سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 10, 2018
19:54 یکشنبه، 20ام خردادماه 1397
کد خبر: 91378

سریع‌ترین ابر رایانه جهان در آمریکا رونمایی شد

سریع‌ترین ابر رایانه‌ای جهان به نام "سامیت"(Summit) که می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد، در آمریکا رونمایی شد.
 
به گزارش دیلی‌میل، روز گذشته ایالات متحده سریع‌ترین ابررایانه جهان را معرفی کرد. "آزمایشگاه ملی اوکریج" (Oak Ridge National Laboratory) که یک مرکز علمی فدرال در ایالت تنسی آمریکا است از سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام "سامیت" رونمایی کرد. سامیت می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد.
 
 
پیش از این رایانه، ابررایانه چینی Sunway TaihuLight  بزرگ‌ترین ابررایانه جهان بود اما اکنون سامیت رکورد نخستین و سریع‌ترین ابررایانه را در دست دارد. سامیت حدود 60 درصد سریع‌تر از ابر رایانه Sunway TaihuLight است. ابررایانه Sunway TaihuLight  تنها می‌توانست 93 پتافلاب محسابه را در هر ثانیه انجام دهد.
 
سالهاست که محققان برای ساخت این ابررایانه تلاش می‌کنند. این ابر رایانه از هزاران تراشه تشکیل شده است و هر گره این ابررایانه نیز دارای چند هسته پردازشی و هسته گرافیکی است. هر گره به دو تراشه 3.1 گیگاهرتزی 22 هسته‌ای Power 9 و شش تراشه گرافیکی انویدیا تسلا V100 مجهز است.
 
سامیت دارای 4608 سرور بهم متصل است و 10 پتابایت حافظه دارد. این سرورها با کمک حدود 4000 گالن آب در هر دقیقه خنک می‌شوند.
 
مساحتی که این سرورها در آن قرار دارند به اندازه 2 زمین تنیس است. سامیت یک میلیون بار سریع‌تر از یک لپ‌تاپ است. مصرف برق این ابررایانه حدود 15 مگاوات است. به گفته‌ی "آی.بی.ام" سامیت اکنون قوی‌ترین و هوشمندترین رایانه جهان است.
 
محققان از سامیت برای انجام بسیاری از کارهای مرتبط با یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.
 
به گفته آی.بی.ام، سامیت می‌تواند مقادیر عظیمی از داده‌ها، مانند گزارش‌های پزشکی و تصاویر را برای شناسایی علل بسیاری از بیماری‌های ناشناخته، تجزیه و تحلیل کند. هم چنین محققان می‌توانند از آن برای تجزیه و تحلیل تفاوت میان توالی ژنوم انسان نیز استفاده کنند.
 
"ریک پری"(Rick Perry) وزیر انرژی آمریگا گفت: توسعه ابررایانه سامیت، قدرت آمریکا در نوآوری علمی و توسعه فناوری را  نشان می‌دهد و این موضوع تاثیر زیادی در زمینه تحقیقات انرژی، اکتشافات علمی، رقابت اقتصادی و امنیت ملی خواهد گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.