امنیت

فناوری اطلاعات

June 10, 2018
19:41 یکشنبه، 20ام خردادماه 1397
کد خبر: 91372

تلاش غول های فناوری برای کنترل اعتیاد به فناوری

به نظر می رسد با افزایش موج انتقادها نسبت به اعتیادآور بودن فناوری های جدید، غول های سیلیکون ولی در تلاش برای اصلاح شرایط موجود هستند.
اپل و برخی دیگر از شرکت های بزرگ فناوری سیلیکون ولی (Silicon Valley) طی ماه های اخیر با شکایت های متعددی در مورد اعتیادآور بودن دستگاه ها و نرم افزارهای طراحی شده خود مواجه شده اند. در ماه ژانویه، دو سهامدار عمده اپل از این شرکت خواستند تا موضوع "اعتیاد به تلفن همراه هوشمند" در بین کودکان را مورد بررسی قرار دهد.
 
آمار مرکز تحقیقات پیو (Pew Research) نیز، نگرانی های موجود در این زمینه را تأیید می کند: 45 درصد از نوجوانان آمریکایی تقیربا همیشه آنلاین هستند.  
 
نتایج Telsyte Australian Digital Consumer Study 2018 نیز نشان می دهد که بیشتر کاربران در استرالیا به تلفن همراه هوشمند خود "احساس وابستگی (اعتیاد)" دارند.
 
آیا اعتیاد به فناوری واقعی است؟
 
اعتیاد به فناوری، در بین مردم تعبیرهای متفاوتی دارد. برخی معتقدند که استفاده بیش از حد و افراطی از هر چیزی که اثر منفی بر زندگی داشته باشد، به نوعی اعتیاد است.
 
برخی نیز بر این باورند که انسان به فناوری معتاد نمی شود و درحقیقت، در این دسته از افراد، نوعی رفتار وسواس گونه مانند حضور بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی دیده می شود.
 
غول دنیای فناوری
 
اپل باتوجه به افزایش انتقادها نسبت به اعتیادآوری تلفن های همراه هوشمند، ابزار جدیدی را معرفی کرده است که به افراد برای کنترل استفاده از این دستگاه کمک می کند.
 
ابزار معرفی شده از سوی اپل در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی در سن خوزه، Screen Time نام دارد که به صورت روزانه و هفتگی، گزارشی از فعالیت های کاربر تهیه می کند.
 
این گزارش شامل جزئیاتی در مورد طول مدت استفاده از هر اپلیکیشن، تعداد اطلاعیه های دریافتی (notifications) و مدت زمان کلی استفاده از تلفن همراه هوشمند است. درعین حال کاربر می تواند با استفاده از این ابزار، محدودیت زمانی برای استفاده از برخی اپلیکیشن های خاص را تعیین کند.
 
همچنین والدین می توانند نظارت و کنترل بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند. از طریق ابزار Screen Time، امکان تهیه گزارش از میزان استفاده فرزندان از تلفن همراه فراهم می شود؛ والدین می توانند زمان های مشخصی را برای محدودیت استفاده (به عنوان مثال زمان خواب) تعیین کنند؛ یا استفاده از برخی اپلیکیشن های خاص را برای کودکان ممنوع کنند.
 
این تغییرات جدید در سیستم عامل جدید اپل-  iOS 12 – اعمال خواهد شد.
 
گوگل
 
گوگل نیز از ماه مه، برخی تغییرات را در نرم افزار خود اعمال کرد؛ این تغییرات شامل قرار دادن داشبوردی برای نشان دادن بیشترین زمانی است که کاربر از یک اپلیکیشن استفاده می کند یا سیستم یادآوری استراحت (break reminder) برای یوتیوب است.
 
فناوری برای درمان اعتیاد به فناوری
 
دکتر اندرو کمبل (Andrew Campbell)، مدیر گروه تحقیقات سایبر سایکولوژی (Cyberpsychology) در دانشگاه سیدنی (استرالیا) معتقد است که فناوری می تواند به کنترل رفتار (اعتیادگونه) کمک کند.
 
کمبل تأکید کرد: البته بسیاری از این ابزار دیجیتال، بیشتر بر اندازه گیری و محدود کردن میزان استفاده کاربر متمرکز هستند و راهکاری برای بهتر شدن شرایط و ترک این وابستگی ارائه نمی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.