امنیت

فناوری اطلاعات

June 23, 2018
18:27 شنبه، 2ام تیرماه 1397
کد خبر: 91728

چین رد همه خودروها و سرنشینان‌شان را می‌زند

شهروندان چینی که خودرو می رانند از ابتدای سال میلادی آینده ردیابی خواهند شد.
 
براساس گزارش «ایژین کارسپاندنت»، تمام خودروهایی که در سال 2019 تولید خواهند شد، مجهز به تراشه RFID یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی روی شیشه جلو خواهند بود. اطلاعات این تراشه توسط کارت خوان هایی که در خیابان های عمومی نصب شده اند، قابل خوانش هستند. 
بنابر این گزارش، داوطلبان می توانند پیش از اجباری شدن این طرح از سال آینده، از ماه ژوئیه به طور آزمایشی در آن ثبت نام کنند. اطلاعاتی که از طریق این تراشه ها دریافت می شود، برای اموری چون مدیریت آلودگی هوا، امنیت عمومی و ترافیک به کار گرفته خواهند شد. طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، روزانه 700 نفر در تصادفات رانندگی در چین جان خود را از دست می دهند. خیابان ها و جاده های منتهی به پکن با بیش از پنج میلیون خودرو سهم بالایی از این تلفات را در اختیار دارند و بنابر گزارش «بیزینس اینسایدر» فقط در سال 2013 مرگ ومیری بالغ بر 260 هزار نفر در اثر تصادف داشته اند. 
به گفته مقامات چین، الزامی شدن نصب این تراشه های RFID در خودروها مزایای بسیاری در این کشور خواهد داشت که از میان آنها می توان به تقویت بازارهای داخلی چین اشاره کرد. گفتی است که اطلاعات دریافتی از این تراشه ها به وزارت امنیت عمومی ارسال خواهد شد. 
 عینک ردیاب پلیس
در حال حاضر افسران پلیس در چین، به استفاده از عینک های هوشمند رو آورده اند. این عینک ها در عرض چند میلی ثانیه هویت راننده و تمامی سرنشینان داخل خودرو را تشخیص می دهند. همچنین به لطف این عینک ها می توان سوابق جنایی عابرین پیاده را نیز به سرعت از پایگاه جرایم استخراج کرد.
با فرارسیدن سال نوی چینی و آغاز مسافرت ها در این کشور دغدغه های امنیتی پلیس نیز افزایش می یابد. مقامات امنیتی چین در ابتدای سال 2018 اعلام کردند که برای نخستین بار امسال نیروهای پلیس این کشور به عینک هایی مجهز می شوند که می تواند چهره افراد را شناسایی و سابقه آنها را به مامور پلیس گزارش بدهد. این فناوری به ویژه در اماکن پر رفت و آمد مانند ایستگاه های قطار و فرودگاه ها به شناسایی مطنونان و افراد تحت تعقیب کمک می کند. به نوشته روزنامه «خلق چین» ارگان حزب حاکم، پلیس در عرض چند ماه اول سال با استفاده از این عینک توانسته هفت متهم به قتل و 26 نفر که از اوراق هویت جعلی استفاده می کردند شناسایی و آنها را دستگیر کند. علاوه بر پلیس چین برخی بانک ها و خطوط هوایی استفاده فناوری تشخیص چهره را آغاز کرده اند. هر چند که در مقابل گروه های حقوق بشری استفاده از این فناوری را موجب خدشه دار شدن حریم شخصی و مخالف با حقوق شهروندان می دانند. 
 پلاک دیجیتال
به گفته دیوید باندورسکی، یکی از مدیران پروژه رسانه چین، مقامات این کشور پر جمعیت در ابتدا نسبت به پیشرفت اینترنت و تکنولوژی های ارتباطی نگران بودند، اما بعدها تغییر نگرش دادند و اینک این ابزارها را لازمه کنترل اجتماعی و سیاسی می دانند.
مقامات چین به زودی از پلاک دیجیتال برای خودروهای خود استفاده خواهند کرد. هم اکنون این پلاک ها در کالیفرنیا مورد بهره برداری قرار گرفته اند. ایالت کالیفرنیا برای اولین بار، پلاک دیجیتال خودرو را به صورت آزمایشی استفاده می کند. این پلاک ها از فناوری جوهر الکترونیکی بهره می برند و 700 دلار هزینه دارند. 
