سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 30, 2018
18:02 شنبه، 9ام تیرماه 1397
کد خبر: 91984

گوگل، اسپیکر هوشمند رایگان می‌دهد

با رونق بیشتر بازار اسپیکرهای هوشمند، روند رقابت میان آمازون و گوگل هم جدی‌تر می‌شود. با این اوصاف موسسه تحقیقاتی مورگان استنلی بر اساس آخرین تحقیقات خود معتقد است گوگل باید به هر خانه در آمریکا یک اسپیکر هوشمند هوم‌مینی ۴۹دلاری به صورت رایگان بدهد. این بخشش، هزینه ۳/ ۳ میلیارد دلاری برای گوگل به همراه خواهد داشت، اما جایگاه برتر گوگل را در بازار اسپیکرهای هوشمند تضمین می‌کند. اسپیکرهای هوشمند کلید اصلی رشد «تجارت صد» و ورود آمازون به خانه‌های مصرف‌کنندگان هستند که جایگاه خوبی را برای آمازون ایجاد کرده‌اند.
حالا تحلیلگران اقتصادی مورگان استنلی به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چیزی به اندازه اسپیکر هوشمند این شرکت یعنی هوم نمی‌تواند جایگاه گوگل را در این بازار تضمین کند. در طول چهار سال پیش، ۷۰درصد از خانه‌های آمریکا یک اسپیکر هوشمند داشته‌اند و مصرف‌کنندگان به سرعت از آنها برای انجام اموری مانند خرید یا سرگرمی استفاده می‌کنند. حالا «بریان نواک» یکی از تحلیلگران مورگان استنلی در مقاله‌ای نوشته است که گوگل برای آنکه مطمئن باشد سهم بزرگ بازار این محصولات به خودش تعلق خواهد داشت، باید اسپیکرهای هوم‌مینی خودش را به صورت رایگان به مصرف‌کنندگان آمریکایی و شاید حتی سراسر جهان بدهد.
 
کارشناسان معتقدند اسپیکرهای هوشمند مانند گوگل هوم و آمازون اکو این روزها طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود همچنان فروش بالایی داشته باشند. از آنجایی که بازار این دستگاه‌ها فرصت‌های خوب و بزرگی برای رشد دارد، گوگل لازم است سریع‌تر حرکت کرده و گجت‌های هوشمند را سریع‌تر از رقبا به خانه‌های مصرف‌کنندگان برساند. اگر گوگل این کار را نکند، اسپیکر هوشمند آمازون اکو به راحتی حاکمیت بازار این محصولات را در اختیار خواهد گرفت و این برای گوگل بسیار بد خواهد بود.
 
برای کاربران تازه‌کار خرید راحت و سریع با فرمان صوتی هنوز جذابیت‌های زیادی دارد. محققان مورگان استنلی معتقدند اگر مصرف‌کنندگان، اسپیکرهای گوگل هوم را استفاده نکنند، این اتفاق می‌تواند در بلندمدت تهدید جدی برای رشد تجارت تبلیغات جست‌وجو- خرده‌فروشی گوگل باشد؛ تجارتی که ۲۰ درصد از درآمد تبلیغات گوگل در آمریکا را در اختیار خودش دارد. علاوه‌بر این، هر چه تعداد بیشتری از اسپیکرهای گوگل هوم مورد استفاده قرار بگیرند، فرصت‌های بزرگ‌تری برای توسعه سیستم‌های دستیار هوش مصنوعی گوگل مانند Duplex ایجاد خواهد شد.  کارشناسان حتی پیشنهاد می‌دهند که گوگل اسپیکر هوم‌مینی خودش را با اشتراک رایگان سرویس اشتراک موسیقی YouTube Premium ارائه دهد تا به این ترتیب به رشد این سرویس جدید هم کمک کرده باشد.
 
آنها معتقدند که اگر ۱۵درصد از کاربران آمریکایی که از این اشتراک رایگان سرویس YouTube Premium استفاده کرده‌اند، شروع به پرداخت اشتراک برای استفاده از این سرویس کنند، درآمد ۸/ ۱ میلیارد دلاری از این طریق برای یوتیوب به‌دست می‌آید. به این ترتیب درآمد یوتیوب افزایش ۶درصدی خواهد داشت و در نهایت هزینه تمام دستگاه‌های رایگان اهدا شده را در طول ۴ سال به گوگل بازمی‌گرداند. کارشناسان مورگان استنلی همچنین معتقدند که این کار باعث افزایش سرمایه بازار یوتیوب هم خواهد شد. این در حالی است که مورگان استنلی در اوایل سال جاری میلادی تخمین زده بود ارزش یوتبور برابر ۱۶۰میلیارد دلار است؛ بالاتر از شرکت‌های بزرگی مانند جنرال الکترونیک، IBM و دیزنی. در حال حاضر گوگل هر دستگاه اسپیکر هوم‌مینی را با قیمت ۴۹ دلار و حتی گاهی به خاطر تخفیفات مختلف ارزان‌تر هم در بازار به فروش می‌رساند.
 
به این ترتیب نواک حساب کرده است که هزینه دادن این دستگاه به صورت رایگان به خانه‌های آمریکایی‌ها در مجموع برابر ۳/ ۳ میلیارد دلار خواهد شد. این مبلغ نسبتا زیادی است که برای شرکتی به بزرگی گوگل تنها ۳ درصد از هزینه‌های جاری پیش‌بینی شده آن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود اما می‌تواند سهم گوگل از بازار اسپیکرهای هوشمند و جایگاهش در این بازار را بالا برده و البته فرصت‌های بیشتری برای این شرکت به همراه بیاورد. بررسی‌های مورگان استنلی نشان می‌دهد که حدود نیمی از خانه‌های آمریکا در حال حاضر یک اسپیکر هوشمند آمازون دارند و ممکن است تمایل چندانی به خرید یک دستگاه اسپیکر گوگل هوم نداشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.