تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 24, 2018
19:14 یکشنبه، 3ام تیرماه 1397
کد خبر: 91785

اوبر؛ فراتر از تاکسی‌ اینترنتی

اگر برنامه اوبر را در مرکز شهری مانند سان‌فرانسیسکو باز کنید، متوجه می‌شوید که این برنامه قابلیت‌های متنوع زیادی علاوه بر ارائه خدمات حمل‌و‌نقل شهری دارد. اوبر اخیرا با خریداری شرکت Jump Bikes، قابلیت اجاره دوچرخه را نیز برای مشتریان خود ممکن ساخته است. به علاوه، از آنجاکه اوبر با استارت‌آپ Getaround نیز شراکت خود را آغاز کرده است، امکان اجاره خودرو نیز فراهم شده است. حتی برخی در طول سفر از طریق Caltrain (قطار بین شهری بین سان‌فرانسیسکو و شهرهای اطراف) قابلیت آزمایشی پیشنهاد خرید بلیت قطار را نیز مشاهده کرده‌اند.
 
این قابلیت‌ها همه بخشی از برنامه اوبر برای تبدیل شدن به یک پلت فرم ارائه خدمات جهانی است. اگر این استراتژی اوبر جواب دهد، روزی برنامه اوبر را باز می‌کنید و با یک سرویس خدمات رسانی کامل شهری روبه رو می‌شوید که تقریبا برای انجام هر کاری در یک شهر بزرگ، پیشنهادی برای شما دارد. به عبارت دیگر، اصلا بعید نیست که در آینده، اوبر اطلاعاتی مانند Google Map، همراه با تمام سرویس‌های شهری مرتبط ارائه دهد. البته ارائه یک نقشه همه کاره، ایده انحصاری اوبر نیست. در برنامه Map روی گوشی شما، قابلیت جدید نوار جست‌و‌جوی داخل برنامه اضافه شده است. اوبر نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده که برنامه‌های مرتبط با نقشه و مسیریابی به زودی سهم بیشتری از زندگی روزمره کاربران را به خود اختصاص خواهند داد و ارائه یک نوار جست‌وجوی همه کاره می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را راضی‌تر نگه دارد. به همین دلیل است که معتقدیم برنامه‌های Maps قرار است بسیار پیچیده‌تر شوند.
 
 Manik Gupta رئیس بخش محصولات شرکت اوبر که بیش از ۷ سال در قسمت Google Maps سابقه فعالیت دارد، می‌گوید:« توجه بالا به جزئیات و بالابردن دقت نقشه، هدف اصلی کاری است که در حال انجام آن هستیم.» دندان درد دارید؟ تنها کافی است کلمه «دندانپزشک» را داخل نوار جست‌وجوی Google Maps تایپ کنید. می‌خواهید بدانید دقیقا روز استقلال فلان کشور چه زمانی است می‌توانید Snap Maps را باز کنید. می‌خواهید سریع به فرودگاه بروید؟ برنامه اوبر یا لیفت (شرکتی مشابه اوبر) را باز کنید.  Eric Gundersen، موسس Mapbox (شرکتی که ابزارهای برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های نقشه در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار می‌دهد) می‌گوید:« نقشه‌ها یکی از اصلی ترین ابزارها برای ارائه خدمات جست‌وجو محسوب می‌شوند. نقشه‌های جدید قابلیت‌های مکان یابی و بررسی شرایط پیرامون کاربر را دارند و می‌توانند نتایج سریع‌تری ارائه دهند.»
 
این روزها، نقشه‌ها اولین گام تجربه‌های دیجیتال ما محسوب می‌شوند و شرکت‌های مختلف در رقابت تنگاتنگی تلاش می‌کنند که کاربران را به استفاده از برنامه‌های خود ترغیب کنند. این رقابت زمانی بین مایکروسافت، یاهو و گوگل نیز وجود داشت و هر سه روزی تلاش می‌کردند که به پلت‌فرم برتر جست‌وجوی اینترنتی تبدیل شوند. حتی گوگل که مدت‌هاست در دنیای نقشه‌ها(Maps) حرف اول را می‌زند نیز همچنان تلاش می‌کند تا همگام با رشد درخواست‌های کاربران، ارتقا پیدا کند. علاوه بر برنامه Google Maps، گوگل برای ارتقای برنامه‌های نقشه و مسیر یابی دیگر شرکت‌ها نیز با آنها همکاری می‌کند. اردیبهشت ماه گذشته، گوگل برنامه نقشه‌سازی خود را تحت یک پلت فرم جدید معرفی کرد که در آن ۱۸ ابزار نقشه‌سازی مختلف برای برنامه نویسان، در سه دسته جداگانه و طبقه‌بندی شده عرضه می‌شود تا دسترسی و فهم آن راحت‌تر شود. گوگل همچنین چند قابلیت نقشه‌سازی تخصصی نیز برای پلت‌فرم‌های اختصاصی‌تر مانند صنعت گیمینگ و حمل و نقل شهری عرضه کرده است. ابزار نقشه‌سازی گوگل جامع‌ترین منبع برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند قابلیت نقشه را به برنامه خود اضافه کنند اما شرکت‌های دیگری نیز هستند که ابزارهای مسیریابی برای برنامه‌نویسان ارائه می‌کنند مانند Tom Tom و Open Street Map.
 