ایالت کالیفرنیای آمریکا به عنوان مهد سیلیکون ولی، همیشه در زمینه پیاده سازی فناوری های جدید و پیشرفته پیشرو به شمار می رود و حالا نوبت به استفاده از پلاک دیجیتال خودرو رسیده است. اداره وسایل نقلیه (DMV) کالیفرنیا با همکاری شرکت «ریوایور اتو» پروژه ای برای عرضه پلاک دیجیتال خودرو در نمایندگی های فروش کلید زده است. در این پلاک های دیجیتال از نمایشگر با فناوری جوهر الکترونیکی (E Ink) مشابه کتابخوان ها استفاده می شود که مصرف انرژی بسیار پایینی دارد. چنین پلاک هایی مجهز به باتری و ردیاب GPS هستند که مزایای زیادی برای آنها به همراه دارد. در واقع با نصب پلاک های دیجیتال، امکان ردیابی خودروهای مسروقه نیز میسر می شود، چراکه همانطور که گفتیم، هر کدام از این پلاک ها دارای یک ابزار ردیاب هستند.
یکی از مواردی که ممکن است شهروندان عادی را از نصب پلاک دیجیتال خودرو منصرف کند، قیمت بالای آن است؛ قیمت اعلام شده توسط سازنده بدون احتساب هزینه نصب، بالغ بر 699 دلار در نظر گرفته شده و علاوه بر آن شامل پرداخت ماهانه هفت دلار دیگر نیز خواهد بود. آنطور که گفته می شود، پلاک دیجیتال فعلا تنها در نمایندگی های مجاز خودرو که توسط شرکت ریوایور اتو انتخاب شوند، عرضه خواهد شد. با این حال طرح جدید ریوایور اتو مزایای خاصی به همراه دارد که از آن جمله می توان به حذف برچسب های مختلف، تسهیل خدماتی نظیر تمدید مدارک، پرداخت عوارض اتوبان و پارکینگ اشاره کرد. علاوه بر این صفحه نمایش پلاک دیجیتال هنگام توقف خودرو، قابلیت نمایش پیام های خاص نیز دارد.
 شناسایی چهره رانندگان در چین
این در حالی است که شهر ووهان(Wuhan) در چین تصمیم گرفته که از تکنولوژی شناسایی چهره استفاده کنند. آنها می خواهند با استفاده از این تکنولوژی افرادی که تصادف می کنند را شناسایی کنند. بخش کنترل ترافیک این شهر هم برای سهولت کار پلت فرم خود را آپدیت کرد تا کار سرویس های ترافیکی را راحت تر کند. با این آپدیت مردم به جای همراه داشتن حجم زیادی از مشخصات برای اثبات هویت خود تنها کافی است تا یک اسکن چهره را انجام دهند.
به گفته مقامات این شهر این اسکن چهره بسیار ایمن است و تنها چند میلی ثانیه طول می کشد تا افراد را شناسایی کند. قرار است تا تکنولوژی شناسایی چهره در بخش های دیگری هم به کار گرفته شود. به عنوان مثال در هنگام دریافت گواهینامه رانندگان به جای تحویل عکس خود با اسکن چهره خود این کار را راحت می کنند که کاربردی تر است. 
شهر ووهان قبل از این کار هم سابقه استفاده از تکنولوژی شناسایی چهره را در قطار ها و تقاطع ها داشته است. در چین مردم از این تکنولوژی به عنوان ابزاری برای جاسوسی یاد می کنند اما در این شهر استفاده از آن مورد قبول واقع شده است. به عنوان مثال در چهار راه ها و تقاطع این شهر دوربین هایی با قابلیت شناسایی چهره قرار داده اند و اگر راننده ای بخواهد از چراغ قرمز عبور کند عکس آن را می گیرند و در یک اسکرین بزرگ در معرض عموم نمایش می دهند تا همه این قانون شکن را مشاهده کنند. سپس این عکس را به پلیس فرستاده می شود تا این راننده شناسایی و مجازات شود. می توان گفت که کشور چین الگوی مناسبی برای کشور هایی است که به دنبال به کارگیری تکنولوژی در بخش های دولتی و غیر دولتی خود هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.