرفته است. علت هم این است که در طول بیش از ۱۰ سال، سرمایه‌گذاری درستی  نکرده‌ایم. درباره پیام‌رسان‌های داخلی هم هر کدام که درخواست داده باشند به آنها غرفه‌ای اختصاص می‌یابد.
 
استارتاپ‌ها باید به سمت استقلال بروند
 
مهدی حیدری –مدیر اجرایی الکامپ- درباره الکام استارز بیان کرد: این سنگ بنا در حمایت از استارتاپ‌ها توسط رئیس قبلی بنا نهاده شده و امسال می‌خواهد به لحاظ کیفی و محتوایی بهتر باشد. در حال حاضر توجه ما به این است که استارتاپ‌ها را به سمت استقلال سوق دهیم که به برنامه‌ریزی فکر کنند و مدل غرفه‌ها هم آنها را تشویق می‌کند که ریسک را بالاتر ببرند. خود استارتاپ‌ها هم ما را به سمت غرفه‌های بزرگتر هدایت کردند و امسال غرفه‌های ۸، ۹، ۱۱ و ادامه سالن ۱۰ به آنها اختصاص یافته است.
 
وی درباره الکام گیمز نیز اظهار کرد: برگزاری الکام گیمز فرصتی برای حضور بازیگران این عرصه است و کسانی که فارغ از انجمن‌ها و سازمان‌ها قابلیت‌هایشان را برای عرضه ارائه می‌دهند. البته ما تلاش می‌کنیم با سازمانی که تولی‌گری بخشی از این موضوعات را بر عهده دارد ارتباط بگیریم و به همین دلیل از یک هفته پیش برنامه‌ریزی کردیم تا با مسوولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز تعامل داشته باشیم.
 
حیدری با بیان اینکه صنف فناوری اطلاعات از مشکلات ارزی بی‌نصیب نبوده است، گفت: برخی از شرکت‌ها که محصولات خارجی دارند، باید قسمتی از هزینه خود را به صورت ارزی پرداخت کنند. البته آقای اسفهبدی -رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی- قول‌های مساعدی دادند که کمک ‌حال غرفه‌داران خواهد شد. از جمله آنکه بخشی که همیشه به صورت ارزی پرداخت می‌شد منتفی شده و قرار است معادل آن به صورت ریالی پرداخت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.