تلفن همراه

گوشی

June 9, 2018
15:45 شنبه، 19ام خردادماه 1397
کد خبر: 91337

در کنفرانس WWDC اپل چه گذشت

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل» ۲۰۱۸ دوشنبه شب گذشته برگزار شد. تیم کوک، مدیرعامل اپل در نطق اصلی از کنفرانس توسعه دهندگان اپل، آمار و ارقام جالبی را ارایه کرد و اپ استور را بزرگ ترین فروشگاه اپلیکیشن دنیا دانست. کوک در نطق اصلی رویداد WWDC 2018 درباره اکوسیستم بزرگ اپل گفت و اعلام کرد که در مراسم امسال این شرکت، توسعه دهندگان از بیش از ۷۷ کشور دنیا شرکت کرده اند.
 
کوک همچنین خبر از ۱۰ ساله شدن اپ استور در ماه آینده داد و اعلام کرد که اپ استور بزرگ ترین فروشگاه اپلیکیشن در دنیا است.  ۲۰ میلیون توسعه دهنده در ساخت بزرگ ترین فروشگاه اپلیکیشن دنیا نقش داشته اند و اپل تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به توسعه دهندگان پلتفرم خود پرداخت کرده است.  
فروشگاه اپلیکیشن اپل هر هفته بیش از ۵۰۰ میلیون بازدید کننده دارد. اپل یکی از دلایل موفقیت اپ استور و ایجاد تنوع اپلیکیشن های پلتفرم خود را زبان برنامه نویسی سوئیفت می داند.  در حال حاضر ۳۵۰ هزار اپلیکیشن با سوئیفت نوشته شده اند.  
 
 iOS 12
شاید مهم ترین اعلان این مراسم، رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل iOS بود.
نسخه جدید iOS روی ارتقای سطح تجربه کاربری تمرکز دارد و قرار است دامنه بسیار زیادی از دستگاه ها را در بر بگیرد.  
آنگونه که اپل اعلام کرده، این سیستم عامل برای تمامی دستگاه های خانواده اپل از سال ۲۰۱۳ به بعد به صورت رایگان عرضه خواهد شد و افزایش سرعت و کارایی را برای تمامی این دستگاه ها در پی دارد.  این شرکت می گوید این سیستم عامل سبب می شود برخی محصولات اپل، ۴۰ درصد، اپلیکیشن ها را سریع تر باز کند و همچنین سرعت پردازش تصویر تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند. 
در این سیستم عامل جدید به کاربر گزارشی از عملکرد دستگاه و کارکرد آن ارایه می شود. «اسکرین تایم» به کاربران اطلاع می دهد که چگونه از دستگاه استفاده کرده و چه اپلیکیشن هایی در چه ساعتی از روز برای آنها جذاب تر بوده است. البته یکی از اهداف این قابلیت، مدیریت والدین روی دستگاه فرزندان است. با توجه به این که این قسمت می تواند به صورت کامل در خانواده به اشتراک گذاشته شود، امکان مسدود سازی اپلیکیشن ها برای یک کاربر وجود دارد. والدین با مشخص کردن سن فرزند و نوع محتوای آموزشی یا بازی می توانند تا استفاده کودکان از سیستم را کنترل کنند. 
سیری، دستیار هوشمند اپل به عنوان یکی از اولین دستیار های هوشمند در این زمینه، مدت زیادی است از نظر هوشمندسازی با رقبای خود فاصله پیدا کرده اما در این مراسم قابلیت بسیار خوبی را به خود دید. در قابلیت اضافه شده به سیری با نامshortcuts، اپلیکیشن های ثالث می توانند مدیریت خود را در دستان سیری قرار دهند. بدین صورت در بعضی از اپلیکیشن ها تنها با لمس  Add to Siri می توانید دستورات اپلیکیشن مدنظر را از سیری بخواهید.  
 
 اجرای اپلیکیشن های iOS روی macOS 
در آخرین دقایق برگزاری کنفرانس اپل اعلام کرد که برنامه ای برای ترکیب iOS و macOS ندارد. در عوض این کمپانی با رونمایی از UIKit ابزاری جدید را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.
با استفاده از UIKit، توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا اپلیکیشن های توسعه یافته برای iOS را به منظور اجرا در macOS نیز آماده کنند. اپل اعلام کرده که این ویژگی از سال ۲۰۱۹ در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. 
 
