June 9, 2018
15:12 شنبه، 19ام خردادماه 1397
کد خبر: 91324

بلک‌بری KEY2 از نگاه نزدیک

بدون شک نام «بلک‌بری» در چند سال اخیر توجه بسیاری را در سراسر دنیا به خودش جلب کرده و توانسته در این مدت خودش را به عنوان یکی از معتبرترین برندهای اسمارت‌فون در دنیا معرفی کند. البته باید قبول کرد بلک‌بری بخش بزرگی از این محبوبیت و اعتبار خود را مدیون به‌کارگیری سیستم‌عامل اندروید شرکت گوگل است و بخش دیگر را هم مدیون بازگشت شرکت به تولید گوشی با همان شکل و شمایل قبلی است. حال با معرفی KEYOne در سال گذشته، به‌نظر می‌رسد بلک‌بری دوباره راه خود را پیدا کرده و مجددا توجه بخش قابل توجهی از بازار را به خودش جلب کرده است.
 
حال شاهد معرفی گوشی جدیدی از این شرکت هستیم که شرکت آن را KEY2 نامیده و در اصل نسخه جدید گوشی KEYOne که پارسال معرفی شد محسوب می‌شود. شاید بلک‌بری هم از این به بعد هر ساله یک پرچمدار جدید معرفی کند. در کل با وجود ظاهر مشابه این گوشی به مدل قبلی، KEY2 به ویژگی‌های قابل توجهی مجهز شده که احتمالا شما را هم به‌فکر خریدن می‌اندازد. در این عصر جدید که تمامی شرکت‌‌ها به دنبال تولید گوشی‌های تمام صفحه هستند، بلک‌بری گوشی جدید خود را به همراه کیبورد فیزیکی جذاب همیشگی برای طرفداران خود معرفی کرده است. در ادامه قصد داریم KEY2 را به‌طور مفصل بررسی کنیم.
 
طراحی
 
تشخیص تفاوت‌های ظاهری KEY2 در مقایسه با مدل قبلی کار آسانی نیست البته از آنجایی که طراحی گوشی  KEYOne تقریبا بی‌نقص بوده، دلیل خاصی هم برای تغییر ساختار مدل جدید این گوشی دیده نمی‌شد. اما با نگاه دقیق‌تر به این نتیجه می‌رسید که کیفیت ساخت این گوشی در مقایسه با نسخه پارسال خود افزایش زیادی داشته است. این کیفیت بالاتر را ابتدا می‌توان در حس خوبی که گوشی در هنگام در دست گرفتن به شما منتقل می‌کند تجربه کرد چراکه از فریم آلومینیومی سری 7، گوریلا گلس 2.5D در این اسمارت‌فون استفاده شده است. یکی از تفاوت‌های قابل توجه دیگر این گوشی در مقایسه با مدل پارسال، کاهش ضخامت شاسی این گوشی بوده که موجب شده ضخامت KEY2 به 8.5 میلی‌متر کاهش پیدا کند.
 
دیگر تغییرات در بخش طراحی این گوشی به تغییر مکان دکمه پاور این گوشی بر می‌گردد که در KEY2 در سمت راست گوشی و در زیر دکمه تنظیم صدا قرار گرفته و جای مناسب و بهتری نسبت گذشته پیدا کرده است. علیرغم اینکه به‌کارگیری پورت یواس‌بی نوع C خیلی باعث شگفت‌زدگی ما نشد اما خوشحالیم شرکت در این گوشی هم از جک 3.5 میلی‌متری استفاده کرده است. با اینکه بسیاری از تولید کنندگان اسمارت‌فون جک هدفون را از گوشی‌های جدید خود حذف می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد بلک‌بری هنوز هم برای سلیقه طرفداران خود احترام قائل است.
 
بلک‌بری با ارائه کیبورد فیزیکی معروف خود توانسته علاوه بر متمایز کردن خود نسبت به دیگر اسمارت‌فون‌های بازار، یک سری ویژگی های کاربردی را که بسیاری از کاربران به‌دنبال آنها هستند ارائه کند. برای مثال ظاهر کیبورد تغییر چندانی نکرده اما بلک‌بری موفق شده ارتفاع دکمه‌ها را 20 درصد افزایش دهد و انتخاب و تشخیص آنها توسط انگشتان را آسان‌تر از قبل کند و البته هنگام تایپ کردن با آنها حس خوب و رضایت‌بخشی را به کاربر منتقل کند. ضمنا با دقیقا بیشتر متوجه به این نتیجه می‌رسید یک سری دکمه‌ها هم برای اجرای میانبرهای مختلف طراحی شده‌اند که دسترسی به بسیاری از اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های گوشی را خیلی ساده‌تر می‌کنند.
 
