تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 3, 2018
14:20 سه شنبه، 12ام تیرماه 1397
کد خبر: 92066

حمایت از تولید داخل با سفارش ۱۰۰ میلیاردی یک کالا

معاون وزیر ارتباطات از سفارش ۱۰۰ میلیاردی ذخیره‌ساز(STORAGE) از دانشگاه شریف خبر داد تا به واسطه آن صنعت تولید انواع ذخیره‌ساز در کشور گسترش پیدا کند.
 
نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات با موضوع معرفی زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید کسب‌وکارهای حوزه ICT با حضور نصرالله جهانگرد – معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- و حسین صمیمی- دبیر کمیسیون وام وجوه اداره شده- امروز برگزار شد.
 
به گزارش ایسنا، نصرالله جهانگرد در این نشست با اشاره به زنجیره حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: مصوبه‌ای با حمایت وزیر ارتباطات در بعد حمایت‌های مالی به استان‌ها اعلام شد که شامل دریافت منابع از وام وجوه اداره شده (seed money) تا تامین مالی شرکت‌هایی که قرارداد می‌بندند و حتی کمک مالی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در استانها می‌شود.
 
وی ادامه داد: ۱۰۰ شتاب‌دهنده و تعداد کمتری سرمایه‌گذاری  ریسک‌پذیر شکل گرفته است که برای توسعه احتیاج به تقویت دارند. طبق آیین‌نامه، از محل وام وجوه اداره شده تا ۵۰ درصد سرمایه شرکت‌ها به آن‌ها وام با بهره پایین داده می‌شود. همچنین شرکت‌های نوآور استانی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیوست فناوری در راستای حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: طی سه سال اخیر ابتدا پیوست فناوری تدوین شد. با تایید و اعلام ستاد اقتصاد مقاومتی، زمینه‌هایی که برای جذب دانش و تکنولوژی و استفاده از سرمایه تخصصی نیروهای داخلی است را تهیه کردیم.
 
جهانگرد با اشاره به مصوبه ۱۶۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بیان کرد: طبق این مصوبه فهرست ۱۹ قلم کالای تولید داخل به تصویب هیات وزیران رسیده و برای خرید حتما باید از این محصولات استفاده شود. در پیوست فناوری سفارش خرید محصول داخلی و میزان مشارکت دستگاه‌های داخلی مورد توجه قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر سفارش ذخیره‌ساز(STORAGE) از دانشگاه شریف انجام می‌شود و ما سفارشی ۱۰۰ میلیاردی داشتیم که به واسطه آن صنعت تولید انواع ذخیره‌ساز در کشور گسترش پیدا کند. این محصول جزو نیازهای اساسی شبکه‌های امروز و آینده کشور است و در شبکه‌ها و مراکز کامپیوتری یک کالای اساسی محسوب می‌شود. همچنین اپراتورها در خریدهای خود کنترل می‌شوند که مصوبه ۱۶۳ را رعایت کنند.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی برای حمایت از تولید داخل، توضیح داد: ما حضور در نمایشگاه‌های داخلی و فرامنطقه‌ای را فراهم کردیم. علاوه بر الکامپ به شرکت‌ها در استان‌ها کمک کردیم و شرایط را برای حضور سه استان شرقی کشور ایجاد کردیم. به زودی نیز نمایشگاهی با عنوان معرفی ظرفیت‌های IT ایران در افغانستان ایجاد می‌شود.
 
جهانگرد تاکید کرد: در یک سال اخیر تلاش کردیم تا تسهیلات اجرایی حقوقی برای شرکت‌های استارت‌آپ شکل بگیرد، از جمله تسهیلات بیمه‌ای، مالیاتی، مشکلات مربوط به تاسیس و شکل‌دهی شرکت‌ها و توسعه بازار؛ همچنین طرحی به نام طرح نوآفرین در وزارت ارتباطات در حال بررسی است تا بتواند این مشکلات را تسهیل کند.
 
وی با اشاره به کمک‌های فنی و اجرایی نیز توضیح داد: تاکنون در وزارتخانه شرایط تست فنی بسیاری از محصولات داخلی را فراهم کردیم همچنین به اپلیکیشن‌هایی که در داخل کشور تولید شده ظرفیتی داده می‌شود و لینک بسیار بالایی به آن‌ها اختصاص می‌دهیم که سرویس خوبی برای کاربران فراهم شود. اقدام دیگر توسعه پارک علم و فناوری در تهران، توسعه کریدور علم و فناوری پیام و توسعه پارک‌های علم و فناوری تحت عنوان اقتصاد دیجیتالی است.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در تامین مالی چهار دسته کلی وجود دارد، گفت: بخش اول کمک‌های مقدماتی است در قالب seed money است که به صورت وام داده می‌شود. همچنین کمکی از صندوق امید تا کمتر از ۱۵ میلیون تومان برای انواع موبایل اپ را در نظر داریم.
 
جهانگرد ادامه داد: بخش دوم کمک به تحقیق و توسعه (R&D) و تولید و توسعه کسب و کار است که بدین منظور شورای اساسی تشکیل می‌دهیم. بخش سوم تامین مالی برای قراردادهای بزرگ و بنگاه‌های تولید برای جریان‌های مالی است که تا سه میلیارد تومان به آن‌ها کمک شده است و بخش آخر نیز در سطح استان‌ها مراکز شتابدهی در حال توسعه برای سرمایه‌ گذاری ریسک‌پذیر هستند که تا ۵۰ درصد آورد مالی شرکت‌ها از انجام وجوه اراده شده با بازپرداخت کم به آن‌ها داده می‌شود.
 