 سیستم عامل موهاوی
اپل برای ششمین سال متوالی، نسخه جدید سیستم عامل دسکتاپ خود را هم طی رویداد WWDC  معرفی کرد و نام موهاوی را برای macOS 10. 14 برگزید، این نام از صحرایی در کالیفرنیا–نوادا گرفته شده است.  
نسخه جدید سیستم عامل دسکتاپ اپل، تم تیره یا Dark Mode در سطح سیستمی را نیز در بر دارد که به موجب آن، رابط کاربری با المان هایی به رنگ مشکی یا خاکستری، ظاهر جذاب تری به خود می گیرد.Dynamic Desktop  یکی دیگر از قابلیت های موهاوی محسوب می شود که به موجب آن، ظاهر دسکتاپ در طول روز، صبح، بعد از ظهر و عصر به صورت جزئی تغییر می کند.  Desktop Stacks نام قابلیت دیگری است که با دسته بندی محتوای دسکتاپ براساس نوع محتوا، تاریخ یا تگ، به محیط macOS سامان می دهد.  قابلیت Gallery View نیز به کاربر اجازه می دهد که محتوا را به شکلی مشابه Photos به همراه نمایش متاداده مربوطه در سایدبار دوم مشاهده کند. 
ابزار ثبت اسکرین شات در macOS نیز بهبودهایی به خود دیده و اکنون کاربر می تواند با آن از محتوای به نمایش درآمده در محیط سیستم عامل، فیلم برداری کند. ویژگی پیوستگی یا Continuity اکنون قابلیت جدیدی موسوم به Continuity Camera را در بطن خود دارد که به موجب آن می توان دوربین آیفون را از طریق macOS برای ثبت یک عکس دلخواه یا اسکن اسناد فعال کرد و محتوای ثبت شده را بلافاصله روی دسکتاپ مورد استفاده قرار داد. 
موهاوی اکنون Apple News را نیز در بطن خود دارد؛ اپلیکیشنی که نخستین بار، دو سال پیش با iOS معرفی شد، نسخه مک این اپلیکیشن قابلیت Stocks برای پایش سهام را نیز دارد، ضمن اینکه همانند نسخه به روز این اپلیکیشن برای آیپد، در نسخه مک نیز، یک سایدبار وجود دارد.  همراه با News، اپلیکیشن های Home و Voice Memos نیز به موهاوی اضافه شده اند. 
اپل به همراه موهاوی، چند قابلیت برای افزایش امنیت سیستم عامل دسکتاپ خود نیز معرفی کرد که با کمک آنها از دوربین، میکروفون، دیتابیس ایمیل کاربر، تاریخچه پیام ها و سایر داده های خصوصی، به صورت پیش فرض محافظت می شود. در نسخه جدید مرورگر سافاری، قابلیت بهبودیافته Intelligent Tracking Prevention، کلید های لایک یا اشتراک گذاری و ویجت های کامنت گذاری را از ردگیری کاربر بدون اجازه وی منع می کند. 
سافاری اکنون هنگام وب گری کاربران، اطلاعات سیستمی ساده شده ای را ارایه می دهد تا بدین ترتیب از ردگیری آنها براساس پیکره بندی سیستم جلوگیری شود.  نسخه به روزشده سافاری حین ایجاد حساب کاربری آنلاین توسط کاربر، به صورت خودکار رمزهای عبور قدرتمندتری را تولید می کند و رمزهای عبوری را که پیش از این توسط کاربر استفاده شده اند، مشخص می کند تا وی بتواند در صورت لزوم آنها را تغییر دهد. 
 
 TvOS 12 
اپل در کنفرانس امسال خود از جدیدترین نسخه سیستم عامل مخصوص تلویزیون، یعنی تی وی او اس ۱۲ نیز رونمایی کرد. 
با معرفی تی وی او اس ۱۲، پشتیبانی از صدای فراگیر دالبی اتموس به ستاپ باکس های اپل اضافه شده که فعلا تنها با دالبی اتموس ساندبرد سازگار است. پشتیبانی از این تکنولوژی صدا در پاییز امسال به آیتیونز اضافه خواهد شد. این شرکت اپلیکیشن TV را نیز به روزرسانی کرده و سرویس ها و تولیدکنندگان محتوای جدید را به آن اضافه کرده است. 
 
 2.0ARKit برای پشتیبانی از چند کاربر به صورت همزمان 
نسخه جدید ARKit اپل، به عنوان بزرگ ترین کیت توسعه واقعیت افزوده جهان، از چند کاربر به صورت همزمان پشتیبانی می کند. نسخه جدید ARKit مجموعه ای از ابزارهای جذاب در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا بتوانند برنامه های قابل توجهی در حوزه واقعیت افزوده در گوشی های آیفون و آی پد اپل در اختیار کاربران قرار دهند. در نسخه جدید ARKit، همزمان بیش از یک کاربر می توانند در تعامل با یکدیگر و هر کدام روی سیستم خودشان، تجربه مشترکی از واقعیت افزوده داشته باشند.  
چنین فضایی برای بازی های مبتنی بر واقعیت افزوده به صورت گروهی بسیار جالب خواهد بود. بازیکنان می توانند هر کدام در دستگاه خود بازی مبتنی بر واقعیت افزوده را همزمان اجرا کنند و در تعامل با یکدیگر به بازی ادامه دهند.  اپل در کنفرانس توسعه دهندگان اپل اعلام کرد برای محقق ساختن این قابلیت وارد همکاری تازه ای با شرکت ادوبی شده تا فرمت جدیدی از تجربه واقعیت افزوده را در اختیار کاربران قرار دهد.  USDZ پسوند جدید فایل های واقعیت افزوده است که ادوبی از این فرمت جدید پشتیبانی می کند. ردیابی چهره بهبود یافته، رندر در زمان واقعی، تشخیص سه بعدی سوژه، تجربه پیوسته تعامل بین دستگاه های مختلف و تجربه تعامل همزمان از جمله موارد تازه ARKit است.  
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.