سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 2, 2018
15:02 دوشنبه، 11ام تیرماه 1397
کد خبر: 92030

با برترین حافظه های «اس اس دی» سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

این روزها استفاده از حافظه های اس اس دی به سرعت جایگزین استفاده از هارد دیسک های سنتی شده است. این حافظه ها که مبتنی بر حافظه های فلاش هستند به علت مصرف برق کمتر و مقاومت بالاتر محبوب هستند.
 
به گزارش پی سی ورلد، اجزای داخلی حافظه های اس اس دی بر خلاف هارد دیسک ها هیچ یک در حال چرخش نیستند و لذا در صورت سقوط آسیب نمی بینند و عمرشان بیشتر است. این حافظه ها عمر لپ تاپ ها را هم افزایش می دهند و البته از نظر ظرفیت ذخیره سازی نسبت به هارددیسک ها ظرفیت کمتری دارند که این نقیصه هم به سرعت در حال برطرف شدن است.
 
نسل جدید حافظه‌های ssd ، ssdهای m.۲ nvmeاست که از لحاظ سرعت، خواندن، نوشتن و کارایی فوق العاده هستند. البته قیمت این حافظه ها نیز تا حدی بالاست.
 
اکثر حافظه های اس اس دی موجود در بازار با فرم ۲.۵ اینچی تولید می شوند و ارتباط آنها با رایانه شخصی از طریق همان پورت های ساتا که مورد استفاده هارد دیسک های سنتی است، صورت می گیرد. البته در مورد مدل های جدیدتر NVMe این ارتباط از طریق پورت های جدید و خاص صورت می گیرد.
 
تازه های بازار اس اس دی
 
شرکت سی گیت به تازگی حافظه اس اس دی ۲ ترابایتی خود را عرضه کرده که به طور خاص برای استفاده بر روی کنسول بازی ایکس باکس وان تولید شده است. از این حافظه می توان برای ذخیره سازی بیش از ۵۰ بازی مختلف استفاده کرد. اما قیمت این حافظه ۶۰۰ دلار است که گران قیمت محسوب می شود.
 
شرکت Plextor نیز حافظه اس اس دی چهار طرفه M۹Pe Extreme را در نمایشگاه کامپیوتکس عرضه کرده که از سرعت قرائت و نگارش ۶۵۰۰ و ۵۰۰۰ مگابایت در ثانیه برخوردار است. بعید به نظر می رسد این محصول در سال ۲۰۱۸ عرضه شود و در صورت عرضه نیز بسیار گران قیمت خواهد بود.
 
البته خبر خوشحال کننده کاهش سریع قیمت حافظه های اس اس دی است. به عنوان مثال قیمت ۸۵۰ EVO سامسونگ که گزینه ای خوب برای خریداری است از ۱۷۰ دلار به زیر ۱۳۰ دلار در بازارهای جهانی سقوط کرده است. Crucial BX۳۰۰ نیز که برای افراد اقتصادی محصولی مقرون به صرفه است ارزان تر شده و قیمت آن از ۶۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش یافته است. قیمت حافظه اس اس دی بسیار سریع Optane ۹۰۰P هم از ۶۳۰ دلار به ۵۶۷ دلار کاهش یافته است.
 
بهترین حافظه های اس اس دی برای اکثر مردم
 
۸۵۰ EVO سامسونگ یکی از بهترین های بازار اس اس دی از سال ۲۰۱۴ به این سو بوده و بعد از مدت ها حکمرانی ۸۶۰ EVO این شرکت در سال ۲۰۱۸ جایگزین آن شده است. البته ۸۶۰ EVO سریع ترین حافظه اس اس دی نیست که شما می توانید آن را خریداری کنید. ولی با توجه به قیمتش انتخابی مناسب است. مدل ۵۰۰ گیگابایتی این حافظه اس اس دی ۱۷۰ دلار قیمت دارد و البته مدل های ۲۵۰ گیگابایتی، ۱، ۲ و ۴ ترابایتی آن هم برای خرید موجود هستند.
 
پس از این مدل، حافظه Ultra ۳D شرکت سن دیسک هم محصولی قابل اعتنا محسوب می شود. مدل ۵۰۰ گیابایتی این حافظه ۱۵۰ دلار قیمت دارد. مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه اس اس دی ۵۴۵s اینتل هم با پرداخت ۱۸۰ دلار قابل خریداری است. حافظه اس اس دی Blue ۳D NAND شرکت وسترن دیجیتال هم با ۵۰۰ گیگابایت ظرفیت ۱۴۰ دلار قیمت دارد.
 
مقرون به صرفه ترین حافظه اس اس دی
 
اگر پولی که برای خرید حافظه های اس اس دی می پردازید، خیلی برایتان مهم است Crucial BX۳۰۰ را امتحان کنید که مدل ۴۸۰ گیگابایتی آن ۱۵۰ دلار قیمت دارد و البته مدل های ۱۲۰ و ۲۴۰ گیگابایتی آن نیز به ترتیب با پرداخت ۶۰ و ۹۰ دلار قابل خریداری هستند. سرعت قرائت اطلاعات از طریق این حافظه های اس اس دی ۴۵۰ مگابایت در ثانیه است.
 
بهترین حافظه اس اس دی NVMe
 
در این شاخه حافظه اس اس دی ۹۷۰ Pro سامسونگ بهترین حافظه ای است که می توان خریداری کرد. قیمت مدل یک ترابایتی این محصول ۴۵۰ دلار و قیمت مدل ۲۵۰ گیگابایتی آن ۱۲۰ دلار است. قیمت مدل ۵۰۰ گیگابایتی محصول یادشده هم به ۲۳۰ دلار می رسد.
 
مقرون به صرفه ترین حافظه اس اس دی NVMe
 
درایوهای NVMe به تدریج در بازار حافظه های اس اس دی جای خود را باز می کنند و مدل های ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایتی از آنها روز به روز در حال محبوب شدن است.
 
حافظه اس اس دی ۷۶۰P اینتل که قیمت مدل های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی آن به ۷۳ و ۱۰۹ دلار می رسد، از جمله نمونه های محبوب است. قیمت مدل ۵۱۲ گیگابایتی این حافظه هم ۲۰۰ دلار است.
 
یک محصول خوب دیگر در این بخش Plextor M۹Pe است که قیمت مدل ۵۱۲ گیگابایتی آن ۲۲۱ دلار است.
 
سریع ترین حافظه اس اس دی
 
اگر تنها بحث عملکرد مطرح باشد و سرعت حافظه مورد توجه قرار نگیرد، حافظه اس اس دی Optane SSD ۹۰۰P اینتل می تواند گوی سبقت را از رقبا برباید. برای تولید این حافظه اس اس دی از فناوری تازه ای به نام ایکس پوینت استفاده شده که به طور مشترک توسط شرکت های میکرون و اینتل ابداع شده و سرعت نگارش اطلاعات از این طریق ۴۰ برابر بیشتر از حافظه های اس اس دی عادی خواهد بود. مدل های ۲۸۰ و ۶۰۰ دلاری این حافظه به ترتیب ۳۹۰ و ۶۰۰ دلار قیمت دارند و لذا هنوز برای خرید مناسب نیستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.