تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 24, 2018
18:42 یکشنبه، 3ام تیرماه 1397
کد خبر: 91772

«بروتوپیا»؛ سیلیکون ولی مردانه

«سیلیکون ولی در اصل یک یوتوپیا مدرن است که در آن همه می‌توانند تغییر کنند. البته به استثنای زن‌ها!
برای زنانی که در صنعت تکنولوژی کار می‌کنند، سیلیکون ولی یک سرزمین رویایی پر از شرکت‌های موفق، رنگین‌کمان‌های واقعیت مجازی، یونیکورن و آبنبات‌های پرینت شده سه‌بعدی نیست.
سیلیکون ولی به جای یک آرمانشهر (یوتوپیا) در اصل یک «بروتوپیا» (Brotopia) – سرزمین برادرها و مردها – است که در آن مردان همه‌ چیز را در دست دارند و بر همه حکومت می‌کنند. زن‌ها که تعدادشان در مقابل مردها در سیلیکون ولی ناچیز است، معمولا با فضاهای کاری مسموم و پر از اذیت و آزار جنسی سروکار دارند.» این بخشی از نوشته‌های «امیلی چانگ» مجری مشهور تلویزیون بلومبرگ و نویسنده این کتاب است.
چانگ به خاطر مصاحبه‌هایش با مشهورترین کارآفرینان سیلیکون ولی به شهرت رسیده است. او در این کتاب گوشه‌ای از تبعیض جنسیتی را در سیلیکون توصیف می‌کند. این در حالی است که بسیاری همواره سعی دارند چهره آن را کاملا ایده‌آل گرایانه و برابر برای تمامی افراد نشان دهند.
چانگ در این کتاب نشان داده که خیلی از مدیران زن ارشد کمپانی‌های بزرگ سیلیکون ولی مانند «شریل سندبرگ» از فیس‌بوک، «سوزان ووجسیکی» از یوتیوب و «ماریسا مایر» مدیر ارشد سابق یاهو تلاش بسیار زیادی برای شکستن سنت‌های سیلیکون ولی کرده‌اند و به‌سختی خودشان را توانسته‌اند به سطوح ارشد مدیریت در این کمپانی‌ها برسانند. چانگ در این کتاب نشان داده که چگونه برخی از این زنان مانند «سوزان فاولر» مهندس اسبق اوبر برای هموار کردن مسیر برای فعالیت زنان در سیلیکون ولی، گاهی حرفه و حتی جانشان را به خطر انداخته‌اند.
این کتاب مورد توجه و استقبال بسیاری از کارشناسان و خبرگزاری‌های آمریکایی قرار گرفته است و حتی نشریه نیویورک تایمز و سان‌فرانسیسکو کرونیکل این اثر چانگ را چیزی فراتر از یک کتاب معمولی تلقی کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.