اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2018
17:53 چهارشنبه، 9ام خردادماه 1397
کد خبر: 91147

وزارت ارتباطات بهبود کیفیت اینترنت را کلید زد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با یادآوری افت کیفیت اینترنت در کشور ناشی از اعمال دستور قضایی برای فیلترینگ تلگرام، گفت: روش ها و راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت آغاز شده است.
 
محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: «کیفیت سرویس بخشی از حق الناس است و برهمین اساس به طور جدی پیگیر بهبود کیفیت اینترنت خواهیم بود تا به سرانجام مطلوب برسد.»
وی پیش از این گفته بود، در پی اعمال محدودیت در دسترسی به پیام رسان تلگرام، شکایت‌های مردمی از کیفیت ارائه خدمات اینترنت افزایش یافته و نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است.
وزارت ارتباطات از شهروندان خواسته است که هرگونه مشکل ایجاد شده در این رابطه را به سامانه تلفنی 195 اطلاع دهند.
وزیر ارتباطات به انجام یک ارزیابی دقیق برای بررسی میزان تاثیرهای اعمال فیلترینگ بر اینترنت اشاره کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشکال ها را کامل و جامع بررسی کرد و در جلسه ای با شرکت های اینترنتی راهکارهایی برای رفع افت کیفیتی که در درون سرویس های اینترنتی بوجود آمده است، اندیشیده شد. 
وی، با یادآوری اینکه بخشی از افت کیفیت ناشی از فیلترینگ بوده است، گفت: کیفیت سرویس بخشی از حق الناس است که باید فراهم شود؛ بهبود کیفیت با جدیت رسیدگی می شود تا به سرانجام مطلوب برسد. 
آذری جهرمی یکی از بخش هایی که تا امروز مشکلات آنها مورد رسیدگی قرار گرفته و تا حدودی برطرف شده را بازی های رایانه ای عنوان کرد.
وزیر ارتباطات افزود: برای بخش کسب و کارها نیز تمهیداتی اندیشده شده است تا از طریق شرکت ها برای رفع مشکلات افت کیفیت آنها اقدام شود.
به گفته آذری جهرمی برای سرویس های مهم و حیاتی داخل کشور که مسیریابی آنها از طریق شبکه ملی اطلاعات دچار مشکل شده بود با تشکیل کارگروهی تلاش شد تا ترافیک آنها به شبکه ملی اطلاعات برگردد.
عضو هیات دولت کیفیت اینترنت را از دغدغه های اصلی خود برشمرد و ادامه داد: تلاش می شود مشکل کیفیت به خوبی رسیدگی شود؛ انتظار می رود تا در روزهای آینده رضایت به سرویس ها به سطح گذشته بازگردد و شرایط حتی از قبل بهتر شود. 
آذری جهرمی از مردم خواست تا مشکلات خود در بخش کیفیت را با جزییات اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود. 
به گفته وی، شرکت ارتباطات زیرساخت کانال‌هایی برای کسب و کارهای کوچک تعیین و ارتباط رایانامه ای با آدرس help@tic.ir اندیشیده شده است که کسب و کارها می‌توانند اطلاعات خود را ارسال کنند. 
وزیر ارتباطات ادامه داد: برای خبرگزاری‌ها و خبرنگاران تسهیلاتی از سوی وزارت ارشاد فراهم آمده است و خبرنگاران و خبرگزاری‌ها می توانند اطلاعات خود را از طریق وزارت ارشاد برای حل مشکل ارسال کنند. 
آذری جهرمی گفت: مردم می توانند از طریق 195 نظرات خود را درباره مشکلات اینترنتی ارائه کنند البته افت سرعت نداشته‌ایم اما کاهش کیفیت بوده است که امید می رود به زودی برطرف شود. 
وی در پاسخ به اینکه آیا در مورد تلگرام تصمیم جدیدی گرفته شده است یا خیر گفت: صاحب تصمیم نیستیم؛ اگر صاحبان تصمیم‌، در این زمینه به نتایج جدیدی رسیدند، اعلام می‌کنند. 
 
* هر نرم افزارجدیدی باید از صنف مربوط مجوز داشته باشد 
وزیر ارتباطات درباره تبلیغ یک نرم افزاری که درخواست وجه از مردم می کند و در برخی شبکه های ماهواره ای معرفی می شود نیز گفت: نرم افزاری‌هایی که در عرصه فضای مجازی ارائه خدمت می‌کنند، باید از صنف مربوط مجوز بگیرند.
آذری جهرمی با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی یک صنف و کسب‌ کارهای سنتی یک صنف دیگر دارند، ادامه داد: نرم افزارها بر اساس نوع فعالیت‌ از یکی از این اصناف مجوز می گیرند و از سوی دیگر برای خدمات بانکی‌ نیز مجوز «ای نماد» را می‌گیرند و در بخش گردشگری از سازمان میراث مجوز را تهیه می‌کنند. 
وی از تلاش برای تجمیع مجوزها خبر داد و تاکید کرد: هر نرم افزاری باید از اتحادیه مربوط مجوز داشته باشد. 
 
*مردم با شورهیجان در راهپیمایی شرکت می کنند 
آذری جهرمی درباره راهپیمایی روز قدس گفت: مردم ایران همواره حامی مردم فلسطین بوده‌اند؛ اکنون مردم فلسطین در شرایط نامناسبی هستند از یک سو اشغال کشورشان و از سوی دیگر حملاتی که به آنها می شود، شرایط را برای آنها سخت‌تر می‌کند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: حرکتی که به تدبیر امام راحل برای نامگذاری یک روز بین المللی به نام روز قدس صورت گرفته، از جمله تصمیم‌های مهم در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده است و مردم ایران با شور و هیجان در این راهپیمایی حضور خواهند یافت. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.