 اوبر یکی از شرکت‌هایی است که با دریافت اطلاعات و داده از منبع‌های مختلف و قرار دادن تمام این اطلاعات کنار هم، ارائه قابلیت‌های کنونی خود را ممکن می‌سازد. این شرکت از ابتدا امتیاز استفاده از سرویس‌های مسیریابی را ازشرکت‌هایی مانند گوگل، Tom Tom، Open Street Map و … دریافت کرد. اوبر طی سال‌های گذشته به‌صورت گسترده‌ای روی توسعه تکنولوژی نقشه‌ها و مسیریابی خود سرمایه‌گذاری کرده است. سال ۲۰۱۵، اوبر ابتدا شرکت deCarter و بعد بخشی از امتیاز بخش نقشه‌های کمپانی Bing را از مایکروسافت خریداری کرد و از آن زمان تاکنون نیز چندین استارت ‌اپ دیگر در همین زمینه را از آن خود کرده است. این شرکت حالا قابلیت‌های زیادی از طریق سرویس‌های خود ارائه می‌دهد مانند تخمین مدت زمان طول سفرها یا معرفی بهترین مسیر به راننده‌ها که همگی با کمک تکنولوژی یادگیری ماشینی عمل می‌کنند. در برخی از شهرهای دنیا، دوربین‌های اختصاصی اوبر که روی خودروهای این شرکت نصب شده، می‌تواند تصاویر و اطلاعات اختصاصی از شهر برای این پلت‌فرم تهیه کند.
 
اوبر اما برای اینکه یکه تاز این میدان شود، باید تا بیشترین حد ممکن دقت قابلیت‌های خود را بالا ببرد. یک اشتباه کوچک محاسباتی در مکان یک مسافر می‌تواند زمان سفر را بیشتر از حد اعلام شده کند و این یعنی بی دقتی. در این بازار پررقابت، شرکتی برنده جایگاه اول خواهد شد که بتواند سرویس‌های خود را با دقت بیشتر و به بی‌عیب‌ترین شیوه ممکن ارائه دهد.
 
کنار کشیدن گوگل مپ
ژانویه سال ۲۰۱۷، همکاری بین گوگل و اوبر منجر به اضافه شدن یک ویژگی جدید و جذاب به اپلیکیشن گوگل مپ شد. این ویژگی در اصل امکان ارسال درخواست و پرداخت تاکسی‌های شرکت اوبر را فراهم می‌کرد. این ویژگی حتی اگر اپلیکیشن اوبر روی گوشی نصب نشده بود قابل استفاده بود. حال پس از گذشت ۱۸ ماه، این ویژگی از گوگل مپ حذف شده است. گوگل در وب‌سایت پشتیبانی خود اعلام کرده که ارسال درخواست مستقیم برای تاکسی اوبر از طریق گوگل مپ دیگر امکان‌پذیر نیست. این ویژگی به کاربر اجازه می‌داد پس از جست‌وجوی مکان مورد نظر روی نقشه نحوه رسیدن به آنجا را در کنار حالت پیاده، دوچرخه و حمل و نقل عمومی از طریق تاکسی‌های آنلاین اوبر هم انتخاب کند. البته تب شرکت اوبر هنوز هم در گوگل مپ وجود دارد اما تنها شما را به اپلیکیشن اوبر هدایت می‌کند و دیگر خبری از ارسال مستقیم درخواست تاکسی از طریق این اپلیکیشن گوگل نخواهد بود.
 
به‎رغم اینکه در این تب بیش از ۱۷ سرویس تاکسی آنلاین پشتیبانی می‌شد اما اوبر تنها شرکتی بود که امکان پرداخت مستقیم از طریق گوگل مپ برای آن فراهم شده بود. هنوز معلوم نیست چرا گوگل و اوبر همکاری خود را در این بخش پایان داده‌اند. شاید افراد زیادی از این ویژگی استفاده نکرده‌اند شاید هم اوبر ترجیح می‌دهد کاربران مستقیما از اپلیکیشن این شرکت برای گرفتن تاکسی استفاده کنند. در کل دلیل آن هرچه که باشد، برای استفاده از تاکسی‌های اوبر تنها یک راه وجود دارد و آن اپلیکیشن اوبر است. به نظر می‌رسد گوگل حالا متوجه شده اوبر دیگر یک مشتری نیست، بلکه رقیبی است که به‌زودی ممکن است نقشه‌ای به مراتب بهتر از او را به کاربران عرضه کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.