امینت

تلفن همراه

June 18, 2018
13:21 دوشنبه، 28ام خردادماه 1397
کد خبر: 91608

پیشرفت ابزارهای فریب کلاهبرداران مسابقه‌های تلفنی بادسترسی به نوع و تعداد حساب‌ مشتریان بانک‌ها

کلاهبرداران تلفنی همیشگی که با حربه برنده شدن در مسابقه‌ جعلی حساب مشتریان بانک را خالی می‌کنند به پیشرفت چشمگیری در ابزار فریب رسیده‌اند؛ آنها به تعداد و نوع حساب‌های مالباخته دسترسی دارند و از آن برای جلب اعتماد استفاده می‌کنند.
برخی مشترکان تلفن همراه اخیراً از کلاهبرداری جدیدی در قالب اعلام تلفنی خبر برنده شدن در مسابقات تلویزیونی صحبت می‌کنند که نسبت به موارد مشابهی که تاکنون اتفاق افتاده نکات شائبه برانگیز بیشتری برای به اشتباه انداختن مردم دارد.
 
به گفته این دسته از کاربران در این شیوه کلاهبرداری از روش سابق حضور وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی و برنده شدن در مسابقه‌‌ای در حضور وزیر ارتباطات استفاده می‌شود؛ این روش قبلا نیز توسط کلاهبرداران استفاده شده است؛ اما نکته دارای اهمیت در این بین دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات بانکی مالباختگان است.
 
مالباخته‌ای در این باره توضیح می‌دهد که با درخواست کلاهبردار که از او خواسته برای اثبات واریز هدیه مسابقه فقط از حساب مانده‌گیری کند، پای ATM رفته و در پاسخ به این سؤال که چه کارتی به همراه دارد دو کارت بانکی را اعلام کرده و سپس نام بانک مالک دستگاه ATM را اعلام کرده است؛ اما از کلاهبردار شنیده که در بانک‌های اعلامی چند حساب بانکی دارد و در کدام حساب بانکی دسته چک دارد، آیا آن حساب جاری به کارت متصل است یا خیر.
 
این مالباخته پس از تماس با پلیس فتا و گزارش کلاهبرداری پاسخ شنیده که اگر در حساب دیگری پول زیاد دارد باید کارت را مسدود کند و «در این روش بانک‌ها هک شده‌اند.» البته این جمله توصیه اپراتور پلیس فتا به یک فرد عادی است و توضیح رسمی به سوال خبرنگار و رسانه نیست و از این رو نمی‌‌تواند دقیق و مستند نباشد.
 
اینکه شخص کلاهبردار با اطلاع از نام کارت بانکی مالباخته به اطلاعات حساب او که چند نوع حساب است و به کارت بانکی یا دسته چک متصل است یا خیر را می‌بیند در نوع خود جالب است.
 
فارس در طرح این موضوع با یک کارشناس بانکی، پاسخ گرفته که گاهی نسخه به روز نشده و قدیمی از اطلاعات مشتریان بانک‌ها به دست کلاهبردارها می‌افتد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.