امنیت

فناوری اطلاعات

June 24, 2018
20:45 یکشنبه، 3ام تیرماه 1397
کد خبر: 91822

درخواست از شورای عالی امنیت ملی درباره هک جمعیت امام علی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در ماجرای هک جمعیت امام علی، دسترسی غیر مجاز داخلی روی نداده است.
 
اعضای جمعیت امداد دانشجویی– مردمی امام علی(ع) که یکی از نهادهای خیریه تاثیرگذار در حوزه زنان و کودکان آسیب دیده به شمار می رود، صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۹۷ مورد حمله سایبری به اکانت های تلگرام، جی میل، فیس بوک و لینکدین قرار گرفتند.
این جمعیت از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرد این موضوع را بررسی کرده و با توجه به فتوای مقام معظم رهبری، با ورود غیر مجاز به حریم خصوصی اعضای این جمعیت برخورد کند.
محمد جواد آذری جهرمی هفتم اردیبهشت در پاسخ به درخواست جمعیت امام علی برای ورود به پرونده هک اکانت های این جمعیت در تلگرام و شبکه های اجتماعی نوشت: «برای پیگیری و بررسی این موضوع، عصر امروز خواستم کمیته ای با مسوولیت حراست وزارتخانه تشکیل و نتیجه بررسی ها را منتشر کند. توصیه می کنم در این خصوص شکایتی نزد مراجع قضایی ثبت و پیگیری حقوقی نیز صورت بگیرد».
این گزارش هیچ وقت اعلام نشد ولی وزیر فاوا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «به حریم خصوصی مردم توجه ویژه داشتیم و در آخرین مورد گزارش دقیق بررسی آنچه درباره جمعیت امام علی(ع) رخ داد، به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش کردیم و پیگیری خواهیم کرد».
باز هم سرنوشت گزارش به شورای عالی امنیت ملی اعلام نشد تا اینکه محمد طالقانی داوطلب جمعیت امام علی (ع) در توییتر خود با یادآوری وعده آذری جهرمی برای بررسی ماجرای هک اعضای این موسسه خیریه نوشت: «پیرامون هک اعضای جمعیت امام علی، رفته بودیم دادسرا شکایت کرده بودیم. بعد پرونده رفته بود پلیس فتا، مسوول پرونده تو پلیس فتا گفت از داخل بوده، چند روز پیش نتیجه تحقیقات فتا اومده دادسرا ما رو فراخوانده و جواب دادند: قابل پیگیری نیست چون از VPN استفاده شده! دادیار در ادامه گفته دلیل جدید بیارید تا بدم تحقیق کنن. گفتیم دلیل جدید در یک پرونده هک از نظر شما معنیش چیه؟ گفت نمی دونم! شما بگید!»
وزیر ارتباطات اما به توییت طالقانی واکنش نشان داد و نوشت: «بررسی ها تاکنون دسترسی «غیرمجاز» به پیامک های فعال سازی از طریق اپراتورهای موبایل را ثابت نکرده است. برخی هاب های بین المللی که واسط تبادل پیامک های بین المللی هستند که بررسی آنها نیز در حال انجام است. در خصوصی بررسی ابعاد دسترسی «مجاز» نیز مراتب از «دبیرخانه شعام» (شورای عالی امنیت ملی) درخواست شده است.
معنی توییت وزیر فاوا این است که یا این هک به صورت دسترسی مجاز داخلی به پیامک ها بوده است که این موضوع با فتوای مقام معظم رهبری در تناقض است یا تقصیر خارجی ها و با استفاده از هاب های بین المللی است.
اما عجیب تر اینکه دادسرا به راحتی پرونده ورود به حریم خصوصی افراد را مختومه می کند!
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.