اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

June 8, 2018
18:03 جمعه، 18ام خردادماه 1397
کد خبر: 91281

شرکت‌های چینی در رسوایی فیس‌بوک دست داشته‌اند

 
 
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی همچون هواوی و لنوو به اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک دسترسی داشته‌اند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، برخی شرکت های چینی نظیر هواوی و لنوو در رسوایی شرکت و شبکه اجتماعی فیس بوک دست داشته و به حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی داشته اند. البته این در حالیست که هواوی ذخیره سازی و نظارت بر داده های فیس بوکی را تکذیب می کند.
 
پس از آنکه نیویورک تایمز از برنامه فیس بوک برای اشتراک گذاری اطلاعات کاربرانش با دست کم ۶۰ شرکت تولیدکننده پرده برداری کرد، حالا گزارش های جدیدی که از سوی واشنگتن پست و نیویورک تایمز ارائه شده است نشان می دهد چهار شرکت هواوی، لنوو، اوپو و TCL نیز جز شرکت هایی بوده اند که در فهرست رسوایی فیس بوک حضور داشته اند.
 
فرانچسکو وارلا – مدیر اجرایی فیسبوک – می گوید که این چهار شرکت‌ چینی‌ که از آنها نام برده شده است، همگی برنامه‌ یکپارچه ‌ای روی محصولات خود داشته ‌اند که از اول توسط فیس بوک کنترل و تایید می شده است.
 
در این میان هواوی که بیشتر از سایر شرکت ها مورد بازخواست و سوال قرار گرفته است عنوان کرده است که به هیچ عنوان از اطلاعات کاربران ذخیره سازی یا سواستفاده نکرده است. به نظر می رسد هواوی بیشتر به خاطر اقدام دولت کنونی ایالات متحده امریکا مبنی بر احتمال جاسوسی محصولات شرکت های چینی و همچنین احتمال درخواست دولت چین برای دسترسی به داده های موجود بر روی سرورهای فیس بوک زیر ذره بین قانون گذاران بین المللی و امریکایی قرار گرفته است.
 
پس از آنکه وب سایتها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند.
 
این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکتها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.
 
فیس بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخوداگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است که از این میزان، ۱.۱ میلیون نفر از آنها اهل کشور انگلستان بوده اند. این در حالیست که پیشتر یک افشاگر به نام کریستوفر وایلی تعداد کاربرانی را که از رسوایی فیس بوک آسیب دیده اند، ۵۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.
 
پس از انتشار خبر رسوایی فیس بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس بوک نشان دهند.
 
با اینکه فیس بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این خصوص عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.