تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 3, 2018
18:50 سه شنبه، 12ام تیرماه 1397
کد خبر: 92093

تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریور ماه

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در آئین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: امیدواریم از طریق توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب‌های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.
 
ناصر حکیمی در آئین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی که امروز 12 تیر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در ابتدای سخنانش به مصوبه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی و ابلاغ مطابق  آن در بخشنامه بانک مرکزی پرداخت و توضیح داد: فلسفه صدور این بخشنامه این است که شائبه این‌که ارزهای دیجیتال در کشور به منظور پول‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بین برود.
 
وی با تاکید بر اینکه صدور این بخشنامه به معنی ممنوعیت ابدی استفاده از ارزهای دیجیتال نیست، خاطرنشان کرد: سابقه ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور را داریم و در این مورد هم قرار بود این تکنولوژی خاص به رسمیت شناخته شود.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: گاهی اضطرار حاکمیتی کشور ایجاب می‌کند که انعطاف به خرج دهیم و صدور بخشنامه فوق نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرد.
 
حکیمی تشریح کرد: اتهامی که در عرصه بین‌المللی مبنی بر استفاده ما از ارز دیجیتال به عنوان ابزار پول‌شویی مطرح شده، به هیچ عنوان پذیرفته نبوده، اما این به معنی ممنوعیت استفاده از رمزارزهای رایج یا ایجاد شدن آن‌ها نیست. این موضوع نیازمند تعیین ضوابط است که این ضوابط تا پایان شهریور ماه در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌گیرد.
 
وی تکنولوژی را یک بحث سیال دانست و با بیان اینکه امکان تعیین ضوابط به صورت جزئی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه تنها می‌توانیم چارچوب‌های کلی را معین کنیم، اما اینکه حدود و آزادی عمل نیز به صورت دقیق معین شود، مقدور نیست.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این مورد باید تعاملی ایجاد شود که حاکمیت در کل پذیرای آن باشد؛ بنابراین بهتر است این تعامل در قالب چارچوب‌ها تعیین شده و اینطور نباشد که صرف رفع تکلیف در قالب مقررات جزئی صورت گیرد.
 
حکیمی تصریح کرد: بانک مرکزی در شرایط کنونی مسائل بسیاری را پشت سر می‌گذارد، بنابراین در این زمینه بخصوص همکاری‌هایی را با معاونت علمی و فناوری آغاز کرده تا از طریق این نهاد بتوانند با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار تعامل برقرار کنند.
 
وی با بیان اینکه بعد از مشخص شدن چارچوب‌ها فضای رقابتی ایجاد می‌شود، گفت: در مجموع بهتر است که دولت از این فضا حمایت نکند، چرا که هزینه‌هایی که برای کسب و کار مطالبه می‌کند، بسیار زیاد است.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان رفع ابهامات این فضا را وظیفه بانک مرکزی دانست و گفت: امیدواریم پیش از آنکه تصمیمات عجولانه گرفته شود، باب تعامل بین بانک مرکزی و لایه‌های پایین‌تر کسب و کار گشوده شده و این فضا مورد حمایت قرار گیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.