وی درباره کمک‌های حقوقی و فرهنگی توضیح داد: در این باره به مراکز توانمندسازی، مشاوره انجام می‌شود و تحت هدایت‌های تخصصی قرار می‌گیرد. به غیر از تهران در ۳۰ استان کشور حداقل یک مرکز توانمندسازی وجود دارد که برای آن‌ها تامین مالی انجام دادیم و ارزیابی میزان موفقیت آن‌ها به تدریج انجام می‌شود.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها باید در مراحل مقدماتی ریسک کنند و سرمایه‌گذاری را خودشان انجام می‌دهند تا ظرفیت موفقیت آن‌ها بالا باشد، درغیر این صورت ممکن است نتیجه عکس بدهد. علت تقویت صندوق‌های ریسک‌پذیر هم همین است، این‌که به جای کمک مالی مستقیم از گروه‌هایی که نقش راهنمایی را برعهده دارند، استفاده کنیم.
 
جهانگرد با بیان این‌که تولید های‌تک در تمام دنیا محصولی ترکیبی از ظرفیت‌های مختلف است، گفت: ما باید بتوانیم محصول نهایی را با استاندارد خوب جمع‌ کرده و به صورت صنعتی ارائه دهیم تا مورد استفاده قرار بگیرد. همین حالا هم این محصولات در بخش زیادی برروی بستر قرار دارد و تولیدکننده در حال گسترش کار خود است.
 
وی در پاسخ به این‌که آیا حمایت از شرکت‌ها در قالب تولید شبکه‌های اجتماعی نتیجه مثبت داشته است، اظهار کرد: این‌که دولت‌ها از نهال‌ها و گروه‌های نوپا حمایت کنند، در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد، اما باید ارزیابی‌هایی انجام شود که تا چه اندازه موفق بوده‌اند.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که اقدامات انجام شده در نظام تصمیم‌گیری مالی و اجرایی ایران در راستای حمایت از تولید و عرضه کالاست، تاکید کرد: با وجود این تعداد اقدامات و تصمیماتی که در سمت تقاضا وجود دارد، بسیار کم است، در واقع قوانین ایران در سطح PUSH کردند، بسیار زیاد است، اما PULL بهره‌برداران در زمینه استفاده و خرید کم است و بزرگترین شکایت نوآوران هم کم‌بودن تقاضاست.
 
وی ادامه داد: در ستاد مقاومتی سعی کردند در وهله اول جذب دانش انجام شود. البته در سطح مدیریت تقاضا در کشور و مجموعه تصمیم‌گیری، بهره‌برداری از دستاوردهای داخلی کمتر است، در صورتی که باید اعتقاد مدیران این باشد که از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند. باید توجه داشت در اقتصاد تولید، تقاضا نقش استراتژیکی دارد.
 
جهانگرد با اشاره به کارآفرینی جوانان و تولید محتوا بیان کرد: با آموزش و پرورش، انواع تفاهم‌ها را داشتیم که در کارآفرینی همکاری داشته باشیم و همین ترتیب کارگاهی در دانشگاه شریف برای کدنویسی شکل گرفت. در زمینه محتوای خط و زبان فارسی هم تکلیف حمایت داشتیم. کما این‌که طی دو سال گذشته، حجم داده‌های فارسی در فضای اینترنت دو برابر شده است. البته زبان مفاهمه در حال حاضر فقط متن نیست بلکه ترکیبی از محتوای فیلم، عکس و محتوای مکتوب است.
 
همچنین در این نشست حسین صمیمی بیان کرد: از ابتدای امسال بازنگری در محورها با تمرکز بر تکالیف وزارت ارتباطات در سند تبیین شبکه ملی اطلاعات با تمرکز بر توسعه کاربرها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شده است. طبق برنامه ششم توسعه و سند اولویت‌های توسعه فضای مجازی برنامه‌ای تهیه کردیم که شامل شش محور اصلی می‌شود.
 
وی ادامه داد: این محورها حمایت از توسعه نرم‌افزارها، خدمات کاربردی و تامین محصولات در حوزه داده‌های بزرگ (BIG DATA)، حمایت از توسعه خدمات و زیرساخت‌های رایانش ابری، حمایت از توسعه فناوری اینترنت اشیاء و کاربردهای آن، حمایت از توسعه محصولات راهبردی، تجهیزات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، توسعه محتوا و ارائه‌ی خدمات و درنهایت خدمات و محصولات امنیت می‌شود.
 
دبیر کمیسیون وام وجوه اداره شده، اظهار کرد: تاکنون در شش استان شعبه‌ای از کارگروه وام وجوه اداره شده وجود داشت اما با تایید وزیر ارتباطات برای استفاده از حداکثر پتانسیل‌های استان‌ها مجوز گرفتیم که در همه استان‌ها شعب کارگروه تاسیس شود و در بررسی درخواست‌ها تسریع به عمل آید.
 
صمیمی با بیان این‌که تقاضای متقاضیان برای وام براساس کسب‌وکار صورت می‌گیرد و پس از تایید از طرف شرکت وام دریافت می‌شود، گفت: از سال ۱۳۹۴، ۳۶۰ پرونده که ۲۰۵ مورد آن در تهران و ۱۴۰ مورد مربوط به استان‌ها بوده است، به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومان بررسی و به بانک معرفی شده است. ۱۹۵ شرکت مرحله پرداخت را طی کرده و ۱۰۵ میلیارد تومان وام دریافت کردند.
 
به گزارش ایسنا، زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید کسب و کارهای حوزه در قالب تامین مالی، سفارش خرید، پیوست فناوری، توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی، کمک‌های فنی و اجرایی و همچنین کمک‌های حقوقی و فرهنگی انجام می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.