در بخش آمار و ارقام هم KEY2 همانند مدل قبلی با نمایشگر 4.5 اینچی ال‌سی‌دی با رزولوشن 1620 × 1080 و ضریب نمایشگر نسبت به بدنه 3:2 طراحی شده. علیرغم اینکه نمایشگر گوشی با مدل سال گذشته یعنی KEYOne هیچ تفاوتی ندارد اما نمی‌توانیم در این بخش ایرادی بگیریم چون کیفیت و ابعاد این نمایشکر به بهترین شکل ممکن توسط بلک‌بری طراحی و ارائه شده است. ضمنا گوریلا گلس 2.5D که با خمیدگی جزئی همراه شده و در لبه ها به فریم آلومینیومی متصل شده ظاهر چشم‌نوازی را برای گوشی به ارمغان آورده است. رنگ‌ها هم بسیار زنده و نسبتا پر رنگ نمایش داده می‌شوند و کیفیت تصاویر و ویدیوها از زوایای مختلف هم با کاهش قابل توجهی همراه نمی‌شود.
 
تنها ایراد بحث برانگیز در بخش نمایشگر KEY2، روشنایی صفحه نمایش است. در حال حاضر کیفیت و شدت نور در فضای مسقف قابل قبول و کافی است اما باید دید در زیر نور مستقیم آفتاب هم روشنایی صفحه نمره قبولی را کسب می‌کند یا خیر.
 
رابط کاربری
 
اگر امنیت و حریم خصوصی برای شما در اولویت قرا دارد، بنابراین KEY2 شما را ناامید نخواهد کرد. بدون شک KEY2 امن‌ترین گوشی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. امنیت بالا و غیرقابل نفوذ بودن یکی از شاخصه‌های اصلی کمپانی و محصولات بلک‌بری است که این شرکت همواره به آن افتخار می‌کند. این اسمارت‌فون به اندروید نسخه 8.1 اورئو مجهز شده و در کنار آن به یک سری برنامه‌ها و ویژگی‌ها مجهز شده که به وسیله آنها امنیت و حریم خصوصی شما را تا بالاترین حد ممکن افزایش می‌دهد.
 
 
در بخش حریم خصوصی، KEY2 به یک قفل کننده پیشرفته مجهز است  که به کاربر امکان قفل کردن نه تنها فایل‌ها و فولدرها بلکه اپلیکیشن‌های روی گوشی را می‌دهد. برای مثال اگر مایل نیستید کسی از تاریخچه جستجوی شما در مرورگر گوشی مطلع شود، با استفاده از KEY2 می‌توانید تمامی اطلاعات ذخیره شده در این بخش را حذف کنید. همانطور که اشاره کردیم، امنیت یکی از شاخصه‌های اصلی و در اصل اعتبار کمپانی بلک بری به حساب می‌آید و همین مسئله باعث شده KEY2 به یکی از امن‌ترین اسمارت‌فون‌های دنیا محسوب شود.
 
ظاهرا برای بسیاری از کاربران این سوال پیش آمده که بلک‌بری در این گوشی از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند و طبق گزارش‌ها چیپست اسنپدراگون 660 شرکت کوالکام این وظیفه را به‌عهده گرفته است. حال بسیاری از افراد می‌توانند جایگاه این گوشی در بحث عملکرد و در مقایسه با دیگر گوشی‌ها رده بالای بازار را راحت‌تر حدث بزنند. با این حال بهتر است فریب چیپست اسنپدراگون 660 روی KEY2 را نخورید چرا که این گوشی به‌خوبی قادر است سنگین‌ترین وظایف را با کمترین زحمت انجام دهد. ضمنا در کنار این چیپست، KEY2 به 6 گیگابایت رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی هم مجهز است.
 
