اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 29, 2018
13:19 جمعه، 8ام تیرماه 1397
کد خبر: 91961

خدمات سنجش از دور در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌گیرد

سازمان فضایی ایران در راستای وظایف خود و براساس نیازهای اساسی کشور، خدمات سنجش از دور در حوزه مدیریت بحران را در اختیار متولیان و تصمیم گیران این حوزه قرار می‌دهد.
 
به گزارش سازمان فضایی ایران، در راستای توسعه کسب وکارهای فضاپایه و براساس اولویت و نیازهای اساسی کشور، سازمان فضایی ایران ۵ محور مدیریت بحران، محیط زیست، هواشناسی، کشاورزی و خدمات شهری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
 
اسماعیلی، مسئول کارگروه توسعه کسب وکارهای فضاپایه در حوزه مدیریت بحران گفت: چرخه مدیریت بحران شامل ۴ مرحله پیشگیری و کاهش، آمادگی، مقابله و بازیابی است که امروزه فناوری سنجش از دور نقش بسزایی را در هر ۴ مرحله این چرخه ایفا می کند.
 
وی ادامه داد: استفاده از این فناوری علاوه بر پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی و پایش مناطق خسارت دیده، در تسریع امداد رسانی نیز بسیار موثر است.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته است که مورد تهدید بلایای طبیعی است گفت: گسترده بودن پوشش تصاویر ماهواره ای، پایش مناطق صعب العبور  و تکرار پذیر بودن این تصاویر بخشی از ویژگی هایی است که باعث شده فناوری سنجش از دور به عنوان یک ابزار قدرتمند به کمک مدیریت بحران بیاید. 
 
وی گفت: با توجه به اولویت ها و نیازهای اساسی کشور این حوزه به عنوان یک محور اصلی در توسعه کسب وکارهای فضاپایه در برنامه های سازمان فضایی ایران لحاظ شده است تا علاوه بر خدمت رسانی به جامعه، به توسعه کسب و کارهای نوین و افزایش اشتغال در این حوزه پرداخته شود.
 
مسئول کارگروه توسعه کسب وکارهای فضاپایه در حوزه مدیریت بحران با اشاره به سامانه پایش تصاویر ماهواره ای سازمان فضایی ایران ادامه داد: هم اکنون خدمات سازمان فضایی ایران در حوزه سنجش از دور از طریق وبسایت سازمان فضایی ایران و سامانه پایش تصاویر ماهواره ای و به صورت رایگان در دسترس همگان است.
 
وی افزود: سازمان فضایی ایران آمادگی دارد تا این خدمات را در اختیار تصمیم گیران و متولیان مدیریت بحران کشور قرار دهد، چرا که این فناوری به عنوان یک ابزار تصمیم ساز می تواند به جامعه خدمات شایانی را ارائه کند.
 
اسماعیلی با اشاره به اپلیکیشن ها و استارتاپهای شکل گرفته در این حوزه و بازار رو به رشد آن گفت: با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت های موجود در کشور، سازمان فضایی ایران بر حسب جایگاه حاکمیتی خود، از توسعه بخش خصوصی و کسب و کارهای فضاپایه حمایت می کند و داده های ماهواره ای خود را در اختیار آنها می گذارد تا این داده ها به ارزش افزوده تبدیل شوند و به حوزه مدیریت بلایا خدمات ارائه کند.
 
وی ادامه داد: توسعه و شکل گیری این کسب و کارها نیاز کشور است و بستر مناسب برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد که در این زمینه به تعامل، همکاری و همدلی سایر ارگان های مرتبط نیاز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.