دوربین
 
بالاخره بلک‌بری هم دیوایس خود را با دوربین دوگانه معرفی کرد تا از این حیث از رقبای سر سخت بازار عقب نماند. KEY2 در در پشت دستگاه به دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی در کنار فلاش ال‌ای‌دی قدرتمند مجهز شده که قادر است فوکوس خودکار 2 مرحله‌ای و ضبط ویدیوی با کیفیت 4K را برای کاربر به ارمغان بیاورد. با به‌کارگیری دوربین دوگانه، امکان ثبت تصاویر پرتره در این گوشی هم امکان‌پذیر شده و باید اعتراف کرد نتایج به‌دست آمده از ثبت تصاویر در حالت پرتره با این گوشی واقعا قابل تحسین است چرا که اطراف سوژه با دقت بالایی مات شده بود که این مسئله نشان از دقت بالای لنزهای پشتی این گوشی دارد. ضمن در جلوی گوشی هم یک دوربین 12 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی به‌کارگرفته شده که البته این لنز قادر به گرفتن عکس‌های پرتره نخواهد بود.
 
 
در کل ویژگی‌های دوست داشتنی زیادی در KEY2 وجود دارد اما دوربین دوگانه این گوشی می‌تواند نظر بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی علی‌الخصوص در حالت پرتره که امروزه در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده جلب کند. ضمنا این گوشی از داخل هم به سخت‌افزارهای قدرتمندی مجهز است که مطمئنا تاثیر مثبتی در عمکرد این گوشی خواهند داشت.
 
باتری
 
بدون تردید KEYOne توانست در بخش ظرفیت باتری تمامی خریداران را شگفت زده کند. این گوشی در تست‌های باتری موفق شد خودش را به عنوان یکی از برترین اسمارت‌فون‌ها دنیا معرفی کند. خب شکی نیست که KEY2 هم با ظرفیت 3500 میلی‌آمپری معرفی می شود تا بتواند موفقیت‌های نسخه قبلی خود را مجددا تکرار کند. طبق ادعاها، باتری KEY2 با هر بار شارژ می‌تواند تا حدود 2 روز کامل دوام بیاورد و باید ببینیم این ادعا در اجرای وظایف و برنامه‌های مختلف روزانه تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است. آنچه باعث شگفتی می‌شود، کاهش نیافتن ظرفیت باتری حتی با وجود کاهش ضخامت گوشی نسبت به مدل پارسال است. ضمنا از آنجایی که در KEY2 از سیستم شارژ سریع نسخه 3.0 شرکت کوالکام استفاده شده، احتمالا زمان فول شارژ شدن دستگاه هم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.
 
انتظارات و قیمت
 
 
خب بهتر است کمی هم راجع به حساس‌ترین بخش ماجرا یعنی قیمت KEY2 صحبت کنیم. گفته شده زمانی که بلک‌بری KEY2 اواخر همین ماه میلادی به بازار بیاید، قیمت آن 649 دلار خواهد بود. سوال اصلی اینجاست که آیا KEY2 که نسبت به مدل پارسال 100 دلار افزایش قیمت داشته واقعا ارزش خرید دارد یا خیر؟
 
علاوه بر این، بلک‌بری KEY2 در رنج قیمت بسیاری از پرچمداران بازار مانند آیفون 8 و اس9 شرکت سامسونگ قرار می‌گیرد که قیمت آنها به ترتیب 700 و 720 دلار است. شکی نیست که KEY2 با قیمت 649 دلار می‌تواند گزینه بهتری برای خرید باشد اما این را هم باید در نظر گرفت که در این گوشی از پردازنده اسنپدراگون 660 استفاده شده و از طرف دیگر شرکت وان‌پلاس گوشی قدرتمند خود را با پردازنده اسنپدراگون 845 و با قیمت مناسب 530 دلار معرفی کرده است.
 
با این حال بلک‌بری هم حرف‌ها زیادی برای گفتن دارد.  بلک‌بری با اینکه در این اسمارت‌فون بسیاری از ویژگی‌های محبوب کاربران امروزی از جمله دوربین دوگانه با قابلیت پرتزه، طراحی چشمگیر، باتری قدرتمند و امنیت بسیار بالا استفاده کرده، با این حال KEY2 یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد و آن کیبورد فیزیکی و بسیار محبوبی است که در هیچ اسمارت‌فون دیگری یافت نمی‌شود. حال با وجود این کیبورد فیزیکی و کاملا کاربردی به‌نظر می‌رسد 649 دلار قیمت کاملا منطقی برای این اسمارت‌فون به‌حساب می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.